• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807853 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807853

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 17:15
    Speakers Corner skrev 2015-09-30 17:04:34 följande:
    Jag säger som todo nada, kommer dom hit är det våra villor som gäller. 
    Och jag kan tänka mig att människor får lov att bo där dom blir hänvisade tills dom kan försörja sig själva.
    Men sålänge staten försörjer dom så bestämmer också staten vart dom ska bo.
    Jag vet att det inte är så men jag kan tycka att det borde ändras. 
    Hur ska du införa det? Du förstår väl själv att du inte kan tvinga folk som har beviljats uppehållstillstånd att bo på ett visst ställe. Det här är ingen diktatur. Inte helt än i varje fall. Du kan ju tycka det men tyckandet hjälper inte ett dugg i praktiken. Så frågan är, hur ska du införa det i praktiken?
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 30 Sep 17:49
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 17:15:18 följande:

    Hur ska du införa det? Du förstår väl själv att du inte kan tvinga folk som har beviljats uppehållstillstånd att bo på ett visst ställe. Det här är ingen diktatur. Inte helt än i varje fall. Du kan ju tycka det men tyckandet hjälper inte ett dugg i praktiken. Så frågan är, hur ska du införa det i praktiken?


    Fast nu pratade vi om nyanlända flyktingar från Syrien, och en av lösningarna för att de ska ha tak över huvudet och en säng att sova i.

    Vilket gör ditt inlägg ovidkommande, eftersom du skrivit det utifrån något helt annat. (Det lönar sig att läsa vad som diskuteras ist för bara det senaste inlägget)
  • Äldre 30 Sep 18:12
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 17:15:18 följande:
    Hur ska du införa det? Du förstår väl själv att du inte kan tvinga folk som har beviljats uppehållstillstånd att bo på ett visst ställe. Det här är ingen diktatur. Inte helt än i varje fall. Du kan ju tycka det men tyckandet hjälper inte ett dugg i praktiken. Så frågan är, hur ska du införa det i praktiken?
    Vart skrev jag att just jag skulle införa det?
    Jag gav uttryck för min åsikt, det här är ett forum, där brukar man dela med sig av sina åsikter. 
    Om jag visste hur detta skulle kunna genomföras i praktiken skulle jag ha vänt mig till regeringen med mitt förslag, men just nu är det bara en åsikt. 
    Vad tycker du om själva åsikten som sådan?
    Och hur vill du lösa det, förutom då att stänga gränserna eller minska ner invandringen till ett minimum, men med dom volymer vi har idag.
    Hur ska man sköta integreringen av nyanlända om du fick bestämma?
  • Daskin­g
    Äldre 30 Sep 18:16
    todo nada skrev 2015-09-30 12:48:07 följande:
    Vill och vill, vill de bo här och läget ser ut som det gör så får de ju finna sig i den temporära lösningen. Majoriteten är nog glada ändå över att vara i säkerhet.

    Sedan var det väl baracker, och varken tält eller lappkåtor det varit tal om. Skrev du så för och få det att låta mycket värre, eller har du på fullaste allvar tagit del av information om att de ska slå upp tält/lappkåtor till flyktingarna?
    Väl talat!
  • Äldre 30 Sep 18:22
    redwine skrev 2015-09-30 14:42:05 följande:
    Skulle tält vara så otroligt besvärande att sova i.
    Vi har idag 1000 tals grabbar o tjejer som sover i tält
    Det ingår i deras tjänst som militär,
    Förr sov varje svensk man i flera månader i tält, utan att det skulle vara så farligt
    Dessa människor hade ett fåtal kronor om dagen
    Det var under 20 kr dagen när jag gjorde lumpen.

    Men det är klart,  jag var ju svensk medborgare
    och då är det ju inte lika noga.
    Och du var självklart också ett barn, som flytt med dina föräldrar över hela Europa, utmattad, och skör efter allt du varit med om. 
    Eller kanske var du en gravid kvinna med allt vad det innebär.
    Eller en gammal och sjuk man som var helt slut efter färden. 
    Klart att dom ska sova i tält i minus tjugo grader för det är precis samma sak som när unga friska män och kvinnor som står på toppen av sin fysiska prestanda sover i ett tält.
    Jag har sovit i egenbyggd bivack på fjället i snöstorm, det betyder inte att jag rekommenderar det till alla andra 
  • Äldre 30 Sep 18:29
    +1
    Speakers Corner skrev 2015-09-30 18:22:39 följande:
    Och du var självklart också ett barn, som flytt med dina föräldrar över hela Europa, utmattad, och skör efter allt du varit med om. 
    Eller kanske var du en gravid kvinna med allt vad det innebär.
    Eller en gammal och sjuk man som var helt slut efter färden. 
    Klart att dom ska sova i tält i minus tjugo grader för det är precis samma sak som när unga friska män och kvinnor som står på toppen av sin fysiska prestanda sover i ett tält.
    Jag har sovit i egenbyggd bivack på fjället i snöstorm, det betyder inte att jag rekommenderar det till alla andra 

    Bara det, att 80-90% av dom som kommer är unga eller bara män.
    Bara det att det inte finns några gravida kvinnor bland lyxasylanter.
    Bara det att det inte finns några "gamla" som flyr.


    Kvinnor, gamla och barn ruttnar för det mesta kvar i närområden.


    Hur menar du till slut att man "flyr" genom länder som inte är i krig?
    Vad flyr man från då, fred?


    I och för sig, det skulle man nästan kunna tro med tanke på våldet som drabbar alla mottagningar runt om eu just nu.


     

  • Modern­o
    Äldre 30 Sep 18:29
    suziz skrev 2015-09-30 15:02:49 följande:

    Detta var väldigt nyttigt att höra Hans Rosling prata om flyktingskatastrofen, han har många kloka poänger. Ca 7.58 minuter in i videon så säger Hans Rosling: 

    "Det finns de som säger: 'Det finns en gräns för hur mycket flyktingar man kan ta emot.' - Ja det är rätt, Libanon har nästan nått den gränsen. Ett land med 4-5 miljoner människor som tagit emot mer än 1 miljon flyktingar, då bågnar landet. Det finns inget land i Europa som är i närheten av den gränsen".

    Han säger även i videon även att UNHCR behöver så lite som 25 kr/person/dag för att kunna hjälpa alla flyktingar området runt Syrien. De har hitintills fått klara sig på mindre än hälften alltså 10 kr/person/dag. Det räcker ju inte för att hålla igång skolor eller att alla ska få tillräckligt med mat ens än gång. I Sverige så har man för nästa år i budgeten reserverat 500 kr/person/dag.

    Ett till citat från Hans Rosling:

    "Och den tiden man kunde hålla på och tjafsa - ska vi stödja flyktingar här, ska vi stödja flyktingar där va, våran politik är si - den är över! Alla människor ska ha hjälp överallt. 

    Nä, men se klippet själv vet jag:

    www.tv4.se/hela-sverige-skramlar/klipp/hans-rosling-f%C3%B6rklarar-flyktingkatastrofen-3205848


    Undrar vad som skulle hända om vi inte lyckades hjälpa alla överallt? Tänk om någon, någonstans, inte skulle nås av vår hjälp, vilka konsekvenser skulle det få?
  • Daskin­g
    Äldre 30 Sep 18:30
    Speakers Corner skrev 2015-09-30 18:22:39 följande:
    Och du var självklart också ett barn, som flytt med dina föräldrar över hela Europa, utmattad, och skör efter allt du varit med om. 
    Eller kanske var du en gravid kvinna med allt vad det innebär.
    Eller en gammal och sjuk man som var helt slut efter färden. 
    Klart att dom ska sova i tält i minus tjugo grader för det är precis samma sak som när unga friska män och kvinnor som står på toppen av sin fysiska prestanda sover i ett tält.
    Jag har sovit i egenbyggd bivack på fjället i snöstorm, det betyder inte att jag rekommenderar det till alla andra 
    Nä det anstår inte ett land som Sverige att hysa människor i tält. Sen kan väl inte allla räkna med att flytta in i en möblerad lägenhet dag 1 de anländer heller. Något som slår mig i den här tält/barack/prefabhus diskussionen är hur vi i Sverige resonerat om vår egen krisberedskap. Vi kan väl lika väl som andra länder drabbas av naturkatastofer där 100.000 människor tvingas att lämna sina hem under en period. Hur fasen hade man tänkt att lösa det. Jag menar, borde inte Sverige ha en plan för ett sådant scenario och i så fall kunna sätta det på banan nu när det handlar om männniskor som inte har någonstans att bo.
  • Äldre 30 Sep 18:30
    +1
    Speakers Corner skrev 2015-09-30 17:04:34 följande:
    Jag säger som todo nada, kommer dom hit är det våra villor som gäller. 
    Och jag kan tänka mig att människor får lov att bo där dom blir hänvisade tills dom kan försörja sig själva.
    Men sålänge staten försörjer dom så bestämmer också staten vart dom ska bo.
    Jag vet att det inte är så men jag kan tycka att det borde ändras. 
    Absolut. Det finns ingenting som hindrar förflyttning inom landets gränser i förhållande var en får arbete (och bostad) längre fram. 
  • Äldre 30 Sep 18:52
    +1
    White Tiger skrev 2015-09-30 18:29:28 följande:

    Bara det, att 80-90% av dom som kommer är unga eller bara män.

    Bara det att det inte finns några gravida kvinnor bland lyxasylanter.

    Bara det att det inte finns några "gamla" som flyr.

    Kvinnor, gamla och barn ruttnar för det mesta kvar i närområden.

    Hur menar du till slut att man "flyr" genom länder som inte är i krig?

    Vad flyr man från då, fred?

    I och för sig, det skulle man nästan kunna tro med tanke på våldet som drabbar alla mottagningar runt om eu just nu.

     


    Tycker du det är lämpligt att skicka gravida kvinnor och åldringar i första hand på den strapatsen resan innebär? I gummibåtar på Medelhavet, med mil av promenerande?
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?