• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807739 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807739

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 28 Sep 11:15

    På något sätt så måste det ju nu gå. Ja man kan ju inte mer än hoppas att alla fördelar som nu målas upp i diverse ekonomiska modeller stämmer. Men det är inte utan att jag nu samtidigt är lite rädd för att alla dessa nu så positiva modeller inte är mer än propaganda. Ja för vad skulle hända om vi bara struntade i allt vad demokrati och mänskliga rättigheter heter och bara tänkte på oss själva?

    Det måste gå. Ja för man kan ju inte sätta alla dessa människor på bar backe utan att bry sig. Men det är inte utan att jag inte kan låta bli att oroa mig för det som debatten såhär kretsade kring så mycket om förr. Nej för det tror jag inte ens alla nyanlända vill hamna i. Men likt förbakat så uppstod problemområden som Rosengård m.fl. och det i ett mönster som går igen världen över.

  • Äldre 28 Sep 11:18
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 10:43:44 följande:

    Det var svar på dina två påståenden om att invandringen inte påverkar arbetslösheten särskilt mycket och att invandringen skapar jobb.

    Hur menar du att den bilden ändras av om man tittar långsiktigt eller kortsiktigt?

    Och då har vi alltså avfärdat myten om "Invandringen behövs för att rädda oss när alla andra blir äldre, demografin du vet" ett antal gånger här på FL redan.
    De som kommer hit för att bygga sig ett liv kommer med tiden att betala in skatt till Sverige. Inte många väljer att leva på bidrag om de ges en annan möjlighet, de flesta vill ha en meningsfull sysselsättning. 

    Att vi blir fler i Sverige gynnas ju vi alla av i längden. Jag vet inte riktigt vad du menar med att "vi avfärdat myten"? Hur har "vi" gjort det? 

    Sen så har vi problem med integration, sysselsättningsgraden för utlandsfödda behöver bli bättre. Det finns mycket som kan bli bättre. Men att skylla allt på invandrarna är fel på så många sätt. 
  • Äldre 28 Sep 11:29
    suziz skrev 2015-09-28 11:18:18 följande:
    De som kommer hit för att bygga sig ett liv kommer med tiden att betala in skatt till Sverige. Inte många väljer att leva på bidrag om de ges en annan möjlighet, de flesta vill ha en meningsfull sysselsättning. 

    Att vi blir fler i Sverige gynnas ju vi alla av i längden. Jag vet inte riktigt vad du menar med att "vi avfärdat myten"? Hur har "vi" gjort det? 

    Sen så har vi problem med integration, sysselsättningsgraden för utlandsfödda behöver bli bättre. Det finns mycket som kan bli bättre. Men att skylla allt på invandrarna är fel på så många sätt. 
    "Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."

    Det sammanfattar situationen rätt bra tycker jag. Så länge som vi är fler än dem utför de inget mer än en mindre olägenhet i strävan efter ett bättre samhälle. 
  • Äldre 28 Sep 12:07
    Epepe skrev 2015-09-28 11:15:36 följande:
    På något sätt så måste det ju nu gå. Ja man kan ju inte mer än hoppas att alla fördelar som nu målas upp i diverse ekonomiska modeller stämmer. Men det är inte utan att jag nu samtidigt är lite rädd för att alla dessa nu så positiva modeller inte är mer än propaganda. Ja för vad skulle hända om vi bara struntade i allt vad demokrati och mänskliga rättigheter heter och bara tänkte på oss själva?

    Det måste gå. Ja för man kan ju inte sätta alla dessa människor på bar backe utan att bry sig. Men det är inte utan att jag inte kan låta bli att oroa mig för det som debatten såhär kretsade kring så mycket om förr. Nej för det tror jag inte ens alla nyanlända vill hamna i. Men likt förbakat så uppstod problemområden som Rosengård m.fl. och det i ett mönster som går igen världen över.

    Det kommer att bli problem, säkert även en hel problem vi ännu inte ens sett röken av, men samtliga är hanterbara, eftersom dom befinner sig inom Sveriges gränser.
    Värre är det med problemen som finns utanför våra gränser, eller vår förmåga att förhindra, dom kan ställa till det långt värre än vad invandringen nånsin kan göra.., krig, handelshinder, klimatet, havererad världsekonomi, och allt annat elände som inte heller går att förutsäga.

  • Modern­o
    Äldre 28 Sep 12:23
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 07:24:49 följande:

    Jag har kanske jobbat med/mot 100-200 kineser genom åren. Ytterst få av dessa har fungerat bra - enligt vårt sätt att värdera vad som är "bra" på en svensk arbetsplats. Så gott som alla har varit rädda för att ta egna initiativ och deras managment skills mot de underlydande bygger mer på militär taktik än någon slags samarbetesteori.

    Du får ursäkta om jag tycker att jag har ett någorlunda underlag ändå för att säga att "många, många" inte fungerar särskilt bra.

    Och då har vi inte talat om Bangladeshierna ...

    Alltså, hela poängen är att förstå att i Sverige har vi en relativt udda arbetskultur med normalt sett en väldigt platt organisation och ansvaret fördelat hela vägen ned. Detta utgör ett hinder för att få många av dagens invandrare att fungera väl på svenska arbetsplatser.


    Ok, det köper jag. Tack för att du delade med dig av infon.
  • Äldre 28 Sep 12:31
    suziz skrev 2015-09-28 11:18:18 följande:
    De som kommer hit för att bygga sig ett liv kommer med tiden att betala in skatt till Sverige. Inte många väljer att leva på bidrag om de ges en annan möjlighet, de flesta vill ha en meningsfull sysselsättning. 

    Att vi blir fler i Sverige gynnas ju vi alla av i längden. Jag vet inte riktigt vad du menar med att "vi avfärdat myten"? Hur har "vi" gjort det? 
    Ja, siffrorna säger ju att den påstådda lönsamheten saknas, har du inte kunnat ta till dig det ännu?
    suziz skrev 2015-09-28 11:18:18 följande:
    Sen så har vi problem med integration, sysselsättningsgraden för utlandsfödda behöver bli bättre. Det finns mycket som kan bli bättre. Men att skylla allt på invandrarna är fel på så många sätt. 
    Här håller jag med dig. Det mesta av problem som uppstår med invandring ligger i våra politikers oförmåga och myndigheters begränsade resurser att hantera problemen.
    Jag avkräver våra styrande att inte sträva efter en högre invandring än vad som är hanterbart.


  • Äldre 28 Sep 12:39
    suziz skrev 2015-09-28 07:53:47 följande:

    Fast det finns ju forskning som visar att invandring har mycket liten effekt på arbetslösheten. Det är ju i så fall annat som påverkar arbetslösheten mycket mer. 

    Invandring skapar ju istället en hel del jobbtillfällen... 


    Historiskt har vi ju haft ett konstant ökat behov av abretskraft och då gäller det givetvis som du skriver. Nu har sambandet mellan arbetstillfällen och produktion börjat glida isär pga den tekniska utvecklingen. Det är dock bara början enligt forskningen. Frågan är mycket större än bara invandringen men påverkar så klart de ekonomiska konsekvenserna av denna.

    www.svd.se/digital-teknik-tar-over-miljoner-jobb
  • Äldre 28 Sep 13:12
    Tom Araya skrev 2015-09-28 12:31:17 följande:
    Ja, siffrorna säger ju att den påstådda lönsamheten saknas, har du inte kunnat ta till dig det ännu?
    Du menar Tinos siffror? 

    Sen, hur som helst att se människor som kostnader blir bara så fel tycker jag. Då är man riktigt snett ute. Hit kommer ju människor som flytt från krig och katastrofer.

    Vad är då nästa steg? Vad gör vi med alla människor som råkar vara födda i Sverige men ändå inte är lönsamma? 
  • Äldre 28 Sep 13:17
    Ulltand skrev 2015-09-28 12:39:47 följande:
    Historiskt har vi ju haft ett konstant ökat behov av abretskraft och då gäller det givetvis som du skriver. Nu har sambandet mellan arbetstillfällen och produktion börjat glida isär pga den tekniska utvecklingen. Det är dock bara början enligt forskningen. Frågan är mycket större än bara invandringen men påverkar så klart de ekonomiska konsekvenserna av denna.

    www.svd.se/digital-teknik-tar-over-miljoner-jobb
    www.svd.se/gammal-felsyn-att-ny-teknik-hotar-jobben/om/debatt
  • Äldre 28 Sep 13:26
    Världsmedborgare skrev 2015-09-28 09:17:45 följande:

    Alltid denna arbetslöshet, och alltid denna ensidiga beskrivning av arbetslösheten.

    Först, vi kommer aldrig att få se några arbetslöshetssiffror på 1-4% mer, det har arbetsmarknaden ändrats för mycket för.
    Det behövs en arbetslöshet på minst 4%, dessa % är den grupp människor som arbetsgivare behöver för att kunna hitta sin arbetskraft.
    Lägre siffror skulle betyda arbetskraftsbrist, och vara långt värre för Sverige, än det som alltid kallas arbetslöshet.

    Idag är arbetskraftsbrist ett långt värre problem än arbetslösheten, vi saknar minst 80.000 arbetare, troligen finns många av dom bland invandrarna, men dom får inte arbeta, av kända anledningar.

    Så det vore bättre om vi flyttade fokus från arbetslösheten, till arbetskraftsbristen, för utbildad arbetskraft som skulle kunna sättas i arbete, är väldigt positivt för företagen och för Sverige.
    Sluta tänk på arbetslösheten, den är inte alls nåt större problem, inte i Sverige, ett par % hög bara.

    Vi kanske skulle börja säga att vi har ca 3% arbetslösa i Sverige, medans 4% tillhör den svenska bemanningsreserven.
    Ur företagssynpunkt är det mer rätt, än ca 7% arbetslöshet.

    Allt prat om arbetslösheten är mest röstfiske, åtminstone om den inte sätts in i ett sammanhang, och det gör den aldrig..


    Det krävs också att dessa arbetslösa har relevant utbildning/erfarenhet. Om de inte har de kvalitéer som efterfrågas är de inte en arbetskraftsreserv utan en belastning. Om du följer med i medierna så bör du ha inte ha missat att problemet med dagens arbetslösa är att de inte har den kompetens som efterfrågas. Din sifferexercis tycks alltså vila på en något osäker grund.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?