• Äldre 6 Aug 15:51
    3721 visningar
    28 svar
    28
    3721

    Planerat kejsarsnitt??

    Jag är nu i v. 21 och är underbart lycklig och väntar som en tok efter att få träffa min son, men för några veckor sedan började jag få extrema förlossningsrädslor och nu kan jag inte ens gå en dag utan att tänka på det. Nästan varje kväll så börjar jag gråta eftersom jag är så extremt rädd för att tappa kontrollen, smärtan, att jag ska göra fel så att min son kommer till skada.

    Så jag har funderat och läs väldigt mycket om planerat kejsarsnitt och tycker att det låter som en dröm just nu, och det ända alternativet jag vill föda barn på.

    Är dock livrädd att jag ska bli nekad PS, vet några som har blivit nekade just för att dom inte har en medicinsk anledning utan "bara" är livrädda, och jag skulle inte klara av att bli neka detta!

    Är det någon här som har gått igenom ett PS? Hur gjorde ni för att få det? Var det svårt att bli "godkänd"? Vart i Sverige gjorde ni det?

    Är super tacksam för svar ??

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt??
  • Anonym (skärp dig)
    Äldre 6 Aug 19:53
    #1

    Alltså, det finns jättebra stöd man kan få om man bara säger till sin BM så man får hjälp för sin hysteriska (överdrivna) rädsla......

    Ja, det är svårt att få snitt! Tack o lov! En operation är ett STORT ingrepp! 

    Mycket större än en förlossning.

  • Äldre 6 Aug 20:01
    #2

    Kejsarsnitt är inget lätt op, en av dom största bukoperationerna ... Så försök tänk om ... Ta hjälp... KS är bara om något går snett/fel under förlossningen och tacksam att det finns. Mitt barn låg i säte och det blev ks. Inget jag önskar någonsin igen....

  • Äldre 6 Aug 20:23
    #3
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-06 19:53:50 följande:

    Alltså, det finns jättebra stöd man kan få om man bara säger till sin BM så man får hjälp för sin hysteriska (överdrivna) rädsla......

    Ja, det är svårt att få snitt! Tack o lov! En operation är ett STORT ingrepp! 

    Mycket större än en förlossning.


    Känner inte riktigt att någon kommer kunna ändra mitt val, och jag hoppas att det kommer att bli beviljat. Men självklart finns det risker som jag noga har läst igenom och hur allt går till men tycker inte att det är något som gör att jag inte skulle vilja göra ett snitt.

    Känner att jag hellre skulle kunna gå igenom en operation än en förlossning.
  • Anonym (skärp dig)
    Äldre 6 Aug 20:25
    #4
    -2
    Matilda97 skrev 2015-08-06 20:23:17 följande:
    Känner inte riktigt att någon kommer kunna ändra mitt val, och jag hoppas att det kommer att bli beviljat. Men självklart finns det risker som jag noga har läst igenom och hur allt går till men tycker inte att det är något som gör att jag inte skulle vilja göra ett snitt.

    Känner att jag hellre skulle kunna gå igenom en operation än en förlossning.
    Då skulle du inte ha blivit med barn!

    Blir man gravid så VET man att barnet ska UT.
  • Äldre 6 Aug 20:44
    #5
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-06 20:25:07 följande:

    Då skulle du inte ha blivit med barn!

    Blir man gravid så VET man att barnet ska UT.


    Fast nu är det ju så att min graviditet inte var planerad, och då blir det ju inte så mycket att bestämma över tyvärr.
  • Anonym (nnnn)
    Äldre 6 Aug 21:16
    #6
    +1

    Men herregud! Vad är det för fel på er? Så fort det dyker upp en tråd som handlar om kejsarsnitt så ska vissa in och svamla om HELT andra saker än det TS frågar efter. Ville TS höra er personliga åsikt om snitt så skulle hon efterfråga just det. Nu gör hon inte det. Så kan ni hålla er till det TS frågar om?

  • Äldre 6 Aug 21:20
    #7
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-08-06 20:25:07 följande:
    Då skulle du inte ha blivit med barn!

    Blir man gravid så VET man att barnet ska UT.
    Klart man vet. Sån tur att det inte behöver komma ut ur just vaginan utan kan komma ut på annat sätt också!

    TS! Jag har genomgått både VF och KS och du får gärna skicka meddelande privat till mig om du undrar något :)
  • Liheek
    Äldre 7 Aug 09:31
    #8

    Kejsarsnitt pga rädsla är en laddad fråga och har man inte en förlossningsrädsla/fobi så är det svårt att fatta. Precis som folk som har andra fobier för exempel spindlar.

    Jag har haft extrem förlossningsrädsla/förlossningsfobi sedan jag var 7 år och har funderat på ett liv utan barn just pga det. Nu är jag gravid i 18 veckan och har ångest varje dag ca 6 timmar om dagen då jag inte kan göra någonting annat än att gråta, ligga i sängen och ångra mig.
    Men det finns hjälp att få. Jag går i KBTbehandling som min barnmorska fixade hos en mödravårdspsykolog. Om ett par veckor har jag tid för Aurorasamtal på sjukhuset där vi ska diskutera saken.


    Det är svårt att få ett snitt beviljad och det är meningen. Det kräver ofta myyyyycket från dig. Men det är bra att gå i KBT och försöka bli av med din rädsla. Och för de flesta funkar det. Det är svårare att bara komma till sjukhuset och säga att du vill  ha ett snitt.

  • Äldre 11 Aug 20:23
    #9

    Jag har gjort ett planerat kjesar snitt pågrund av tidigare snabba förlossningar och jag har panik attacker och depressioner i bagaget, jag är jätte nöjd med mitt kjesar snitt allt gick lugnt till precis som jag önskade. Jag var på benen ett par timmar efter åt och dushade och mådde jätte bra. Tyvärr så drabbades jag av två komplikationer. En bit av moderkakan lämnades kvar vilket ledde till stört blödning och medecinering och efter det infektion i livmodern. Men trots detta är jag ändå nöjd med mitt beslut om kjesar snitt. Lycka till

  • Äldre 11 Aug 21:02
    #10
    Voodoodoll skrev 2015-08-06 21:20:09 följande:

    Klart man vet. Sån tur att det inte behöver komma ut ur just vaginan utan kan komma ut på annat sätt också!

    TS! Jag har genomgått både VF och KS och du får gärna skicka meddelande privat till mig om du undrar något :)


    Hej! Jag ligger inlagd i väntan på förhoppningsvis planerat snitt. Har fött två barn vaginal tidigare. Undrar om du har några tips till tiden efter snittet? Några hjälpmedel eller vad som funkade för dig. Vad hade du önskat att någon sagt till dig före, om du förstår?

    Jag har fått en gördel och beställt en amningskudde.

    Du får gärna skicka svar som meddelande om du vill och har möjlighet att svara.
Svar på tråden Planerat kejsarsnitt??