• Anonym (key)
    Äldre 13 Aug 13:00
    4031 visningar
    8 svar
    8
    4031

    Göra en extra nyckel

    Jag bor i en hyresrätt, då måste man be husvärden om hjälp ifall man behöver fler nycklar, det vet jag, men om man bor i bostadsrätt kan man väl gå till nyckelmakaren själv? Hur svårt kan det vara? Min pojkvän säger att han inte kan ge mig en extranyckel men jag tror att han inte vill. Då är det bättre att han säger det.

  • Svar på tråden Göra en extra nyckel
  • Anonym (k)
    Äldre 13 Aug 13:04
    #1

    Vissa nycklar får inte kopieras. Vad sa han exakt?

  • Anonym (B)
    Äldre 13 Aug 13:09
    #2
    Anonym (key) skrev 2015-08-13 13:00:56 följande:

    Jag bor i en hyresrätt, då måste man be husvärden om hjälp ifall man behöver fler nycklar, det vet jag, men om man bor i bostadsrätt kan man väl gå till nyckelmakaren själv? Hur svårt kan det vara? Min pojkvän säger att han inte kan ge mig en extranyckel men jag tror att han inte vill. Då är det bättre att han säger det.


    Vissa typer av nycklar får inte kopieras!

    Såkallade kopieringsskyddade.
  • Äldre 13 Aug 13:14
    #3

    Din pojkvän kan ge dig en extranyckel om han vill och har råd. Det är bara att följa processen för att ta fram en ny nyckel. Antingen går man själv till nyckelmakaren om det är en nyckel som får kopieras eller så vänder man sig till bostadsrättsföreningen.

  • Anonym (key) Trådstartaren
    Äldre 13 Aug 13:17
    #4
    Anonym (B) skrev 2015-08-13 13:09:56 följande:

    Vissa typer av nycklar får inte kopieras!

    Såkallade kopieringsskyddade.


    Men man måste ju kunna göra fler nycklar om man tex har tappat nycklar? Jag kan ju be min husvärd då kan han be sin förening? Eller måste man byta lås då?
  • Anonym (key) Trådstartaren
    Äldre 13 Aug 13:20
    #5
    sportpappa skrev 2015-08-13 13:14:46 följande:

    Din pojkvän kan ge dig en extranyckel om han vill och har råd. Det är bara att följa processen för att ta fram en ny nyckel. Antingen går man själv till nyckelmakaren om det är en nyckel som får kopieras eller så vänder man sig till bostadsrättsföreningen.


    Eller hur? Jag fick inte kopiera min hemnyckel men har man bara två nycklar och behöver en till så kan det ju inte vara omöjligt! Jag måste bara gå till husvärden istället.
  • Äldre 13 Aug 13:24
    #6

    Oavsett vad så tycker jag att du ska respektera hans vilja att inte ge dig en nyckel. So what om det var en vit lögn? Uppenbarligen känner han sig inte redo att ta ett så stort steg i ert förhållande ännu så du borde nog tagga ner lite och inte pusha det. Kan vara väldigt känsligt det där med att ge nån obegränsad tillgång till ens hem.

  • Anonym (B)
    Äldre 13 Aug 13:30
    #7
    Ungoliant skrev 2015-08-13 13:24:53 följande:

    Oavsett vad så tycker jag att du ska respektera hans vilja att inte ge dig en nyckel. So what om det var en vit lögn? Uppenbarligen känner han sig inte redo att ta ett så stort steg i ert förhållande ännu så du borde nog tagga ner lite och inte pusha det. Kan vara väldigt känsligt det där med att ge nån obegränsad tillgång till ens hem.


    Det ligger nog en del i det du just skrev.
  • Anonym (key) Trådstartaren
    Äldre 13 Aug 13:34
    #8
    Ungoliant skrev 2015-08-13 13:24:53 följande:

    Oavsett vad så tycker jag att du ska respektera hans vilja att inte ge dig en nyckel. So what om det var en vit lögn? Uppenbarligen känner han sig inte redo att ta ett så stort steg i ert förhållande ännu så du borde nog tagga ner lite och inte pusha det. Kan vara väldigt känsligt det där med att ge nån obegränsad tillgång till ens hem.


    Han blev väldigt glad när jag ville ge honom en extranyckel till min lägenhet. Jag kan visst respektera om han inte vill ge mig en nyckel och det sa jag men nu framstår han istället som lite korkad. Är ju en sak om han inte vill men om han inte tror att han kan. För det kan ju inte vara svårare när man har en bostadsrätt?
Svar på tråden Göra en extra nyckel