• Almina

    Vad har ni för "tillbehör" till er Brio-järnväg?

    Ni som har Brio-järnväg (eller annan träjärnväg), vad har ni för tåg, andra fordon, gubbar, växlar, broar etc? Vilka delar tycker era barn är roligast att leka med (och hur gamla är de?).

    Sonen (2 år) älskar nämligen sin Brio-järnväg. Han har ganska mycket räls, en bro och en tunnel, ett par lok, men inte så många vagnar. Tågen är av äldre modell som man inte kan lasta varken med last eller passagerare (även om han försöker...) så jag tror att han skulle tycka det var roligt med lite "modernare" tåg som kan ta passagerare eller magnetisk last. Till lasten har jag sett att det finns lyftkranar också. Han skulle nog gilla det, men jag är lite osäker på om han skulle klara att hantera en sån.

    Jag har också sett att det finns batteridrivna tåg. Jag tror iofs att han helst vill köra själv. Men kanske det kunde minska behovet av att ha mamma eller pappa att köra ett tåg (fast antagligen inte...). Har era barn uppskattat sådana tåg? I så fall i vilken ålder?

    Flygplan och båtar finns ju också till har jag sett. Alla fordon är rätt populära just nu, så det skulle säkert också vara uppskattat, men jag vet inte om sonen skulle utnyttja möjligheten att leka med det tillsammans med tågen...

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Vad har ni för "tillbehör" till er Brio-järnväg?
  • Anonym (Brio och legofamilj)

    Batteridriven lok brukar vara en höjdare.

    Bekymmret med tvååringar brukar vara att de inte kan leka själva.

    Så köp det ni själva vill leka med.

  • Almina
    Anonym (Brio och legofamilj) skrev 2015-08-05 23:01:16 följande:

    Batteridriven lok brukar vara en höjdare.

    Bekymmret med tvååringar brukar vara att de inte kan leka själva.

    Så köp det ni själva vill leka med.


    Tack för tipsen! Ska kolla vad jag tycker verkar roligast att leka med
  • Anonym (2,5 år)

    Min son älskar järnvägsbommarna över allt annat i hela världen just nu. Han leker med dem både ihop med tågbanan men även "fristående" när han leker med bilar eller med figurer.

    Garaget är också poppis här. Brios egna är kul eftersom man kopplar in tågrälsen i det men det är bra i storlek även för andra småbilar (vi har inga av brios bilvägsset).

    Det batteridrivna tåget köpte vi men det gick snabbt sönder, höll inte bra för en tvååring som stoppar och startar och själv kör det trots att motor är igång.

  • mammalovis

    Min tös på 4,5 år har träjärnväg från Lidl där det ingick både bilar och batteridrivet tåg, men hon använder mest det batteridrivna, likadant är det med lillasyster på 2 år. Vi har dock inte utökat banan, då äldsta mest byggt spår på längden även om hon kan bygga en rund bana med.

    Den yngsta fick plastjärnväg med 6 orange bitar med ett tåg (och vagnar med djur) som spelar melodier vid 1,5 år, det har hon verkligen uppskattat, men det passar ju inte till träjärnvägen. Så den svåra frågan är väl vad barnen gillar mest.

  • Almina
    Anonym (2,5 år) skrev 2015-08-05 23:30:42 följande:

    Min son älskar järnvägsbommarna över allt annat i hela världen just nu. Han leker med dem både ihop med tågbanan men även "fristående" när han leker med bilar eller med figurer.

    Garaget är också poppis här. Brios egna är kul eftersom man kopplar in tågrälsen i det men det är bra i storlek även för andra småbilar (vi har inga av brios bilvägsset).

    Det batteridrivna tåget köpte vi men det gick snabbt sönder, höll inte bra för en tvååring som stoppar och startar och själv kör det trots att motor är igång.


    Tack för ditt svar!

    Ah, just det, järnvägsbommarna gillar min son också!

    Garaget såg kul ut. Lite dyrt kanske, men det är ju det mesta Brio...

    Kanske ska vänta lite till med ett batteridrivet då. Sonen skulle nog också vilja köra själv fast tåget går.
  • Almina
    mammalovis skrev 2015-08-05 23:35:53 följande:

    Min tös på 4,5 år har träjärnväg från Lidl där det ingick både bilar och batteridrivet tåg, men hon använder mest det batteridrivna, likadant är det med lillasyster på 2 år. Vi har dock inte utökat banan, då äldsta mest byggt spår på längden även om hon kan bygga en rund bana med.

    Den yngsta fick plastjärnväg med 6 orange bitar med ett tåg (och vagnar med djur) som spelar melodier vid 1,5 år, det har hon verkligen uppskattat, men det passar ju inte till träjärnvägen. Så den svåra frågan är väl vad barnen gillar mest.


    Tack för ditt svar!

    Jag visste inte att Lidl också säljer. Var det länge sen du köpte det?

    Ja, det är ju inte alltid barnet gillar det bäst som man själv tycker verkar "bra".
  • Anonym (2,5 år)

    [quote=75606762]Ah, just det, järnvägsbommarna gillar min son också!

    Garaget såg kul ut. Lite dyrt kanske, men det är ju det mesta Brio...

    Kanske ska vänta lite till med ett batteridrivet då. Sonen skulle nog också vilja köra själv fast tåget går.[/quote]Håller med om priset. Vi hade ett billigare garage i plast innan som han använde flitigt. När det gick sönder bortom all räddning valde vi att köpa brios eftersom vi redan visste att han skulle leka mycket med det. Är det risk att det bara kommer bli stående så kanske det inte känns lika motiverat :)

Svar på tråden Vad har ni för "tillbehör" till er Brio-järnväg?