• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    808107 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    808107

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 26 Sep 19:33
    Tom Araya skrev 2015-09-26 17:39:03 följande:
    Nej, men ofta sämre utbildade.
    themia skrev 2015-09-26 17:26:11 följande:
    De flesta invandrarna lär sig hygglig svenska på mindre än ett halvår. Sen kan dom utbilda sig t.ex vårdyrken.
    Det får vara ett hårdpluggande språkgeni för att jag ska vilja ha sådan personal i ett sådant yrke på så kort tid, eller ens klara studierna till yrket ifråga. Men du har kanske tänkt dig att det ska ske med tolk?En invandrad tar längre tid på sig att komma in på arbetsmarknaden än en infödd om man jämför personer i samma ålder. Någon annan jämförelse är inte relevant.


    Du vädrar dina fördomar, och jag är inte förvånad.
    En person från Afrika eller Mellanöstern som läser på SFI kan göra sig förstådd på svenska efter ett par månader.
    Och långt ifrån alla är outbildade, många kommer hit med gymnasie- eller eller högskolekompetens. Få är analfabeter.
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 26 Sep 23:53
    +1
    themia skrev 2015-09-26 17:26:11 följande:
    Du skriver som du har förstånd till.
    Utgår du ifrån att alla invandrare är dummare än du? Det är dom inte.

    De flesta invandrarna lär sig hygglig svenska på mindre än ett halvår. Sen kan dom utbilda sig t.ex vårdyrken.

    Jämför: För en infödd svensk tar det minst 20 år innan hen kan börja bidra till det svenska samhället.
    Så, när dina argument tryter tar du till förolämpningar. Var har jag skrivit att folk är dummare än jag? Invandrare har jag överhuvudtaget inte skrivit något om. "De flesta invandrare lär sig hygglig svenska på mindre än ett halvår" är din egen högst personliga åsikt, ingen fakta. "Sen kan dom utbilda sig t.ex. vårdyrken". Inte om de inte har förkunskaperna som krävs. Hur många asylsökanden har utbildat sig inom vården? Enligt din beräkning borde massor med folk som kom hit 2010 som asylsökanden vara verksamma inom vården nu. Har du verkligen siffror som stödjer detta?

    Och ja, jag jämför. En infödd svensk har föräldrar som betalar skatt här, far- och morföräldrar som betalar skatt. Alla konsumerar dessutom och bidrar därmed med moms och drivmedelskatt. Många har fastighet och betalar avgift. Aktievinster, förmögenhetsskatt, etc. Det kan du inte jämföra med barn som kommer hit (dessutom har många av de familjerna många barn) och hela familjen går på bidrag i flera år och ingen av dem har bidragit till statens finanser. Dessutom får de även retroaktivt föräldrapenning och vissa bidrag som svenska medborgare inte har möjlighet att få. 

    Summa summarum: Om vi nu bortser från att du inte kan skilja på sak och person och försöker förolämpa mig, kan jag tala om för dig att mitt förstånd är det inget fel på. Med det avklarat kan jag dessutom tala om för dig att ditt inlägg är full med faktafel, drar in saker jag aldrig diskuterat och resten är bara tyckanden. Och för att ytterligare förklara en sak, invandrare är inte detsamma som asylsökande. Jag har t.ex. inte sagt något om arbetskraftinvandring. Har ingenting emot att en läkare söker och får ett läkarjobb i Sverige, i alla fall inte så länge t.ex. språket är en barriär och orsakar missförstånd, problem och skador hos patienterna.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 27 Sep 00:02
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-26 23:53:38 följande:
    Summa summarum: Om vi nu bortser från att du inte kan skilja på sak och person och försöker förolämpa mig, kan jag tala om för dig att mitt förstånd är det inget fel på. Med det avklarat kan jag dessutom tala om för dig att ditt inlägg är full med faktafel, drar in saker jag aldrig diskuterat och resten är bara tyckanden. Och för att ytterligare förklara en sak, invandrare är inte detsamma som asylsökande. Jag har t.ex. inte sagt något om arbetskraftinvandring. Har ingenting emot att en läkare söker och får ett läkarjobb i Sverige, i alla fall inte så länge t.ex. språket är en barriär och orsakar missförstånd, problem och skador hos patienterna.
    De flesta läkare i Syrien har absolut inga kunskaper om svensk sjukvård. Det är som en jurist i USA skulle jobba i Kazakstan. Det är totalt helt olika lagsystem. Fundamentala skillnader.

    Sveriges och Syriens sjukvård är radikalt olika. Alla mediciner vi har här är heter helt annorlunda och fungerar oftast annorlunda länderna emellan. Hela vårdtänket med casemetodik är helt olikt. Det räcker att bara sticka till ett grannland Tyskland. Redan där är sjukvården annorlunda än mot Sverige.
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 27 Sep 00:36
    Galadramun skrev 2015-09-27 00:02:32 följande:
    De flesta läkare i Syrien har absolut inga kunskaper om svensk sjukvård. Det är som en jurist i USA skulle jobba i Kazakstan. Det är totalt helt olika lagsystem. Fundamentala skillnader.

    Sveriges och Syriens sjukvård är radikalt olika. Alla mediciner vi har här är heter helt annorlunda och fungerar oftast annorlunda länderna emellan. Hela vårdtänket med casemetodik är helt olikt. Det räcker att bara sticka till ett grannland Tyskland. Redan där är sjukvården annorlunda än mot Sverige.
    Jag har inte diskuterat  varifrån en läkare kommer. Som sagt om någon från Hokipokiland söker ett arbete som läkare i Sverige och får det så är personen enligt mig välkommen. Det är arbetskraftsinvandring. Jag förmodar att personen inte får jobbet om personen inte är kvalificerad enligt svenska läkarkrav. Det var det som var poängen. 

    Det du diskuterar är något annat. Om en läkare kommer hit från Syrien och söker asyl (oberoende av dennes meriter), då är det inte arbetskraftinvandring som mitt exempel gällde. 

    Det var viktigt att skilja på de två eftersom inlägget jag citerade lade ord i min mun angående invandrare. Tyvärr är vissa totalt främlingsfientliga och klumpar därmed ihop alla som "invandrare", de orkar inte ens skilja på begreppen.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Modern­o
    Äldre 27 Sep 01:15
    Galadramun skrev 2015-09-27 00:02:32 följande:
    De flesta läkare i Syrien har absolut inga kunskaper om svensk sjukvård. Det är som en jurist i USA skulle jobba i Kazakstan. Det är totalt helt olika lagsystem. Fundamentala skillnader.

    Sveriges och Syriens sjukvård är radikalt olika. Alla mediciner vi har här är heter helt annorlunda och fungerar oftast annorlunda länderna emellan. Hela vårdtänket med casemetodik är helt olikt. Det räcker att bara sticka till ett grannland Tyskland. Redan där är sjukvården annorlunda än mot Sverige.
    Jag instämmer att en jurist i de allra flesta fall är bunden vid nationsgränser och sitt eget geografiska rättsområde (även om t.ex. en duktig affärsjurist nog klarar sig rätt bra vid gränsöverskridande transaktioner m.m. så utger sig vederbörande främst att vara expert på sitt eget lands rätt).

    Men för läkare skulle man kunna tycka att saken är annorlunda. Människokroppen är universell och samma patient kan ju få vård varhelst i världen hen befinner sig. Att behandlingsmetoder och vårdtraditioner skiljer sig framstår som uppenbart (t.ex. beträffande den "casemetodik" som du nämner) men medicinerna skiljer sig ju i första hand åt beträffande handelsnamnet. De aktiva substanserna/molekylerna är väl desamma och har internationella generiska namn, vilket kanske är viktigast för en förskrivande läkare. 

    Så en läkare borde ju vara rätt så rörlig över nationsgränserna, kunde jag tycka. Men du hyser större tvivel?
  • Äldre 27 Sep 03:11
    themia skrev 2015-09-26 19:33:52 följande:
    Du vädrar dina fördomar, och jag är inte förvånad.
    En person från Afrika eller Mellanöstern som läser på SFI kan göra sig förstådd på svenska efter ett par månader.
    Och långt ifrån alla är outbildade, många kommer hit med gymnasie- eller eller högskolekompetens. Få är analfabeter.
    Det är inga fördomar. Det finns statistik över utbildningsnivån hos flyktingar och den säger att det inte direkt är några massor med högskoleutbildning och väldigt många saknar mer utbildning än så.

    Göra sig förstådd på ett par månader på SFI...på vilken nivå då?
    Många yrken har eller i alla fall borde ha rätt hög nivå på språkkunskapsnivån, något som för de flesta tar betydligt längre tid än ett halvår att uppnå.
  • Äldre 27 Sep 06:38
    Moderno skrev 2015-09-27 01:15:17 följande:
    Så en läkare borde ju vara rätt så rörlig över nationsgränserna, kunde jag tycka. Men du hyser större tvivel?
    Det finns kulturella skillnader som kan ställa till problem. Både när det gäller bemötandet av patienter och när det gäller själva organisationen. Nu skall de problemen inte överdrivas men man bör vara medveten om att de finns.
  • Äldre 27 Sep 08:09
    Moderno skrev 2015-09-27 01:15:17 följande:
    Jag instämmer att en jurist i de allra flesta fall är bunden vid nationsgränser och sitt eget geografiska rättsområde (även om t.ex. en duktig affärsjurist nog klarar sig rätt bra vid gränsöverskridande transaktioner m.m. så utger sig vederbörande främst att vara expert på sitt eget lands rätt).

    Men för läkare skulle man kunna tycka att saken är annorlunda. Människokroppen är universell och samma patient kan ju få vård varhelst i världen hen befinner sig. Att behandlingsmetoder och vårdtraditioner skiljer sig framstår som uppenbart (t.ex. beträffande den "casemetodik" som du nämner) men medicinerna skiljer sig ju i första hand åt beträffande handelsnamnet. De aktiva substanserna/molekylerna är väl desamma och har internationella generiska namn, vilket kanske är viktigast för en förskrivande läkare. 

    Så en läkare borde ju vara rätt så rörlig över nationsgränserna, kunde jag tycka. Men du hyser större tvivel?

    Det handlar ju inte om att biologin i kroppen ser annorlunda ut. Det handlar om allt runt omkring.

    Arbetssätt, kultur, språk och fack-språk ...

    Det är samma sak med tekniskt utbildade.

    Fysiken och kemin skiljer sig inte mellan Sverige, Kina och Irak men många, många kineser och irakier blir faktiskt ganska usla som medarbetare när de kommer till Sverige bara av en sådan enkel anledning som att de inte begriper det svenska arbetssättet där ansvar normalt sett delas ut hela vägen ned till golvet.

    Är man van att bara ta order och bara göra det som andra säger åt en att göra blir det lätt kortslutning i proppskåpet när den enda order de får är "ta ansvar och lös uppgiften".
  • Modern­o
    Äldre 27 Sep 10:22
    Flash Gordon skrev 2015-09-27 08:09:13 följande:

    Det handlar ju inte om att biologin i kroppen ser annorlunda ut. Det handlar om allt runt omkring.

    Arbetssätt, kultur, språk och fack-språk ...

    Det är samma sak med tekniskt utbildade.

    Fysiken och kemin skiljer sig inte mellan Sverige, Kina och Irak men många, många kineser och irakier blir faktiskt ganska usla som medarbetare när de kommer till Sverige bara av en sådan enkel anledning som att de inte begriper det svenska arbetssättet där ansvar normalt sett delas ut hela vägen ned till golvet.

    Är man van att bara ta order och bara göra det som andra säger åt en att göra blir det lätt kortslutning i proppskåpet när den enda order de får är "ta ansvar och lös uppgiften".


    Har du uppgifter om exakt hur många kinesiska fysiker och kemister som blir usla medarbetare i Sverige? Många, många låter som en övervägande del, men kan det verkligen stämma och hur har man mätt detta (eller är det en allmän känsla inom företagen)?
  • Äldre 27 Sep 11:45
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-26 23:53:38 följande:
    Så, när dina argument tryter tar du till förolämpningar. Var har jag skrivit att folk är dummare än jag? Invandrare har jag överhuvudtaget inte skrivit något om. "De flesta invandrare lär sig hygglig svenska på mindre än ett halvår" är din egen högst personliga åsikt, ingen fakta. "Sen kan dom utbilda sig t.ex. vårdyrken". Inte om de inte har förkunskaperna som krävs. Hur många asylsökanden har utbildat sig inom vården? Enligt din beräkning borde massor med folk som kom hit 2010 som asylsökanden vara verksamma inom vården nu. Har du verkligen siffror som stödjer detta?

    Och ja, jag jämför. En infödd svensk har föräldrar som betalar skatt här, far- och morföräldrar som betalar skatt. Alla konsumerar dessutom och bidrar därmed med moms och drivmedelskatt. Många har fastighet och betalar avgift. Aktievinster, förmögenhetsskatt, etc. Det kan du inte jämföra med barn som kommer hit (dessutom har många av de familjerna många barn) och hela familjen går på bidrag i flera år och ingen av dem har bidragit till statens finanser. Dessutom får de även retroaktivt föräldrapenning och vissa bidrag som svenska medborgare inte har möjlighet att få. 

    Summa summarum: Om vi nu bortser från att du inte kan skilja på sak och person och försöker förolämpa mig, kan jag tala om för dig att mitt förstånd är det inget fel på. Med det avklarat kan jag dessutom tala om för dig att ditt inlägg är full med faktafel, drar in saker jag aldrig diskuterat och resten är bara tyckanden. Och för att ytterligare förklara en sak, invandrare är inte detsamma som asylsökande. Jag har t.ex. inte sagt något om arbetskraftinvandring. Har ingenting emot att en läkare söker och får ett läkarjobb i Sverige, i alla fall inte så länge t.ex. språket är en barriär och orsakar missförstånd, problem och skador hos patienterna.
    Jag har inte påstått att du skrivit det. Det var en fråga.

    "Invandrare har jag överhuvudtaget inte skrivit något om" skriver du och lägger till ett långt inlägg om invandrare. 
     

    Beträffande invandrare i våden - läs och lär!
    annastarbrink.se/utan-invandrare-stannar-varden-2/
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?