• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    808175 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    808175

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 30 Sep 18:52
    Speakers Corner skrev 2015-09-30 18:22:39 följande:
    Och du var självklart också ett barn, som flytt med dina föräldrar över hela Europa, utmattad, och skör efter allt du varit med om. 
    Eller kanske var du en gravid kvinna med allt vad det innebär.
    Eller en gammal och sjuk man som var helt slut efter färden. 
    Klart att dom ska sova i tält i minus tjugo grader för det är precis samma sak som när unga friska män och kvinnor som står på toppen av sin fysiska prestanda sover i ett tält.
    Jag har sovit i egenbyggd bivack på fjället i snöstorm, det betyder inte att jag rekommenderar det till alla andra 
    Ja jag har då aldrig tillhört eliten i något land
    den lilla elit som har råd att betala 100 000 tals kronor för en familj
    + kostnader för att betala för att få information
    vilket/vilka länder som betalar bäst . Samtidigt som jag tydligen riskerar livet
    om jag är kvar några minuter till.

    Om jag vore flykting och flydde för mitt liv
    och min familjs liv
    Då skulle ett armétält duga djävligt bra under tiden det behövdes

    Tak över huvudet, en kamin som håller värme
    varma sköna sovsäckar.  Jag skulle vara glad om jag fick det.
    Men det är klart.... Jag är ju bara svensk....
  • Äldre 30 Sep 19:21
    White Tiger skrev 2015-09-30 18:29:28 följande:

    Bara det, att 80-90% av dom som kommer är unga eller bara män.
    Bara det att det inte finns några gravida kvinnor bland lyxasylanter.
    Bara det att det inte finns några "gamla" som flyr.


    Kvinnor, gamla och barn ruttnar för det mesta kvar i närområden.


    Hur menar du till slut att man "flyr" genom länder som inte är i krig?
    Vad flyr man från då, fred?


    I och för sig, det skulle man nästan kunna tro med tanke på våldet som drabbar alla mottagningar runt om eu just nu.


     


    Lögner och trams, inte ens värt att besvara.
  • Äldre 30 Sep 19:28
    +1
    todo nada skrev 2015-09-30 18:52:20 följande:
    Tycker du det är lämpligt att skicka gravida kvinnor och åldringar i första hand på den strapatsen resan innebär? I gummibåtar på Medelhavet, med mil av promenerande?

    Jag tycker man ska kalla saker för vad dom är.


    Kvinnor, barn och gamla kan i det första fredliga landet klassas som flyktingar.
    Det upphör om dom fortsätter sin resa.


    Unga män däremot som fyller ut till majoritet av alla som kommer är inga flyktingar, det är eller desertörer som överger sina närmsta och sina länder eller infiltratörer där dom kommer hit av andra anledningar.


    Hur många av det sistnämnda vi får hit kan vi bara spekulera i, faktum kvarstår att kristna och vita blir mer och mer utsatta för religiös dikterat våld på olika asylboende där våldtäkt och våld med tillhyggen hör numera till vardagen.


     

  • Äldre 30 Sep 19:30
    redwine skrev 2015-09-30 18:52:54 följande:
    Ja jag har då aldrig tillhört eliten i något land
    den lilla elit som har råd att betala 100 000 tals kronor för en familj
    + kostnader för att betala för att få information
    vilket/vilka länder som betalar bäst . Samtidigt som jag tydligen riskerar livet
    om jag är kvar några minuter till.

    Om jag vore flykting och flydde för mitt liv
    och min familjs liv
    Då skulle ett armétält duga djävligt bra under tiden det behövdes

    Tak över huvudet, en kamin som håller värme
    varma sköna sovsäckar.  Jag skulle vara glad om jag fick det.
    Men det är klart.... Jag är ju bara svensk....

    Precis, jag tänker i samma banor, fast, jag skulle skicka iväg frugan med barnen till närliggande säker land och jag skulle ta till vapen för att förvara mitt.


    Skulle vara glad om dom fick mest basala behov uppfyllda, GLAD, inte skulle min svenska fru med barn ställa sig i ett annat land och säga ge mig bra belägen bostad och bidrag eller så går vi inte av busen

  • Äldre 30 Sep 19:33
    White Tiger skrev 2015-09-30 19:28:21 följande:

    Jag tycker man ska kalla saker för vad dom är.


    Kvinnor, barn och gamla kan i det första fredliga landet klassas som flyktingar.
    Det upphör om dom fortsätter sin resa.


    Unga män däremot som fyller ut till majoritet av alla som kommer är inga flyktingar, det är eller desertörer som överger sina närmsta och sina länder eller infiltratörer där dom kommer hit av andra anledningar.


    Hur många av det sistnämnda vi får hit kan vi bara spekulera i, faktum kvarstår att kristna och vita blir mer och mer utsatta för religiös dikterat våld på olika asylboende där våldtäkt och våld med tillhyggen hör numera till vardagen.


     


    Kanske är det så du vill ha det, men det är inte så det är. 

    Även män är människor, det är inte rimligt att tro att närliggande länder ska kunna svälja alla tiotalsmiljoner flyktingar, det har bevisats omöjligt. De kan inte stanna i lägren, där dör de. Alltså flyr de som kan, förmodligen med förhoppningen om att kunna hjälpa sina närstående som inte kan fly när de väl hittat en säker plats. 

    Jag tycker att Sverige gjorde helt rätt då vi tog emot alla finska flyktingar, jag tycker att vi gör helt rätt nu. 
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 19:36
    Speakers Corner skrev 2015-09-30 18:12:32 följande:
    Vart skrev jag att just jag skulle införa det?
    Jag gav uttryck för min åsikt, det här är ett forum, där brukar man dela med sig av sina åsikter. 
    Om jag visste hur detta skulle kunna genomföras i praktiken skulle jag ha vänt mig till regeringen med mitt förslag, men just nu är det bara en åsikt. 
    Vad tycker du om själva åsikten som sådan?
    Och hur vill du lösa det, förutom då att stänga gränserna eller minska ner invandringen till ett minimum, men med dom volymer vi har idag.
    Hur ska man sköta integreringen av nyanlända om du fick bestämma?
    Med de nuvarande mängderna är det en fullkomlig omöjlighet att integrera. Då hade de som redan bor här och gjort så i många år, varit integrerade. Man kan inte bara strunta i alla konsekvenser och enbart göra det som känns bra för stunden. Jo, det kan man om man är ett barn eller en häst, de har ju som bekant inget konsekvenstänk. Men jag förväntar mig mer av vuxna människor.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Gert
    Äldre 30 Sep 19:38

    Inga mer. Stäng gränserna helt och utvisa alla illegala invandrare och flyktingar som har fått avslag på sin asylansökan. Det finns uppemot 50.000 såna i Sverige.


    Give ´em Hell!
  • Äldre 30 Sep 19:40
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 19:36:01 följande:
    Med de nuvarande mängderna är det en fullkomlig omöjlighet att integrera. Då hade de som redan bor här och gjort så i många år, varit integrerade. Man kan inte bara strunta i alla konsekvenser och enbart göra det som känns bra för stunden. Jo, det kan man om man är ett barn eller en häst, de har ju som bekant inget konsekvenstänk. Men jag förväntar mig mer av vuxna människor.
    Tvärtom. 
     Vi alla möjligheter att integrera dem vi tar emot i vårt samhälle. 

    Det bör vi också göra på ett mer effektivt sätt. 

    Det är byråkratin som främst sätter käppar i hjulen, och det faktum att främst moderatledda kommuner smiter ifrån sitt ansvar att ta emot flyktingar.

    Det skapar naturligtvis mer integrationsproblem då ekonomiskt svaga kommuner drar ett mycket tyngre lass, och rika kommuner vägrar ta sin del.

    Om flyktingar togs emot i hela Sverige skulle vi inte ha samma problem med segregation. 
  • Äldre 30 Sep 19:42
    Solidaritet skrev 2015-09-30 19:33:51 följande:
    Kanske är det så du vill ha det, men det är inte så det är. 

    Även män är människor, det är inte rimligt att tro att närliggande länder ska kunna svälja alla tiotalsmiljoner flyktingar, det har bevisats omöjligt. De kan inte stanna i lägren, där dör de. Alltså flyr de som kan, förmodligen med förhoppningen om att kunna hjälpa sina närstående som inte kan fly när de väl hittat en säker plats. 

    Jag tycker att Sverige gjorde helt rätt då vi tog emot alla finska flyktingar, jag tycker att vi gör helt rätt nu. 

    Nej, det är inte så median hjärntvättas oss men faktum förblir, man är ingen krigsflykting om man flyr genom länder i fred till det mest ekonomisk fördelaktiga landet, då är man lyxasylant.


    Stående bullskit förklaring ja.
    Vi kommer inte ifrån att vi dödar många genom att låta några få komma hit och gotta sig i vår dumnaiva generositet, tar vi från biståndet som skulle kunna hjälpa miljoner på plats för att bekosta några tusen här hemma så är man lite fel på det.
    Sen har vi på det extrema problem med det religiösa våldet bland dom som har kommit senaste månader.
    Det är inte bara oansvarigt att släppa in fler än vi har råd med eller kan hantera, det är direkt vårdslöst då det är farligt för oss.


    Hhmm du missar kanske att för Finland ÄR vi ett land i närområdet, samtidigt som det faktiskt kom barn i den flyktingströmmen, massor, då inte unga aggressiva män, dom slogs för sitt land.


     

  • Äldre 30 Sep 19:46
    Världsmedborgare skrev 2015-09-30 11:22:23 följande:

    Deras propaganda lurade en hel värld, så det är inte omöjligt att även jag blivit lurad av Nazzarna.

    Men Putin är enklare att veta vad man har, han vill se ett nytt Sovjetunionen, inte utmana NATO.

    Han vill även få leka med dom stora pojkarna, som en stormakt, men inte utmana NATO.

    Det är NATO (USA) som vill utmana Putin, inte tvärtom, du kan se det i Syrien just nu, inte direkt så att USA jublar över att dom verkar få se en allians, där dom inte får vara med.

    Men Putin får, så det svider rejält för USA att se att även deras allierade i NATO verkar gå emot dom, Frankrike t.ex.


    Äntlign har du en poäng, Putin vill inte utmana Nato. Det stämmer för det skulle gå riktigt illa. Precis därför det är det bästa skyddet för Sverige att gå med. Du är inne rätt spår med storhetsvannsine och att upprätta forna Sovjet (som ju inte heller drog sig för att invadera andra länder) men att det kan få dig att känna dig trygg är gåta :)
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?