• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    816450 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    816450

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 30 Sep 19:49
    White Tiger skrev 2015-09-30 19:42:55 följande:

    Nej, det är inte så median hjärntvättas oss men faktum förblir, man är ingen krigsflykting om man flyr genom länder i fred till det mest ekonomisk fördelaktiga landet, då är man lyxasylant.


    Stående bullskit förklaring ja.
    Vi kommer inte ifrån att vi dödar många genom att låta några få komma hit och gotta sig i vår dumnaiva generositet, tar vi från biståndet som skulle kunna hjälpa miljoner på plats för att bekosta några tusen här hemma så är man lite fel på det.
    Sen har vi på det extrema problem med det religiösa våldet bland dom som har kommit senaste månader.
    Det är inte bara oansvarigt att släppa in fler än vi har råd med eller kan hantera, det är direkt vårdslöst då det är farligt för oss.


    Hhmm du missar kanske att för Finland ÄR vi ett land i närområdet, samtidigt som det faktiskt kom barn i den flyktingströmmen, massor, då inte unga aggressiva män, dom slogs för sitt land.


     


    Jag förstår inte varför du hakar upp dig på länder som ligger nära. Vi hade naturligtvis ingen skyldighet att hjälpa finska flyktingar utöver vanlig medmänsklighet. Precis som när det gäller Syrien. 

    Det är inte media som hjärntvättar dig. Den effekten kommer från helt annat håll. Det är uppenbart när en läser det du skriver. 
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 19:50
    Solidaritet skrev 2015-09-30 19:40:44 följande:
    Tvärtom. 
     Vi alla möjligheter att integrera dem vi tar emot i vårt samhälle. 

    Det bör vi också göra på ett mer effektivt sätt. 

    Det är byråkratin som främst sätter käppar i hjulen, och det faktum att främst moderatledda kommuner smiter ifrån sitt ansvar att ta emot flyktingar.

    Det skapar naturligtvis mer integrationsproblem då ekonomiskt svaga kommuner drar ett mycket tyngre lass, och rika kommuner vägrar ta sin del.

    Om flyktingar togs emot i hela Sverige skulle vi inte ha samma problem med segregation. 
    Nej, det är många som bor här redan som inte är integrerade. Det är faktiskt ren och skär lögn att påstå annat. Oberoende av var de tas emot och var de tidigare togs emot, så fort många av dem får en chans flyttar de in i exakt samma områden som sina landsmän och har inte mer än nödvändigt med svenskar att göra. Deras familjer integreras även mindre när de kommer efter, iom att de kommer direkt til området där deras landsmän bor.  Att påstå något annat har ingen verklighetsförankring helt enkelt.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 30 Sep 20:00
    Solidaritet skrev 2015-09-30 19:49:04 följande:
    Jag förstår inte varför du hakar upp dig på länder som ligger nära. Vi hade naturligtvis ingen skyldighet att hjälpa finska flyktingar utöver vanlig medmänsklighet. Precis som när det gäller Syrien. 

    Det är inte media som hjärntvättar dig. Den effekten kommer från helt annat håll. Det är uppenbart när en läser det du skriver. 

    Närliggande länder, snarligt folk, snarlik kultur, mycket gemensamt.
    Samtidigt, till skillnad mot det som händer nu så "flydde" inte finländare över 10 tal länder för att kräva skit dom inte har rätt till.
    Samtidigt som finnar var väldigt tacksamma över att ha fått söka skydd i sverige
    Samtidigt så åkte dom flesta finnar tillbaka efter kriget.


    Dom som kommer nu kommer från fientligt inställda kulturer till oss.
    Dom har inga planer att på att åka hem till i  dom flesta fall länder inte i krig men fattiga där dom faktiskt får slita röven av sig om dom vill uppnå nått.
    Mer än på semester då.


    Efter att ha längre tid jämfört medias rapportering och hur verklighet ser ut så har jag slutat titta faktiskt.
    Sista jag såg var ren propaganda snutt där dom visar svarta småbarn i nöd för att väcka sympatier, det är inte så det ser ut i det verkliga livet.


    Du kan kolla hur ungern rapporterar om det som pågår, klippet är textat.




  • Äldre 30 Sep 20:01
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 19:50:50 följande:
    Nej, det är många som bor här redan som inte är integrerade. Det är faktiskt ren och skär lögn att påstå annat. Oberoende av var de tas emot och var de tidigare togs emot, så fort många av dem får en chans flyttar de in i exakt samma områden som sina landsmän och har inte mer än nödvändigt med svenskar att göra. Deras familjer integreras även mindre när de kommer efter, iom att de kommer direkt til området där deras landsmän bor.  Att påstå något annat har ingen verklighetsförankring helt enkelt.
    Jag föreslår att du läser om mitt inlägg. Eftersom det finns kvar svart på vitt. Så kan vi börja om sedan. Flört
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 20:10
    Solidaritet skrev 2015-09-30 20:01:53 följande:
    Jag föreslår att du läser om mitt inlägg. Eftersom det finns kvar svart på vitt. Så kan vi börja om sedan. Flört
    Har läst ditt inlägg, det var ju det jag svarade på. Du påstår att vi inte skulle ha problem med segregation om fler kommuner tog emot. Menar du att enbart de kommuner vars städer har ghetton som tar emot folk? Tror nog att du vill kolla upp det där ytterligare en gång för det stämmer inte någonstans.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 30 Sep 20:13
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 20:10:23 följande:
    Har läst ditt inlägg, det var ju det jag svarade på. Du påstår att vi inte skulle ha problem med segregation om fler kommuner tog emot. Menar du att enbart de kommuner vars städer har ghetton som tar emot folk? Tror nog att du vill kolla upp det där ytterligare en gång för det stämmer inte någonstans.
    Kolla upp det du. Jag känner mig trygg i min åsikt.Flört
  • Äldre 30 Sep 20:24
    White Tiger skrev 2015-09-30 19:28:21 följande:

    Jag tycker man ska kalla saker för vad dom är.

    Kvinnor, barn och gamla kan i det första fredliga landet klassas som flyktingar.

    Det upphör om dom fortsätter sin resa.

    Unga män däremot som fyller ut till majoritet av alla som kommer är inga flyktingar, det är eller desertörer som överger sina närmsta och sina länder eller infiltratörer där dom kommer hit av andra anledningar.

    Hur många av det sistnämnda vi får hit kan vi bara spekulera i, faktum kvarstår att kristna och vita blir mer och mer utsatta för religiös dikterat våld på olika asylboende där våldtäkt och våld med tillhyggen hör numera till vardagen.

     


    Vilket land syftar du till..? Att de ska stanna i flyktinglägren? Att bara grannländerna ska belastas? Fler till Libanon exempelvis som redan tagit emot 1miljon?

    Kallar du judar som flydde undan hitlers styrkor också för desertörer?
  • Äldre 30 Sep 20:25
    Ulltand skrev 2015-09-30 19:46:57 följande:
    Äntlign har du en poäng, Putin vill inte utmana Nato. Det stämmer för det skulle gå riktigt illa. Precis därför det är det bästa skyddet för Sverige att gå med. Du är inne rätt spår med storhetsvannsine och att upprätta forna Sovjet (som ju inte heller drog sig för att invadera andra länder) men att det kan få dig att känna dig trygg är gåta :)
    Jag känner mig trygg, men ogillar det som Putin håller på med, men det gäller även USA, och det är USA som dikterar det mesta i NATO.
    Och det har inte direkt varit några lysande ingripande från NATO (USA) de senaste åren, snarare så är det rena fiaskon.

    Faktum är att den situation vi idag har med IS och andra extremister av den sorten, är vad som blev efterspelet efter IRAK-kriget, ja för den delen även Afghanistan, för att inte tala om det som idag händer i Syrien, det säger t.o.m USA egna fd generaler.
    Det finns de som direkt håller Bush som ansvarig för den situation vi idag ser i Världen, men det är kanske att ta i lite för mycket.


  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 20:28
    Solidaritet skrev 2015-09-30 20:13:58 följande:
    Kolla upp det du. Jag känner mig trygg i min åsikt.Flört
    Ja men det är bra då. Då vet jag utifrån vilken infallsvinkel du diskuterar. Att ca 4-5 kommuner i Sverige tar emot folk. OK. 
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 30 Sep 20:29
    +1
    todo nada skrev 2015-09-30 20:24:05 följande:
    Vilket land syftar du till..? Att de ska stanna i flyktinglägren? Att bara grannländerna ska belastas? Fler till Libanon exempelvis som redan tagit emot 1miljon?

    Kallar du judar som flydde undan hitlers styrkor också för desertörer?

    Det breda spektret av olika länder som bidrar till vår massinvandring.


    Låter vettigare än att färdas tusentals km och riskera sina liv samt göda smugglare.


    Judar hade ingen direkt land dom kunde skydda eller samlas i, judar var minoritet i alla länder dom bodde i.


    Efter däremot, när dom fick landet, så var det ingen snack att fly när muslimer knackade på porten.


     

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?