• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807409 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807409

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 28 Sep 13:37
    suziz skrev 2015-09-28 13:17:59 följande:

    www.svd.se/gammal-felsyn-att-ny-teknik-hotar-jobben/om/debatt


    Som du ser har Anna Karin Hatt inga som helst belägg i någon forskning för sitt antagande att jobben kommer att finnas kvar. Hon väljer helt enkelt att tro, utan att förklara närmare, att det som av en naturlag skapas lika många nya jobb som det försvinner.

    Per Schlingmann (M) däremot inser vart vi är på väg och skriver själv att arbetslinjen (som han varit med att skapa) är död.

    Här liksom alltid är det nog klokast att tro på vad forskningen hävdar (i alla fall tills någon bevisar den fel) och att det redan nu är ett tydligt trendbrott i arbetstillfällen vs produktion.
  • Äldre 28 Sep 13:43
    familjenstyg skrev 2015-09-28 13:26:23 följande:
    Det krävs också att dessa arbetslösa har relevant utbildning/erfarenhet. Om de inte har de kvalitéer som efterfrågas är de inte en arbetskraftsreserv utan en belastning. Om du följer med i medierna så bör du ha inte ha missat att problemet med dagens arbetslösa är att de inte har den kompetens som efterfrågas. Din sifferexercis tycks alltså vila på en något osäker grund.
    Det efterfrågas snart sagt allt i arbetskraftväg, så det är inget jag oroar mig för.
    Och det är definitivt inget argument för att stoppa invandringen, för då skulle vi tvingas till den svindyra vägen att köpa oss arbetskraft utanför våra gränser, alltså det problem som danskarna nu hamnat i.
    Sen vet vi inte ens vilken kompetens de arbetslösa invandrare har som idag finns, där har vi troligen varit allra sämst i hela Europa på att hantera problemet.
    Trots att det pratats vitt och brett om att valideringen ska förbättras, så är vi bedrövligt usla på det.
    Det är helt enkelt för mycket politik och för lite verkstad.
  • Äldre 28 Sep 13:51

    @världsmedborgare, hur kan du se 80.000 otillsatta jobb som ett större problem än 700.000 arbetslösa som kommer att vara 1,5 miljoner om 10-15 år?

  • Äldre 28 Sep 14:24
    Ulltand skrev 2015-09-28 13:37:47 följande:
    Som du ser har Anna Karin Hatt inga som helst belägg i någon forskning för sitt antagande att jobben kommer att finnas kvar. Hon väljer helt enkelt att tro, utan att förklara närmare, att det som av en naturlag skapas lika många nya jobb som det försvinner.

    Per Schlingmann (M) däremot inser vart vi är på väg och skriver själv att arbetslinjen (som han varit med att skapa) är död.

    Här liksom alltid är det nog klokast att tro på vad forskningen hävdar (i alla fall tills någon bevisar den fel) och att det redan nu är ett tydligt trendbrott i arbetstillfällen vs produktion.
    Tja, det vore i och för sig intressant att sätta sig in i forskningen men jag har inte riktigt tid med det. Hon skriver ju dock inte riktigt att jobben kommer att finnas kvar utan att andra jobb växer fram. Detsamma säger ju även Per Schlingmann. Jag känner mig inte direkt orolig för det.

  • Äldre 28 Sep 14:43
    Ulltand skrev 2015-09-28 13:51:42 följande:

    @världsmedborgare, hur kan du se 80.000 otillsatta jobb som ett större problem än 700.000 arbetslösa som kommer att vara 1,5 miljoner om 10-15 år?


    Bara så att jag hänger med, vad är det för 700.000 arbetslösa som du pratar om?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 28 Sep 14:50
    Ulltand skrev 2015-09-28 13:51:42 följande:
    @världsmedborgare, hur kan du se 80.000 otillsatta jobb som ett större problem än 700.000 arbetslösa som kommer att vara 1,5 miljoner om 10-15 år?
    Vi får se om 10 år vilka problem som finns då, men det resonemanget hade kanske gått att föra för 50-75 år sen, men jag tvivlar att värst många ens då skulle vilja i vad som händer så långt fram.., inte ens en vanlig högkonjunktur håller i sig i mer än några få år numera.

    Om vi istället håller oss inom en rimlig framtid, säg fram till nästa val, så ser jag inte några andra problem, än hur vi ska hitta folk att ersätta de som går i pension.., alla kommer inte att vilja jobba längre än till 65, vilket våra politiker vill se oss göra.
    Ja det är lättare att prata om det, än att säga som det är, det att vi behöver ny och yngre arbetskraft, om vi inte ska bli ett rullatorland.

    Jag kan förstås gissa vad vi ser om 10 år.
    Då tror jag inte flyktingströmmar till Sverige är det stora problemet, om dom finns kvar, så går dom troligast till länder i Afrika, alltså de länder som nu går väldigt starkt, och som kommer att behöva arbetskraft lite längre fram i tiden.
    Afrika är just nu den kontinent som ekonomiskt växer mest.
    Så det är inte otroligt att vi kommer att få svårt att behålla vår arbetskraft, om vi inte betala bra för den.
  • Äldre 28 Sep 15:00
    Ulltand skrev 2015-09-28 13:37:47 följande:
    Som du ser har Anna Karin Hatt inga som helst belägg i någon forskning för sitt antagande att jobben kommer att finnas kvar. Hon väljer helt enkelt att tro, utan att förklara närmare, att det som av en naturlag skapas lika många nya jobb som det försvinner.
    Per Schlingmann (M) däremot inser vart vi är på väg och skriver själv att arbetslinjen (som han varit med att skapa) är död.

    Här liksom alltid är det nog klokast att tro på vad forskningen hävdar (i alla fall tills någon bevisar den fel) och att det redan nu är ett tydligt trendbrott i arbetstillfällen vs produktion.
    Arbetslinjen har alltid varit död, stendöd t.o.m, den bygger på en arbetsmarknad som försvann för flera tiotal år sedan.
    Men det betyder inte att arbeten inte kommer att finnas, bara att vi aldrig kommer att se några låga arbetslöshetssiffror mer.
    Vi kommer att få se en allt mer rörlig arbetskraft, som jobbar där jobben finns att få, och sällan under nån längre tid.
  • Äldre 28 Sep 15:11
    +2
    suziz skrev 2015-09-28 13:12:00 följande:
    Du menar Tinos siffror? 

    Sen, hur som helst att se människor som kostnader blir bara så fel tycker jag. Då är man riktigt snett ute. Hit kommer ju människor som flytt från krig och katastrofer.

    Vad är då nästa steg? Vad gör vi med alla människor som råkar vara födda i Sverige men ändå inte är lönsamma? 
    Jag vill börja med steget att avfärda snacket om lönsamhet som en lögn. När folk kan erkänna att det är en kostnad kan vi ta diskussionen om invandring och flyktingmottagning utefter det faktum att det är en kostnad.

    Personligen tycker jag det är självklart att vi ska ta emot flyktingar av humanitära skäl. Men om ekonomiska skäl saknas så ökar kraven på någon slags ställningstagande för hur mycket det här får kosta, var gränserna går, hur mycket vi är beredda att offra, både i ett större perspektiv som samhälle och svensk välfärd, men även på ett individuellt plan för dig som drar nytta av den välfärd vi har. För detta påverkar alla i Sverige, även flyktingar som kommer hit.Vi kan ta emot för att vi har det rätt bra ekonomiskt, då är det ju rent kontraproduktivt att sänka vår ekonomiska styrka.

    Det finns ytterligare en fråga jag tycker är intressant och det är vilka värderingar vi ska ha samhället. Vissa kallar det kultur/mångkultur, men jag tycker ett sådant begrepp lätt missförstås för jag tycker sådant som etnicitet, vad folk hemma med familjen pratar för språk, firar för traditioner mm som är ointressant i detta fall. Värderingar, hur man ser på det svenska samhället, vårt demokratiska system, rättvisa och rättssamhället, sekulariseringen, myndigheter, svenska fri- och rättigheter, jämlikhet mm är det som är den väsentliga delen av kultur när människor från olika kulturer blandas.
    Jag upplever att man har mycket svårt att hantera detta, antagligen för att det känns obekvämt och det kommer då att leda till negativa konsekvenser för vårt samhälle.

  • Äldre 28 Sep 16:33
    +1
    suziz skrev 2015-09-28 14:24:16 följande:

    Tja, det vore i och för sig intressant att sätta sig in i forskningen men jag har inte riktigt tid med det. Hon skriver ju dock inte riktigt att jobben kommer att finnas kvar utan att andra jobb växer fram. Detsamma säger ju även Per Schlingmann. Jag känner mig inte direkt orolig för det.


    De nya jobben är inte i närheten i antal av de som försvinner. Att vi sedan kommer att producera mer till färre manntimmar är ju i grunden något bra men bara om vi ställer om samhället för detta. Men att välja att inte oroa sig för det är ungefär lika smart som att inte oroa sig för den globala uppvärmning.
  • Äldre 28 Sep 16:52
    KillBill skrev 2015-09-28 14:43:20 följande:

    Bara så att jag hänger med, vad är det för 700.000 arbetslösa som du pratar om?


    Det vara bara ett exempel. Frågan är hur kan man påstå att det är viktigare att tillsätta ett i förhållnade mindre antal vakanser om det medför ökad total arbetslöshet?
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?