• Anonym (L)
    Äldre 4 Aug 16:57
    3328 visningar
    14 svar
    14
    3328

    Blivit behandlad som skit!

    Jag har födit 2 barn på samma sjukhus.

    Man tror ju att man ska bli så himla bra omhändertagen på ett sjukhus eller hur?

    Det är ju den uppfattningen man har.. iallafall jag. Dem jobbar med människor!

    Med första barnet var jag 19 år. Osäker och rädd såklart. Med första barnet är man extra nervös man vet inte hur det ska kännas eller vad som händer.

    När jag kommer in med värkar och är fruktansvärt rädd osäker på allting möts jag av en sköterska som säger att jag ska väga mig innan jag får lägga mig på ett rum.

    Ställer mig på vågen och sköterskan säger, oj det var många kilon du får ta och banta när bebisen kommit ut.. Jag gick upp 13 kilo under första graviditeten. Och vägde 88kg när jag stod på vågen på förlossningen.

    Detta gav mig ätstörningar. 4 dagar efter förlossningen började jag träna som en galning. På ca 7 månader gick jag ner 43 kg.

    Än idag 8 år senare hör jag dessa ord i mitt huvud.

    Med andra barnet hann jag aldrig ta någon smärtlindring utan det vart bråttom och det vart rätt in på rummet och det var igång. Alla som födit utan smärtlindring vet hur fruktansvärt ont det gör. Detta gjort att jag var väldigt högljud och skrek, då bad dom mig att vara tyst! Dem sa åt mig att sluta skrik så. Man kan knappast kontrollera det.

    Detta gör mig fruktansvärt rädd att ens tänka tanken att föda barn igen.

    Hur har ni andra upplevt mottagandet och blivit behandlade?

  • Svar på tråden Blivit behandlad som skit!
  • Äldre 4 Aug 17:08
    #1
    +1

    det lät ju inte bra - särskilt inte det med vikten.... men samtidigt måste det ju vara svårt för personalen att "läsa" av personerna som kommer in och göra en bedömning vilken typ av människa det är och hur de ska "behandla" denna person. 

    ang vikten - hade en sköterska sagt så till mig så hade jag tagit det som ett skämt, rykt på axlarna och sagt jaja, det får vi ta senare - nu ska jag ju föda barn!
    jag menar inte att det var ok att säga detta, men att en enda mening ger dig ätstörningar är ju inte bra, du måste ju då även fundera på varför du tar åt dig av vad en okänd människa säger.

    att de bad dig sluta skrika var kanske för att de ville att du skulle koncentrera dig på att krysta vid rätt värkar och inte bara skrika okontrollerat - jag har ingen aning, men kan ju vara en förklaring!
    jag har ju svårt att tro att de som jobbar på förlossningen skulle säga elaka saker bara för att - de är ju trots allt där för att hjälpa till!  

    Jag har själv fött 3 barn och har bara positiva upplevelser av de förlossningarna, jag hoppas ju inte att jag bara har haft tur - utan att de allra flesta upplever förlossningen som ngt positivt! 

  • Anonym (Oj)
    Äldre 4 Aug 17:16
    #2

    Väger du fortfarande 32 kg så måste du söka hjälp.

    Det heter inte födit utan fött.

  • Anonym (Ehh)
    Äldre 4 Aug 17:39
    #3
    Anonym (Oj) skrev 2015-08-04 17:16:14 följande:

    Väger du fortfarande 32 kg så måste du söka hjälp.

    Det heter inte födit utan fött.


    Vart någonstans har TS skrivit att hon väger 32? 43 står det annars, ska du klanka ner på andra kanske du ska "städa bakom din egen dörr" först...och har du inget vettigt att skriva så behöver du inte skriva alls! Vuxna människa

    Till TS kan Jag bara beklaga och säga att alla sköterskor inte beter sig så och att jag håller med dixie helt i det hon skrivit
  • Anonym (Oj)
    Äldre 4 Aug 17:43
    #4
    Anonym (Ehh) skrev 2015-08-04 17:39:14 följande:

    Vart någonstans har TS skrivit att hon väger 32? 43 står det annars, ska du klanka ner på andra kanske du ska "städa bakom din egen dörr" först...och har du inget vettigt att skriva så behöver du inte skriva alls! Vuxna människa

    Till TS kan Jag bara beklaga och säga att alla sköterskor inte beter sig så och att jag håller med dixie helt i det hon skrivit


    Ts vägde 75 kg och gick ner 43 kg = 32 kg! Tycker inte du också att hon bör söka hjälp för sina ätstörningar då?

    Vad är fel med det rådet?!
  • Anonym (Ehh)
    Äldre 4 Aug 18:05
    #5

    Och att påpeka små stavfel var det också ett råd eller? Hon skriver att hon är rädd för att föda barn igen och undrar om andra kvinnors förlossningsupplevelser gentemot själva personalen på förlossningen..då kanske inte hennes vikt i det här fallet har någon relevans över huvudtaget?...jag tror hon är fullt medveten om hennes vikt och vad som behövs göras där...

  • Anonym (suck)
    Äldre 4 Aug 19:25
    #6
    Anonym (Oj) skrev 2015-08-04 17:43:42 följande:

    Ts vägde 75 kg och gick ner 43 kg = 32 kg! Tycker inte du också att hon bör söka hjälp för sina ätstörningar då?

    Vad är fel med det rådet?!


    Det står att hon vägde 88 kg och gick ner 43 kg = 45 kg.
  • Anonym (ojoj)
    Äldre 9 Aug 01:08
    #7

    Har fött två barn med kejsarsnitt, ett planerat och ett akut. Första förlossningen var hemsk. Otrevlig personal och jag fick inget förtroende för dom. Berättade för BVC-sköterskan senare om hur jag hade upplevt det och hon sa att flera har berättat samma sak som födde under samma tid som jag. Tyvärr är inte alla som jobbar inom vården lämpliga för sitt jobb. Sorgligt men sant.

  • Anonym (hk)
    Äldre 14 Aug 21:31
    #8
    Anonym (suck) skrev 2015-08-04 19:25:17 följande:
    Det står att hon vägde 88 kg och gick ner 43 kg = 45 kg.
    Och det är normalt då eller? 
  • Anonym (suck)
    Äldre 14 Aug 22:54
    #9
    Anonym (hk) skrev 2015-08-14 21:31:04 följande:

    Och det är normalt då eller? 


    Ne det är väl lite, men det är en j*kla skillnad på 32 och 45 kg
  • Anonym (först­år dig)
    Äldre 11 Nov 12:40
    #10

    Nej, det är absolut inte acceptabelt, det du har varit med om. Tyvärr finns det folk även inom vården som öppnar käften innan de kopplar in hjärnan. För att uttrycka det lite drastiskt. ;)
    Även jag har en dålig förlossningsupplevelse i bagaget, och jag vet hur starkt man präglas av något sådant. Och då var jag ändå dubbelt så gammal som du, men det har starkt bidragit till att jag inte vågat bli gravid igen.

    Mig ville de inte ge ens lustgas förrän jag var sju centimeter öppen. Ja, eller helst inte då heller. Jag blev igångsatt akut, och de hade helt enkelt inte tid med mig. När mitt barn kom ut andades han inte. Jag hade ändå en otrolig tur, mitt barn har inte fått några men. Har tänkt mycket på det, vad som kunde ha hänt, just med tanke på att de knappt var inne i mitt rum under hela värkarbetet. Nästan ingen tillsyn alls, och när de väl var inne stannade de bara några sekunder för att se att ingen hade dött, typ.

  • Anonym (T)
    Äldre 11 Nov 13:17
    #11

    Kommentaren om vikten var korkad, klumpig och inte ok nånstans.

    Angående att de bad dig vara tyst så förstår jag dem. Jo, man kan kontrollera sig. Det är personalens arbetsmiljö, de måste absolut få säga till ifall någon är för högljudd. De ska ju inte behöva få hörselskador på sin arbetsplats. Dessutom måste de så klart få säga till kvinnan att fokusera på vad som måste göras ifall de upplever bara skriker.

  • Anonym (Otur)
    Äldre 11 Nov 23:44
    #12

    Jag har också en mycket otrevlig förlossningsupplevelse med min sista. Kom in utan värkar då vattnet gått och var missfärgat. Fick dropp för att sätta igång förlossningen. Barnmorskan gick ut och jag gick på toa och några minuter senare så startade utdrivningsskedet och jag hann bara halvägs upp i sängen och försökte hålla emot och ringde på barnmoskan som kom in med en elev i släptåg. Hon stirrade på mig som inte kunde prata utan bara flämtade och sa irriterat ..men så där ont har du väl ändå inte. Överdriver du inte lite nu? Och så skickade hon ut eleven efter ett ctg och så att nåja, vi får väl se om det öppnat sig något varefter hon några sekunder senare förvånat stod med mitt barn i händerna. Minns fortfarande panikkänslan jag hade då det är jäkligt svårt att prata i det skedet och jag trodde att mitt barn skulle falla ner på golvet för att kärringjäveln trodde att jag simulerade. Både hon och eleven som kommit tillbaka med ctg såg otroligt dumma ut efteråt och jag hade ett och annat att tala om för barnmorskan kan jag tillägga.

  • Äldre 12 Nov 09:48
    #13
    Anonym (T) skrev 2015-11-11 13:17:41 följande:

    Kommentaren om vikten var korkad, klumpig och inte ok nånstans.

    Angående att de bad dig vara tyst så förstår jag dem. Jo, man kan kontrollera sig. Det är personalens arbetsmiljö, de måste absolut få säga till ifall någon är för högljudd. De ska ju inte behöva få hörselskador på sin arbetsplats. Dessutom måste de så klart få säga till kvinnan att fokusera på vad som måste göras ifall de upplever bara skriker.


    Nej de ska inte säga åt en födande kvinna med smärta att vara tyst, det gör ont att föda barn för de flesta ialla fall. Ja självklart ska de prata med kvinnan och få henne med på tåget så att säga, men det klarar en vettig barnmorska utan att vara otrevlig och bete sig dumt. 
  • Anonym (J)
    Äldre 12 Nov 10:28
    #14
    -1 +1

    Jag tror dj skyller ifrån på den där barnmorskans klumpiga viktkommentar när du i själva verket kände så innan. Du skulle ha bantat även fast hon inte skulle ha sagt så, det är bara skönt att skylla på andra.

    Och sen bad de dig vara tyst för det tar kraft ifrån krystningen. De sa det inte för att vara otrevlig.

Svar på tråden Blivit behandlad som skit!