• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • VemÄrJagVemVet
    themia skrev 2015-09-27 11:45:03 följande:
    Jag har inte påstått att du skrivit det. Det var en fråga.

    "Invandrare har jag överhuvudtaget inte skrivit något om" skriver du och lägger till ett långt inlägg om invandrare. 
     
    Beträffande invandrare i våden - läs och lär!
    annastarbrink.se/utan-invandrare-stannar-varden-2/
    Slår mig för pannan. God natt.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-09-27 03:11:41 följande:
    Det är inga fördomar. Det finns statistik över utbildningsnivån hos flyktingar och den säger att det inte direkt är några massor med högskoleutbildning och väldigt många saknar mer utbildning än så.

    Göra sig förstådd på ett par månader på SFI...på vilken nivå då?
    Många yrken har eller i alla fall borde ha rätt hög nivå på språkkunskapsnivån, något som för de flesta tar betydligt längre tid än ett halvår att uppnå.
    "Göra sig förstådd" betyder inte att kunna skriva en doktorsavhandling, det betyder att kunna göra sig förstådd till vardags.
    Språkundervisningen på SFI är mycket effektiv, men jag antar att det stör dig.

    Du vet lika väl som jag att det finns gott om yrken som inte kräver avancerade språkkunskaper.
    Du vill bara inte.
  • Ulltand

    Är inte själva grundproblemt att vi redan har typ 10% arbetslöshet? Även om det saknas vissa kompetenser på arbetsmarknaden som invandrare tar med sig blir det ändå nettoökning av arbetslösheten på sikt. I det inte sagt hur många vi ska hjälpa men man bör ju ha förutsättningarna klart för sig.

  • Flash Gordon
    Moderno skrev 2015-09-27 10:22:25 följande:
    Har du uppgifter om exakt hur många kinesiska fysiker och kemister som blir usla medarbetare i Sverige? Många, många låter som en övervägande del, men kan det verkligen stämma och hur har man mätt detta (eller är det en allmän känsla inom företagen)?

    Varför tror du att jag skulle ha exakta siffror på hur många det handlar om?

    Varenda kines jag har jobbat med/mot har i princip varit hopplös. Särskilt om de jobbar i kinesiska formor med kinesiska chefer.

    Av MENA-folk som irakier finns det en del som kunnat anpassa sig till vårt arbetssätt medan merparten suttit fast i handlingsförlamning - gör man något på eget initiativ riskerar man ju att göra fel.
  • Flash Gordon
    themia skrev 2015-09-27 11:51:53 följande:
    Du vet lika väl som jag att det finns gott om yrken som inte kräver avancerade språkkunskaper.
    Du vill bara inte.

    Inget av de yrkena finns dock inom välfärden, vilket var ditt argument tidigare i inlägg 105:

    "Det är snarare så att invandringen minskar trycket på välfärden genom att kompensera för bristen på arbetskraft och balansera den stora ökningen av åldringar i landet som vi kommer att tvingas hantera framöver."

    Klart som f*n att vi kan anställa mängder med gatusopare, trädgårdsarbetare och städerskor för 40 kr/h om vi vill så att alla kan få jobb.
  • familjenstyg
    themia skrev 2015-09-27 11:51:53 följande:
    Språkundervisningen på SFI är mycket effektiv, men jag antar att det stör dig.
     Enligt "Språktidningen" så är det bara en tredjedel som klarar utbildningen: ( spraktidningen.se/artiklar/2007/11/tva-av-tre-elever-klarar-inte-sfi ). Det tycks alltså som om SFI undervisningen, tvärt emot vad du påstår, är väldigt ineffektiv. Nu har artikeln några år på nacken men av den allmänna debatten att döma, där de flesta samhällsinstitutioner verkar gå på knäna, så lär det inte vara mycket bättre idag.
  • Gert

    Det ska bli intressant att se hur regeringen agerar när kostnaderna ökar ännu mer. 


    Give ´em Hell!
  • Tom Araya
    themia skrev 2015-09-27 11:51:53 följande:
    "Göra sig förstådd" betyder inte att kunna skriva en doktorsavhandling, det betyder att kunna göra sig förstådd till vardags.
    Språkundervisningen på SFI är mycket effektiv, men jag antar att det stör dig.
    Apropå fördomar themia....jo, jag är fullt medveten om god effekt av undervisning i svenska, 2/3 av de ungdomar vi har i vår verksamhet är av utländskt ursprung varav några med bara ett par år i landet.
    themia skrev 2015-09-27 11:51:53 följande:
    Du vet lika väl som jag att det finns gott om yrken som inte kräver avancerade språkkunskaper.
    Du vill bara inte.
    Det var du själv som tog upp vårdyrken som exempel och där anser jag kraven borde vara betydligt högre än för exempelvis en lokalvårdare, så det finns såklart yrken med lägre krav.

  • themia
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-27 11:48:59 följande:
    Slår mig för pannan. God natt.
    Ja så kan man svara  man inte ha något att säga
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-09-27 14:47:00 följande:
    .
    themia skrev 2015-09-27 11:51:53 följande:
    Du vet lika väl som jag att det finns gott om yrken som inte kräver avancerade språkkunskaper.
    Du vill bara inte.
    Det var du själv som tog upp vårdyrken som exempel och där anser jag kraven borde vara betydligt högre än för exempelvis en lokalvårdare, så det finns såklart yrken med lägre krav.

    Håller helt med om att de flesta vårdyrken normalt kräver högre kompetens än lokalvård
    Nu är det ju så att vårdinstitutioner också kräver lokalvård, så det är meningslöst att ställa dessa mot varandra.

    Att jag nämnde vården som exempel beror på att det är ett mycket bra exempel.
    Läs gärna länken

    annastarbrink.se/utan-invandrare-stannar-varden-2/
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?