• Äldre 11 Aug 17:53
    7341 visningar
    21 svar
    21
    7341

    ta hand om utvisat barn?

    Hejsan! Jag behöver råd. Seriösa råd från någon som förstår mig. Detta gäller ett litet barn, en flicka på 4 månader, utländsk.Hon är född i Sverige, alldeles för tidigt och behöver daglig medicinsk vård. Nu ska familjen utvisas, hennes storebror är min arbetskollega, han är 17 år och är här över sommaren. Iaf, tillbaka till flickan! I hemlandet kommer hon inte kunna få vård, vilket gör att flickan har fått en dödsdom i stort sett. Hon är 4 månader!! Och som 3barnsmamma så går mitt hjärta sönder av bara tanken!! Finns det någon möjlighet att jag kan ta hand om flickan? Bara tills hon blivit frisk och inte behöver läkarvård längre? Är det möjligt, funkar det i systemet? Inte adoption, mer vårdare tills hon kan vistas med sin familj i deras hemland?

    inga påhopp pga av att hon är utländsk, det är ett barn, ett liv!

  • Svar på tråden ta hand om utvisat barn?
  • Äldre 11 Aug 17:58
    #1

    Rent lagligt nej. Ska hon utvisas gör hon det. Hon har ingen rätt till sjukvård eller nånting här i så fall och familjehem får man inte bli utan soc. inblandning. Att "ta" barnet och gömma det,vad ger det i längden? Hon blir inte svensk för det och du åker dit.

  • Äldre 11 Aug 18:12
    #2

    Jag tänkte mer om det fanns ett lagligt sätt att ta hand om tösen, tills hon tillfrisknat. Tänkte om någon har erfarenhet, eller känner någon som har det...

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 11 Aug 18:29
    #3

    Nej. Utan uppehållstillstånd får hon inte vistas här. Om familjen överklagar beslutet i alla instanser kan dock utvisningsbeslutet skjutas rätt länge på framtiden och under tiden kommer barnet att få nödvändig vård.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 11 Aug 18:31
    #4
    +1
    Jag är bara jag skrev 2015-08-11 17:58:44 följande:

    Rent lagligt nej. Ska hon utvisas gör hon det. Hon har ingen rätt till sjukvård eller nånting här i så fall och familjehem får man inte bli utan soc. inblandning. Att "ta" barnet och gömma det,vad ger det i längden? Hon blir inte svensk för det och du åker dit.


    De är fullt lagligt att gömma flyktingar så länge man inte gör profit på det,
  • Äldre 11 Aug 20:05
    #5
    Drottningen70 skrev 2015-08-11 18:31:49 följande:
    De är fullt lagligt att gömma flyktingar så länge man inte gör profit på det,
    Jovars,men vad vinner man? Inget själv och inte de heller som inte får nåt rent lagligt,det var det jag menade. dessutom borde det sannerligen vara olagligt!!
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 11 Aug 20:13
    #6

    Jag har svårt att tänka mig att det du skriver är sant, ett dagligt vårdbehov är ju väldigt lätt att bevisa och borde absolut vara skäl nog för att få stanna, men om det nu är som du skriver vore det smartaste kanske att kontakta media? Sådana här fall brukar ju väcka väldigt mycket sympatier och ofta leda till att myndigheterna ändrar sin bedömning.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 11 Aug 20:14
    #7

    [quote=75626647][quote-nick]Jag är bara jag skrev 2015-08-11 20:05:34 följande:[/quote-nick]Jovars,men vad vinner man? Inget själv och inte de heller som inte får nåt rent lagligt,det var det jag menade. dessutom borde det sannerligen vara olagligt!![/

    Tja i det här fallet så SKULLE det ju kunna vara så att en bebis kan hinna slutföra sin behandling och ha chans att överleva även o

    Det i slutändan ändå blev en verkställd utvisning....

    Och nej jag skulle verkligen inte vilja leva i ett samhälle som har en angiverilag.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 11 Aug 20:15
    #8

    För att förtydliga så menar jag inte att du sitter och hittar på, utan mer att det kanske blivit ett missförstånd någonstans.

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 11 Aug 20:19
    #9
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-11 20:13:46 följande:

    Jag har svårt att tänka mig att det du skriver är sant, ett dagligt vårdbehov är ju väldigt lätt att bevisa och borde absolut vara skäl nog för att få stanna, men om det nu är som du skriver vore det smartaste kanske att kontakta media? Sådana här fall brukar ju väcka väldigt mycket sympatier och ofta leda till att myndigheterna ändrar sin bedömning.


    Som så många andra så gör du misstaget att tro att medicinska skäl är tillräckligt för att få stanna. Så är det tyvärr inte. Alls. Inte ens i närheten. Sådana utvisningar sker VARJE DAG. Ingen media är intresserad av ett sånt ärende.
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 11 Aug 20:27
    #10
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-11 20:15:23 följande:

    För att förtydliga så menar jag inte att du sitter och hittar på, utan mer att det kanske blivit ett missförstånd någonstans.


    Om folk bara visste hur många människor som utvisas till vad som mer eller mindre är en säker död. Gamla 93 åriga tanter som har hela släkten i sverige och som saknar ben, utvisas för att på plats bara dumpas av eskorten på flygplatsten utan rullstol och utan att nån möter dem. Tragedierna är oändliga...vi har långt långt långt ifrån de öppna gränser som vissa partier försöker få oss att tro...

    Gravida kvotflyktingar som alltså handplockad direkt från flyktingläger i afrika, och beviljas uppehållstillstånd redan i hemlandet tvingas lämna kvar sin nyfödda bebis om hon hinner föda innan flygresan ordnats. Om man ställs inför valet att lämna sin nya bebis för att kunna sätta sina andra 4 små barn i trygghet istället för att gå under allihopa, så är det ett val som man antagligen gör hur fruktansvärt det än är.

    Som jag önskar att folk kände till dessa saker...
Svar på tråden ta hand om utvisat barn?