• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • redwine
    Tom Araya skrev 2015-09-30 14:21:49 följande:
    Jo, i det ursprungliga förslaget är det faktiskt tält som nämns, barackalternativet har tillkommit i efterhand.
    Skulle tält vara så otroligt besvärande att sova i.
    Vi har idag 1000 tals grabbar o tjejer som sover i tält
    Det ingår i deras tjänst som militär,
    Förr sov varje svensk man i flera månader i tält, utan att det skulle vara så farligt
    Dessa människor hade ett fåtal kronor om dagen
    Det var under 20 kr dagen när jag gjorde lumpen.

    Men det är klart,  jag var ju svensk medborgare
    och då är det ju inte lika noga.
  • Tom Araya
    redwine skrev 2015-09-30 14:42:05 följande:
    Skulle tält vara så otroligt besvärande att sova i.
    Vi har idag 1000 tals grabbar o tjejer som sover i tält
    Det ingår i deras tjänst som militär,
    Förr sov varje svensk man i flera månader i tält, utan att det skulle vara så farligt
    Dessa människor hade ett fåtal kronor om dagen
    Det var under 20 kr dagen när jag gjorde lumpen.

    Men det är klart,  jag var ju svensk medborgare
    och då är det ju inte lika noga.
    För mig kvittar det, jag har också upplevt allt det där utan problem, dock hade vi flera dagars utbildning i att slå upp och ta ner tälten, att få fart på kamin och elda rätt, säkerhet mm.

    Det innebär dock inte att det är en bra lösning på problemet med flyktingmottagning. Hur löser man det sanitära med 10 000 i tält vore intressant att se.
  • suziz
    Detta var väldigt nyttigt att höra Hans Rosling prata om flyktingskatastrofen, han har många kloka poänger. 

    Ca 7.58 minuter in i videon så säger Hans Rosling: 

    "Det finns de som säger: 'Det finns en gräns för hur mycket flyktingar man kan ta emot.' 
    - Ja det är rätt, Libanon har nästan nått den gränsen. Ett land med 4-5 miljoner människor som tagit emot mer än 1 miljon flyktingar, då bågnar landet. Det finns inget land i Europa som är i närheten av den gränsen".


    Han säger även i videon även att UNHCR behöver så lite som 25 kr/person/dag för att kunna hjälpa alla flyktingar området runt Syrien. De har hitintills fått klara sig på mindre än hälften alltså 10 kr/person/dag. Det räcker ju inte för att hålla igång skolor eller att alla ska få tillräckligt med mat ens än gång. 

    I Sverige så har man för nästa år i budgeten reserverat 500 kr/person/dag.

    Ett till citat från Hans Rosling:

    "Och den tiden man kunde hålla på och tjafsa - ska vi stödja flyktingar här, ska vi stödja flyktingar där va, våran politik är si - den är över! Alla människor ska ha hjälp överallt. 

    Nä, men se klippet själv vet jag:
    www.tv4.se/hela-sverige-skramlar/klipp/hans-rosling-f%C3%B6rklarar-flyktingkatastrofen-3205848

  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2015-09-30 14:14:02 följande:
    ...eller så har NATO-medlemsskapet ingen betydelse i det fallet.
    ....eller så är det just NATO-medlemsskapet som gör att ryssarna inte tar det steget.
    ...eller så kommer det att hända och då är frågan när och vart de börjar.

    Mycket kan man spekulera om, väldigt lite kan vi veta. Det är därför vi alltid ska ha ett starkt försvar.
    För min del så får dom mer än gärna skrota försvaret, göra om det till kustbevakning, tull, polis, brandförsvar, och allt annat som kan användas för hjälpinsatser i vårt samhälle.
    Det krig vi ev kommer att möta är ändå inget som vi kan försvara oss emot, dessutom har jag inga aktier i krigsindustrin..
  • redwine
    Världsmedborgare skrev 2015-09-30 15:56:01 följande:
    För min del så får dom mer än gärna skrota försvaret, göra om det till kustbevakning, tull, polis, brandförsvar, och allt annat som kan användas för hjälpinsatser i vårt samhälle.
    Det krig vi ev kommer att möta är ändå inget som vi kan försvara oss emot, dessutom har jag inga aktier i krigsindustrin..
    Varför inte åka till Ukraina och prova på hur det är att vara
    okuperad?

  • Speakers Corner
    Tom Araya skrev 2015-09-30 14:21:49 följande:
    Jo, i det ursprungliga förslaget är det faktiskt tält som nämns, barackalternativet har tillkommit i efterhand.
    Det stämmer det stod så ursprungligen.
    Men när jag lyssnade på en interjuv med generaldirektören för migrationsverket så sa han att det handlade om baracker och att han visste inte varför dom ens hade skrivit tält för det hade aldrig varit aktuellt enligt honom. 
    Vilket kan tyckas lite lustigt men det kanske var nån gök på migrationsverket som skrev fel helt enkelt?
  • VemÄrJagVemVet
    suziz skrev 2015-09-30 15:02:49 följande:
    Detta var väldigt nyttigt att höra Hans Rosling prata om flyktingskatastrofen, han har många kloka poänger. 

    Ca 7.58 minuter in i videon så säger Hans Rosling: 

    "Det finns de som säger: 'Det finns en gräns för hur mycket flyktingar man kan ta emot.' - Ja det är rätt, Libanon har nästan nått den gränsen. Ett land med 4-5 miljoner människor som tagit emot mer än 1 miljon flyktingar, då bågnar landet. Det finns inget land i Europa som är i närheten av den gränsen".


    Han säger även i videon även att UNHCR behöver så lite som 25 kr/person/dag för att kunna hjälpa alla flyktingar området runt Syrien. De har hitintills fått klara sig på mindre än hälften alltså 10 kr/person/dag. Det räcker ju inte för att hålla igång skolor eller att alla ska få tillräckligt med mat ens än gång. 

    I Sverige så har man för nästa år i budgeten reserverat 500 kr/person/dag.

    Ett till citat från Hans Rosling:

    "Och den tiden man kunde hålla på och tjafsa - ska vi stödja flyktingar här, ska vi stödja flyktingar där va, våran politik är si - den är över! Alla människor ska ha hjälp överallt. 

    Nä, men se klippet själv vet jag:
    www.tv4.se/hela-sverige-skramlar/klipp/hans-rosling-f%C3%B6rklarar-flyktingkatastrofen-3205848


    Hans jämförelse haltar. Med gigantiska mått. Eller tar Libanon emot flyktingar på samma premisser som Sverige? Det är lätt att svälja allt med hull och hår bara för att TV tar in någon som kan snacka, komprimerar tiden, spelar på känslor och ger inget utrymme för vettiga och logiska tankegångar. 

    Alla människor kan inte få hjälp överallt. Tror du att vi kan skicka våra hemlösa utan pengar till t.ex. Kenya för att de ska få bidrag att leva gott på? Kan vi skicka våra vanvårdade äldre till Kanada för att de ska få bidrag till adekvat hjälp? 

    Jag önskar att folk öppnade hjärnan istället för bara hjärtat. För verkligheten har inget med en påkostad tiggargala att göra. Vad kostade galan förresten? Hur mycket av de insamlade pengarna går till kostnaderna? Plus hur mycket av skattepengarna eftersom det var i SVT-s regi och vi vet vem som betalar dem. 
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Speakers Corner
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 12:47:14 följande:
    Det är en sak. Men hur länge kommer folk att vara nöjda att bo i tält, containrar, barracker, fängelser, innan de börjar protestera? Var ska alla de här personerna bo när de får uppehållstillstånd? Och vem kommer att stå för de kostnaderna? Och för familj och släkt som kommer efter?

    Folk säger alltid att det finns plats, skicka dem norrut, ut på den mer eller mindre avfolkade landsbygden. Jahaja, fast sist jag kollade var folk tillåtna att själva flytta vart de vill efter att de fått UT. Hur många kommer att bo kvar långt ute på landet? Propaganda säger ju att det här kommer att göra landsbygden levande igen. Jag är inte så säker på det, de flesta klumpar faktiskt ihop sig nära sina landsmän i specifika städer och områden.

    Det är helt enkelt inte genomtänkt och absolut inte färdigtänkt. Eller någon tankeverksamhet alls hos de som beslutar.
    Jag säger som todo nada, kommer dom hit är det våra villor som gäller. 
    Och jag kan tänka mig att människor får lov att bo där dom blir hänvisade tills dom kan försörja sig själva.
    Men sålänge staten försörjer dom så bestämmer också staten vart dom ska bo.
    Jag vet att det inte är så men jag kan tycka att det borde ändras. 
  • Speakers Corner
    suziz skrev 2015-09-30 15:02:49 följande:
    Detta var väldigt nyttigt att höra Hans Rosling prata om flyktingskatastrofen, han har många kloka poänger. 

    Ca 7.58 minuter in i videon så säger Hans Rosling: 

    "Det finns de som säger: 'Det finns en gräns för hur mycket flyktingar man kan ta emot.' - Ja det är rätt, Libanon har nästan nått den gränsen. Ett land med 4-5 miljoner människor som tagit emot mer än 1 miljon flyktingar, då bågnar landet. Det finns inget land i Europa som är i närheten av den gränsen".


    Han säger även i videon även att UNHCR behöver så lite som 25 kr/person/dag för att kunna hjälpa alla flyktingar området runt Syrien. De har hitintills fått klara sig på mindre än hälften alltså 10 kr/person/dag. Det räcker ju inte för att hålla igång skolor eller att alla ska få tillräckligt med mat ens än gång. 

    I Sverige så har man för nästa år i budgeten reserverat 500 kr/person/dag.

    Ett till citat från Hans Rosling:

    "Och den tiden man kunde hålla på och tjafsa - ska vi stödja flyktingar här, ska vi stödja flyktingar där va, våran politik är si - den är över! Alla människor ska ha hjälp överallt. 

    Nä, men se klippet själv vet jag:
    www.tv4.se/hela-sverige-skramlar/klipp/hans-rosling-f%C3%B6rklarar-flyktingkatastrofen-3205848


    En klok man det där. 
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?