• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    816481 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    816481

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 29 Sep 10:33
    Solidaritet skrev 2015-09-29 09:52:38 följande:
    Eftersom SD är det parti som vill ge lägst bistånd blir ditt resonemang irrelevant. 

    Oavsett hur du vrider och vänder på det finns stora problem med att nå fram med hjälpsändningar, det innebär att "hjälp på plats" inte fungerar i realiteten i den mån det skulle behöva  göra för att motivera att förespråka det istället för att ta emot flyktingar. 

    Regeringen förespråkar att både ge bistånd och ta emot flyktingar. Föredömligt. 
    Nej mitt resonemang inbegriper inte SD. Det handlar om humanitet inte om partipolitik. Därav: "Det gäller oavsett vad man anser om ett visst politiskt parti eller vilka eventuella baktankar sagda parti kan tänkas ha."

    Med ditt resonemang att "det finns stora problem att nå fram med hjälpsändningar,..." skulle vi lämna 57 miljoner människor vind för våg. 57 miljoner människor som skall lämnas att dö för att du tycker att det är för besvärlig att hjälpa dem.

    Jag har en annan inställning. Vi bör i första hand hjälpa de som lever i flyktinglägren så att de kan få ett någorlunda drägligt liv. Det vill säga först ser vi till att de 57 miljonerna får mat, vatten, värme och grundläggande sjukvård så att de överhuvudtaget kan överleva. Sedan kan vi börja diskutera hur vi skall kunna ta emot de två miljonerna på ett människovärdigt sätt.
  • Äldre 29 Sep 10:35

    Per, no-go zoner? 
    Tröttnar du aldrig på att propagera för dem?

  • Äldre 29 Sep 10:35
    -1
    White Tiger skrev 2015-09-29 10:25:35 följande:

    Så länge vi mot allt vad historien har visat oss håller gränser öppna för massinvandring från barbariska våldsamma kulturer så kommer SD öka.


    Ju mer konsekvenser vi får i form explosivt ökning på våldtäkter, gatuvåldet medan alla andra politiker verkar befinna sig i nån form av masspsykos där dom serverar nobelt skitsnack framför reella åtgärder kommer sd öka.


    Jag har i många år nu sagt att vi hjälper ingen undan krig, vi tar hit kriget istället, samtidigt med öppna gränser får vi hit jihadister, resultat av detta blir att blod kommer flyta på gatan.


    Vi kommer inom snar framtid se såna små "incidenter" som vardagsmat, blir nog lika normaliserat som dagens nogo zoner, skottlossningar på öppen gata sprängningar gruppvåldtäkter och så vidare.


    ekstrabladet.dk/112/lige-nu-kaempe-jagt-paa-k...


    Vill du undvika att ta hit kriget, så rösta Nej till NATO, för med ett Ja, så ingår flera krig på köpet.
  • Äldre 29 Sep 10:40
    +1
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 10:35:12 följande:
    Vill du undvika att ta hit kriget, så rösta Nej till NATO, för med ett Ja, så ingår flera krig på köpet.

    Försök du skifta fokus men det förändrar inget av det jag skrev och du undvek.


    Medlemskap i NATO sätter heller inga utländska krigare på våra gator, det gör dagens politik.


     

  • Äldre 29 Sep 10:41
    familjenstyg skrev 2015-09-29 10:33:58 följande:
    Med ditt resonemang att "det finns stora problem att nå fram med hjälpsändningar,..." skulle vi lämna 57 miljoner människor vind för våg. 57 miljoner människor som skall lämnas att dö för att du tycker att det är för besvärlig att hjälpa dem.

    Jag har en annan inställning. Vi bör i första hand hjälpa de som lever i flyktinglägren så att de kan få ett någorlunda drägligt liv. Det vill säga först ser vi till att de 57 miljonerna får mat, vatten, värme och grundläggande sjukvård så att de överhuvudtaget kan överleva. Sedan kan vi börja diskutera hur vi skall kunna ta emot de två miljonerna på ett människovärdigt sätt.
    Det är inte mitt resonemang. Det är ett verkligt problem. 
    Du kanske missade länken till UNHCR?

    Förvisso är jag Sverige-vän, men det är inte realistiskt att Sverige ensamt ska hjälpa alla flyktingar. Vi får hjälpa så många vi kan. Glad 

    Det är tur att vi inte bara förlitar oss till bistånd. För de där flyktinglägren, det är verkligen inte någon dräglig tillvaro. 
  • Äldre 29 Sep 10:50
    White Tiger skrev 2015-09-29 10:25:35 följande:

    Så länge vi mot allt vad historien har visat oss håller gränser öppna för massinvandring från barbariska våldsamma kulturer så kommer SD öka.


    Ju mer konsekvenser vi får i form explosivt ökning på våldtäkter, gatuvåldet medan alla andra politiker verkar befinna sig i nån form av masspsykos där dom serverar nobelt skitsnack framför reella åtgärder kommer sd öka.


    Jag har i många år nu sagt att vi hjälper ingen undan krig, vi tar hit kriget istället, samtidigt med öppna gränser får vi hit jihadister, resultat av detta blir att blod kommer flyta på gatan.


    Vi kommer inom snar framtid se såna små "incidenter" som vardagsmat, blir nog lika normaliserat som dagens nogo zoner, skottlossningar på öppen gata sprängningar gruppvåldtäkter och så vidare.


    ekstrabladet.dk/112/lige-nu-kaempe-jagt-paa-knivstikker/5754964


    Förstår du inte att det ser illa ut att du sitter och hittar på uppgifter som ska gagna dina främlingsfientliga intressen?


    Det finns varken en explosiv ökning av gatuvåld eller våldtäkter i Sverige (gällande våldtäkter så har faktiskt antalet anmälda fall jämfört med förra året minskat med 10% under årets första 8 månader).


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 29 Sep 10:53
    White Tiger skrev 2015-09-29 10:40:52 följande:

    Försök du skifta fokus men det förändrar inget av det jag skrev och du undvek.


    Medlemskap i NATO sätter heller inga utländska krigare på våra gator, det gör dagens politik.


     


    Jag försöker ingenting, det var ett påpekande om hur fel du har, och en åsikt om vad som kan dra hit kriget.
  • Äldre 29 Sep 11:34
    +2

    Om man kan leva med tanken på att Putin styr Sverige är det så klart logiskt att rösta nej till Nato.

  • Äldre 29 Sep 11:34
    Solidaritet skrev 2015-09-29 10:41:05 följande:
    Det är inte mitt resonemang. Det är ett verkligt problem. 
    Du kanske missade länken till UNHCR?

    Förvisso är jag Sverige-vän, men det är inte realistiskt att Sverige ensamt ska hjälpa alla flyktingar. Vi får hjälpa så många vi kan. Glad 

    Det är tur att vi inte bara förlitar oss till bistånd. För de där flyktinglägren, det är verkligen inte någon dräglig tillvaro. 
    Jag håller med dig. Men det är bara en liten sak i det du skriver som jag bara snällt undrar över. Vi kan förvisso inte hjälpa alla. Men hur många är egentligen så många vi kan? 

    Personligen så finner jag att det är just här som det finns en stor oenighet om dvs. hur många vi kan hjälpa.

    Själv hade jag velat hjälpa vartenda en i världen som lider nöd, men vet att detta är lika orealistiskt som att försöka bli älskad av alla.

    Ja finns det risk att landet lagom som Sverige så snällt kallades förr. Har förvandlats till landet som nu ska överdriva?
  • Äldre 29 Sep 11:43
    Ulltand skrev 2015-09-29 11:34:31 följande:
    Om man kan leva med tanken på att Putin styr Sverige är det så klart logiskt att rösta nej till Nato.
    Du har inte upplevt Sovjetunionen, Östeuropa eller Kalla kriget?
    Det som händer du är ingenting i jmf hotet då, så tagga ner lite, Putin vill leka stormakt, se forna Sovjetunionen uppstå, men inte mer än så, dessutom är han uppenbarligen på väg att svänga.
    Han har stora problem med IS å liknande extremister så nu vill han in i värmen igen.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?