• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    808118 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    808118

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 25 Sep 16:11
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-25 15:59:13 följande:
    Det bästa är om du städar ditt eget inlägg. Eftersom det inte har med verkligheten att göra. Inte när man bemöter "utmaningen att pressa ner arbetslösheten" med att ta in fler som ökar arbetslöshetssiffrorna. Fast det är klart, många tror att sysselsättning är detsamma som arbete och därför antar att vi inte har så stora problem som vi egentligen har. Sysselsättning är inte arbete. Att jag pysslar med mina frimärken är en sysselsättning men det gör jag efter mitt arbete förstår du. Eller att jag är frivillig inom en djurorganisation på fritiden är en sysselsättning. Det gör jag inte heller istället för mitt arbete.
    Vi hjälper människor som flyr undan krig. Du får skilja på det och arbetskraftsinvandring. Flyktingsituationen och arbetslösheten har mycket lite med varandra att göra. 

    När vi pratar om att pressa ned arbetslösheten handlar det givetvis om att människor som är arbetslösa ska få ett arbete att gå till. Ett arbete de kan försörja sig på. Det måste vi göra oavsett om människor är på flykt eller inte. 

    Sedan är det naturligtvis också så att Sverige får EU-bidrag för att vi tar emot flyktingar. Något som Avpixlat inte brukar ta hänsyn till då de kalkylerar kostnader. De brukar hålla sig strikt till bara kostnader och hävda att verkligheten ser ut så. 
    www.europaportalen.se/2015/08/eu-miljarder-till-flyktingmottagning
  • Äldre 25 Sep 16:15
    Solidaritet skrev 2015-09-25 15:44:47 följande:
    Nej. Det finns ingenting som stödjer att det skulle vara så. 
    Orsak och verkan fungerar inte på det sättet. 

    Bara ökningen av kostnaden för invandring och integration i den nya budgeten är 7 miljarder kronor. Och då kommer inte den ökningen att räcka för den baseras på för låga invandrings-prognoser.

    Sverige har idag ca 100000 pensionärer som bara får garantipension på ca 7000 kronor i månaden. Oftast kvinnor som aldrig jobbat till sig pension av en eller annan anledning. Exempelvis att de aldrig haft ett jobb eller att de jobbat men lönen varit för låg för att vara pensongrundande.

    1000 mer i månaden till dessa pensionärer innebär 1.2 miljarder.

    Då skulle du fortfarande ha 5,8 miljarder kvar att betala mer välfärd för.

    För en miljon om året får du tre undersköterskor.

    3000 undersköterskor är en miljard.

    Osv osv
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 25 Sep 16:21
    Solidaritet skrev 2015-09-25 16:11:02 följande:
    Vi hjälper människor som flyr undan krig. Du får skilja på det och arbetskraftsinvandring. Flyktingsituationen och arbetslösheten har mycket lite med varandra att göra. 

    När vi pratar om att pressa ned arbetslösheten handlar det givetvis om att människor som är arbetslösa ska få ett arbete att gå till. Ett arbete de kan försörja sig på. Det måste vi göra oavsett om människor är på flykt eller inte. 

    Sedan är det naturligtvis också så att Sverige får EU-bidrag för att vi tar emot flyktingar. Något som Avpixlat inte brukar ta hänsyn till då de kalkylerar kostnader. De brukar hålla sig strikt till bara kostnader och hävda att verkligheten ser ut så. 
    www.europaportalen.se/2015/08/eu-miljarder-till-flyktingmottagning
    Hur vet du att vi hjälper människor som flyr undan krig? Hade vi velat hjälpa dem hade vi gjort på ett annat sätt. Just nu hjälper vi mängder med ensamma män som av någon anledning hamnar just i Sverige av alla andra länder som både ligger närmare och som är billigare att ta sig till och som de tom hade kunnat ta med sig sina familjer till. Men så sväljer jag inte vänsterpropagande med hull och hår heller.
  • Äldre 25 Sep 16:30
    Flash Gordon skrev 2015-09-25 16:15:13 följande:

    Bara ökningen av kostnaden för invandring och integration i den nya budgeten är 7 miljarder kronor. Och då kommer inte den ökningen att räcka för den baseras på för låga invandrings-prognoser.

    Sverige har idag ca 100000 pensionärer som bara får garantipension på ca 7000 kronor i månaden. Oftast kvinnor som aldrig jobbat till sig pension av en eller annan anledning. Exempelvis att de aldrig haft ett jobb eller att de jobbat men lönen varit för låg för att vara pensongrundande.

    1000 mer i månaden till dessa pensionärer innebär 1.2 miljarder.

    Då skulle du fortfarande ha 5,8 miljarder kvar att betala mer välfärd för.

    För en miljon om året får du tre undersköterskor.

    3000 undersköterskor är en miljard.

    Osv osv
    Det är ju du själv som hittar på det sambandet. 
    Det finns nämligen mängder med andra teoretiska orsakssamband. 

    Ett par exempel:

    Skattepengar försvinner ut till välfärdsföretag och riskkapitalbolag. Det är stora pengar. Möjligt samband till att välfärden försämras. Med väldigt stark anknytning dessutom. 

    Skattesänkningar för otroliga summor över flera år, möjligt samband till försämrad välfärd. 

    Varför skulle just de kostnader som finns för invandring (nu pratar vi uppenbarligen inte flyktingar plötsligt, utan invandring?) vara orsaken till försämrad välfärd? 
  • Äldre 25 Sep 16:33
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-25 16:21:59 följande:
    Hur vet du att vi hjälper människor som flyr undan krig? Hade vi velat hjälpa dem hade vi gjort på ett annat sätt. Just nu hjälper vi mängder med ensamma män som av någon anledning hamnar just i Sverige av alla andra länder som både ligger närmare och som är billigare att ta sig till och som de tom hade kunnat ta med sig sina familjer till. Men så sväljer jag inte vänsterpropagande med hull och hår heller.
    Vänsterpropaganda Tungan ute

    Annie Lööf känner inte riktigt igen sig i din bedömning. 

    Du ser det som att vi hjälper mängder med ensamma män. Jag ser att vi hjälper människor, däribland barnfamiljer, undan krig. 

    Vad får dig att tro att flyktingkrisen skulle vara en bluff? Har du läst det på en blogg?
  • Äldre 25 Sep 18:06
    themia skrev 2015-09-25 10:02:53 följande:
    Påstår du att vår välfärd kommer att haverera på grund av att folkmängden ökar med en halv procent per år?
    Jag föreslår i så fall att sätter dig ner och funderar en stund.

    Det är möjligt att vår välfärd försämras, men att påstå att det beror på invandringen är absurt.
    Det är snarare så att invandringen minskar trycket på välfärden genom att kompensera för bristen på arbetskraft och balansera den stora ökningen av åldringar i landet som vi kommer att tvingas hantera framöver.
    Solidaritet skrev 2015-09-25 15:44:47 följande:
    Nej. Det finns ingenting som stödjer att det skulle vara så. 
    Orsak och verkan fungerar inte på det sättet. 
    Ni får närmare förklara hur ökade kostnader som kommer med invandring inte orsakar försämringar i välfärden.

  • Äldre 25 Sep 18:09
    Solidaritet skrev 2015-09-25 16:30:14 följande:
    Det är ju du själv som hittar på det sambandet. 
    Det finns nämligen mängder med andra teoretiska orsakssamband. 

    Ett par exempel:

    Skattepengar försvinner ut till välfärdsföretag och riskkapitalbolag. Det är stora pengar. Möjligt samband till att välfärden försämras. Med väldigt stark anknytning dessutom. 

    Skattesänkningar för otroliga summor över flera år, möjligt samband till försämrad välfärd. 

    Varför skulle just de kostnader som finns för invandring (nu pratar vi uppenbarligen inte flyktingar plötsligt, utan invandring?) vara orsaken till försämrad välfärd? 
    Allt som ger högre kostnader och/eller mindre pengar till statskassan att lägga på välfärden är ju förstås bidragande till att välfärden försämras. Hur kan man ens förneka det?
  • Ben66
    Äldre 25 Sep 18:11
  • Ben66
    Äldre 25 Sep 18:13

    och så blir det visst lite handel med barn för att tjäna pengar
    www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/slangdes-ut-for-att-familjen-ville-ha-mer-betalt

  • Äldre 25 Sep 21:03

    Jag kan bara hoppas och tro att vissa saker idag stämmer och att de är mer än bara teoretiska modeller. För vad jag vet så har vi aldrig i modern tid varit med om det som nu sker. Så jag kan för guds skuld bara hoppas att vissa saker som skrivs här stämmer.  

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?