• Anonym (ts)
    Äldre 21 Aug 08:28
    2550 visningar
    30 svar
    30
    2550

    två frågor om förlossning

    När man ska föda, kan man få bedövning i underlivet så det inte gör så ont om man spricker?

    När jag utsätts för smärta jag inte kan komma undan kan jag få rejäl panik, eller om jag "sitter fast", typ blodprov eller gynundersökning. Liksom, om jag inte kan ta mig loss precis när jag vill. Det jag behöver då är någon som VERKLIGEN lyssnar och gör som jag säger, och inte nån som tror den vet bättre. Jag behöver några sekunder att återta kontrollen och det går inte när nån försöker "lugna" mig för då blir det bara värre. Varit med om vårdpersonal som verkar fått för sig att jag är okontaktbar när jag skriker av smärta och typ håller fast mig när jag behöver bli lämnad ifred. Om man förklarar detta för barnmorskan, kommer de lyssna på mig? Det är väl det jag ör mest rädd för, att nån ska komma in och ta över och tro sig ha veto över mina känslor. Det är det som har hindrat mig att skaffa barn hittills.

  • Svar på tråden två frågor om förlossning
  • Äldre 21 Aug 08:35
    #1

    Smärtstillande i undérlivet går inte att få men tro mig du känner inte om du spricker. Skriv ett förlossningsbrev och berätta att du är jätte rädd för smärtan. Dom läser ditt brev när du kommer in på bb o det är dags.

  • Anonym (W)
    Äldre 21 Aug 08:40
    #2
    banan123 skrev 2015-08-21 08:35:32 följande:

    Smärtstillande i undérlivet går inte att få men tro mig du känner inte om du spricker. Skriv ett förlossningsbrev och berätta att du är jätte rädd för smärtan. Dom läser ditt brev när du kommer in på bb o det är dags.


    Finns visst. PCB o pdb
  • Anonym (:))
    Äldre 21 Aug 09:02
    #3

    Det finns väl ryggmärg bedövning osv... Jag körde lust gas.. Fick också panik.. Det flesta bm är jättebra och vana :) Men dom är väldigt bestämda det tyckte jag vara bra. För mitt i all kaos och panik hörde jag bara bms röst... Som jag följde :)

  • Anonym (brist fri)
    Äldre 21 Aug 09:18
    #4

     Får du panik måste ju dom finnas där och guida dig, dom talar ju omför dig vad du ska göra, bla för att det ska bli så lite bristningar som möjligt. Dom måste ju få försöka lugna dig om du får panik mitt under förlossningen. Så det inte händer nåt. 

    Jag tror ändå inte du behöver vara orolig. Du kommer hinna förbereda dig mentalt i nio månader på att hantera denna smärta, och det ären helt annan smärta än någon annan. Fokusera på glädjen attfå en bebis i din famn så kommer allt gå super. 

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 21 Aug 09:18
    #5

    Jag är nog inte så rädd för smärtan egentligen för jag kan hantera det om jag får göra på mitt sätt. Vill inte ha några hejarop eller lugnande ord, vill inte haa nån som klappar mig lugnande över pannan, vill kunna ha mina sekunder att komma över mig själv och det går inte om nån är i vägen och stör mig. Det tar bara några sekunder, sen kan jag fokusera. Men det blir betydligt värre om nån kommer och typ vill hävda att jag överdriver eller tar i mig eller ens pratar med mig. Jag kan bli rejält rabiat i såna lägen för att få folk att fatta att jag menar allvar och kan få vem som helst att börja gråta. Om folk inte lyssnar på mig och låter mig göra på mitt sätt går det åt helvete och det lär knappast vara bra för barnet heller. Jag behöver INTE någon som är bestämd och tror att den vet bättre än mig.

    Så orolig att de inte kommer lyssna på mig :(

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 21 Aug 09:23
    #6

    Alltså jag kan inte slappna av om det kommer massa störande moment i vägen, vi kan väl säga att jag måste meditera fram en kontroll och det är totalt omöjligt att fokusera på magen om nån tar mig på benet tex eller pratar med mig. Helst skulle jag inte ha nån alls i rummet.

  • Anonym (chill­)
    Äldre 21 Aug 09:27
    #7
    Anonym (ts) skrev 2015-08-21 09:18:13 följande:

    Jag är nog inte så rädd för smärtan egentligen för jag kan hantera det om jag får göra på mitt sätt. Vill inte ha några hejarop eller lugnande ord, vill inte haa nån som klappar mig lugnande över pannan, vill kunna ha mina sekunder att komma över mig själv och det går inte om nån är i vägen och stör mig. Det tar bara några sekunder, sen kan jag fokusera. Men det blir betydligt värre om nån kommer och typ vill hävda att jag överdriver eller tar i mig eller ens pratar med mig. Jag kan bli rejält rabiat i såna lägen för att få folk att fatta att jag menar allvar och kan få vem som helst att börja gråta. Om folk inte lyssnar på mig och låter mig göra på mitt sätt går det åt helvete och det lär knappast vara bra för barnet heller. Jag behöver INTE någon som är bestämd och tror att den vet bättre än mig.

    Så orolig att de inte kommer lyssna på mig :(


    Grejen med en förlossning är att det liksom inte går att kontrollera och "pausa" när man känner för det. Det kan hända att du får en värktopp mitt i paniken, det är inget konstigt alls och inget du kan göra något åt.

    Försök att inte oroa dig så mycket för din omgivning och hur du ska hantera barnmorskor som inte gör som du vill. De kommer försöka guida dig så gott de kan genom förlossningen. Försök lyssna på dem för de är där för att hjälpa till (de flesta iaf Drömmer).

    Vore jag du skulle jag läsa på mycket om förlossningens olika faser och försöka öva avslappning och profylax. EDA tyckte jag funkade bra som smärtlindring.
  • Anonym (:))
    Äldre 21 Aug 09:34
    #8
    Anonym (ts) skrev 2015-08-21 09:23:25 följande:

    Alltså jag kan inte slappna av om det kommer massa störande moment i vägen, vi kan väl säga att jag måste meditera fram en kontroll och det är totalt omöjligt att fokusera på magen om nån tar mig på benet tex eller pratar med mig. Helst skulle jag inte ha nån alls i rummet.


    Men det är ju just det att du måste lita på bm... Det kanske inte finns den extra tiden..., är det dax så är det dax... Men prata med dom och sen är det ju så trivs du inte med bm har du rätt att byta ut, det är viktigt att man känner sig trygg. Tror inte att man ska tänka så mycket.. Kroppen och instinkten funkar jävligt bra när det kommer till kritan :) Mins när huvet ligger precis mellan bena och jag skriker rakt ut att jag vill ta ner benen... Bm säger åt mig att det går inte, ditt barn ligget där... Hur mycket jag ville ta ner benen gick det inte, för mitt barn låg där, någonstans lydde inte min kropp ;) Fokusera på bm röst. Själv har jag ca 3 månader tills det är dax, försöker inte tänka på det.. Det blir som det blir ;)
  • Anonym (Wildr­at)
    Äldre 21 Aug 09:43
    #9
    Anonym (ts) skrev 2015-08-21 09:23:25 följande:

    Alltså jag kan inte slappna av om det kommer massa störande moment i vägen, vi kan väl säga att jag måste meditera fram en kontroll och det är totalt omöjligt att fokusera på magen om nån tar mig på benet tex eller pratar med mig. Helst skulle jag inte ha nån alls i rummet.


    Skriv det i förlossningsbrevet. För mig har de iaf läst och försökt följa det så mycket som möjligt. Prata med din partner också. BM skötte sig bra för mig men min sambo ville stryka mig över ryggen hela tiden vilket var VÄLDIGT irriterande.
  • Äldre 21 Aug 10:07
    #10

    Det finns sprutor att få. Dessa gör dock mycket ondare att ta än att spricka. Ingen jag känner (eller jag själv) har ens känt att vi har spruckit. Man tror inte på det innan man själv fött, men det är faktiskt så.

Svar på tråden två frågor om förlossning