• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    817256 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    817256

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 29 Sep 11:53
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 11:43:03 följande:

    Du har inte upplevt Sovjetunionen, Östeuropa eller Kalla kriget?

    Det som händer du är ingenting i jmf hotet då, så tagga ner lite, Putin vill leka stormakt, se forna Sovjetunionen uppstå, men inte mer än så, dessutom är han uppenbarligen på väg att svänga.

    Han har stora problem med IS å liknande extremister så nu vill han in i värmen igen.


    Varför tror du vi fick en blocköverskridande uppgörelse efter Krim om att akut skjuta till 10 miljarder till försvaret? Jo för att Ryssland utgör ett ökande militärt hot. Vad du då tror personligen om den"risken" torde väga rätt lätt i sammanhanget. Frågan en majoritet av tänkande människor borde ställa sig är om vi vill betalat en halv eller 40 miljarder för att få en tillräckligt avskräckande förmåga.
  • Äldre 29 Sep 12:08
    Ulltand skrev 2015-09-29 11:53:29 följande:
    Varför tror du vi fick en blocköverskridande uppgörelse efter Krim om att akut skjuta till 10 miljarder till försvaret? Jo för att Ryssland utgör ett ökande militärt hot. Vad du då tror personligen om den"risken" torde väga rätt lätt i sammanhanget. Frågan en majoritet av tänkande människor borde ställa sig är om vi vill betalat en halv eller 40 miljarder för att få en tillräckligt avskräckande förmåga.
    Suck, jag är inte intresserad av nån NATO propaganda, har inga aktier i krigsindustrin.

    Vem tror du avskräcker, Putin? Herregud, det är inte 1930, utan 2015, så glöm avskräckningseffekten.
    Det blir inga ryska trupper på vår mark, det blir en grushög av Sverige, det är ett långt bättre och billigare alternativ, om det skulle komma till ett krig.
    Men det förutsätter ett svenskt medlemskap i NATO, annars är vi tämligen ointressant för Putin.
  • Äldre 29 Sep 12:09
    Epepe skrev 2015-09-29 11:34:34 följande:
    Jag håller med dig. Men det är bara en liten sak i det du skriver som jag bara snällt undrar över. Vi kan förvisso inte hjälpa alla. Men hur många är egentligen så många vi kan? 

    Personligen så finner jag att det är just här som det finns en stor oenighet om dvs. hur många vi kan hjälpa.

    Själv hade jag velat hjälpa vartenda en i världen som lider nöd, men vet att detta är lika orealistiskt som att försöka bli älskad av alla.

    Ja finns det risk att landet lagom som Sverige så snällt kallades förr. Har förvandlats till landet som nu ska överdriva?
    Eftersom vi trots flyktingmottagning och bistånd kan göra en rad förbättringar i välfärden anser jag att vi har råd. 
    Hur många tror jag inte någon kan svara på. 

    Anser du att någon sitter inne med svaret på den frågan, och i så fall vem? 
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 29 Sep 12:46
    enånittitre skrev 2015-09-29 06:21:33 följande:
    Fråga:
    Borde det inte vara bättre om flyktingarna bor kvar i tältläger i eller strax utanför Syrien och skänka pengar dit istället för att bygga egna tältläger??

    Svar:
    Nej, det har SD föreslagit så det är rasistiskt!
    Hur länge tror du eller andra att de här personerna (männen) kommer att vara nöjda med att bo på ett sådant ställe? När de jämför med hur andra bor i Sverige. Vi skjuter oss i foten. Eller snarare i huvudet verkar det som. Vi ber om mängder med framtida problem.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 29 Sep 12:49
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 12:08:07 följande:
    Suck, jag är inte intresserad av nån NATO propaganda, har inga aktier i krigsindustrin.

    Vem tror du avskräcker, Putin? Herregud, det är inte 1930, utan 2015, så glöm avskräckningseffekten.
    Det blir inga ryska trupper på vår mark, det blir en grushög av Sverige, det är ett långt bättre och billigare alternativ, om det skulle komma till ett krig.
    Men det förutsätter ett svenskt medlemskap i NATO, annars är vi tämligen ointressant för Putin.
    Det beror alldeles på vad orsaken är till att vi hamnar i krig med Ryssland. Är det strategiska områden de vill åt lär inga kärnvapen användas i alla fall.
    Det är inte ett svenskt NATO-medlemskap som är avgörande för det.
  • Äldre 29 Sep 12:55
    +1
    Världsmedborgare skrev 2015-09-29 09:39:21 följande:
    Löjligt och barnsligt 

    Vad SD vill, är att skyffla över problemen på nån annan, vilket man bl.a gör genom att hävda att hjälp i närområden är det vi ska göra.
    En idé som alla numera vet är en omöjlighet, det är som att stoppa in 1,5 milj flyktingar i Skåne och sen säga att dom gott kan ta emot nån miljon till, för vi ska skicka pengar så dom inte svälter ihjäl..
    För så ser det ut i närområdena idag...
    Hm....skyffla över problem på någon annan...väldigt välbekant fenomen från våra regeringar...som SD aldrig suttit i...

    Om du ska argumentera mot SD bör du undvika att kasta sten i glashus, det blir bara fånigt då.
  • Äldre 29 Sep 12:58
    todo nada skrev 2015-09-29 09:41:13 följande:
    Bra ide!

    I januari förra året hade ju "bara" 6 barn dött av kölden i tältlägrerna.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article20167627.ab

    Humant det där med att "hjälpa på plats".
    Hur tänker du dig en mindre risk för att frysa i tält, i Sverige, i höst och vinter än i Syrien?
  • Äldre 29 Sep 13:10
    Tom Araya skrev 2015-09-29 12:49:40 följande:
    Det beror alldeles på vad orsaken är till att vi hamnar i krig med Ryssland. Är det strategiska områden de vill åt lär inga kärnvapen användas i alla fall.
    Det är inte ett svenskt NATO-medlemskap som är avgörande för det.
    Då blir det baltländerna som tidigare, billigare och mycket enklare, där finns f.ö redan en massa ryssar som mer än gärna ställer upp på Putin.

    Men jag ska hålla ett öga på NATO-frågan, går vi med så måste jag givetvis göra förändringar i min aktieportfölj, å vikta lite mer med svenska krigsaktier.
  • Lars E
    Äldre 29 Sep 16:09
    -1 +1

    Om nu etablissemanget är så övertygade om att dom har ett folkligt stöd för den asylpolitik dom för i dag så varför inte utlysa en beslutande folkomröstning i frågan? Det är ändå en ödesfråga om vilket framtida samhälle våra barn och barnbarn ska tvingas att växa upp i. Men svenska folket är omyndigförklarade av sina egna folkvalda som tyvärr aldrig skulle låta folkviljan styra i deras hjärtefråga att fortsätta vara en humanitär stormakt kosta vad det kosta vill.

  • Äldre 29 Sep 16:40
    -1
    Tom Araya skrev 2015-09-29 12:58:28 följande:

    Hur tänker du dig en mindre risk för att frysa i tält, i Sverige, i höst och vinter än i Syrien?


    Har vi bara tält att erbjuda menar du?
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?