• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    816431 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    816431

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 20:30
    todo nada skrev 2015-09-30 20:24:05 följande:
    Vilket land syftar du till..? Att de ska stanna i flyktinglägren? Att bara grannländerna ska belastas? Fler till Libanon exempelvis som redan tagit emot 1miljon?

    Kallar du judar som flydde undan hitlers styrkor också för desertörer?
    Jag förstår att Libanon måste ha ett helvetes problem med sin ekonomi nu. Om de betalar 60 000 000 000 (dvs 60 MILJARDER) kronor i månaden för flyktingarna. Hur har de råd med det?
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 30 Sep 20:45
    White Tiger skrev 2015-09-30 20:29:33 följande:

    Det breda spektret av olika länder som bidrar till vår massinvandring.

    Låter vettigare än att färdas tusentals km och riskera sina liv samt göda smugglare.

    Judar hade ingen direkt land dom kunde skydda eller samlas i, judar var minoritet i alla länder dom bodde i.

    Efter däremot, när dom fick landet, så var det ingen snack att fly när muslimer knackade på porten.

     


    Frågan kvarstår, vilka länder syftar du på?

    Kriget har pågått i 5 år, och visar inga tendenser att sluta. Tycker du det är lämpligt att människor ska bo i tält under kanske 5-10 år framåt?

    Principen är densamma, de flydde sina hemländer undan hitlers tyranni istället för att stanna och kriga. Så var judarna desertörer, precis som du anser de unga syriska män som flyr att vara?

    Vilka flyr Israel menar du? Och undan muslimer dessutom?
  • Äldre 30 Sep 20:47
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 20:30:45 följande:

    Jag förstår att Libanon måste ha ett helvetes problem med sin ekonomi nu. Om de betalar 60 000 000 000 (dvs 60 MILJARDER) kronor i månaden för flyktingarna. Hur har de råd med det?


    Ingen aning, inte satt mig in i situationen med hur Libanon ska finansiera flyktingarna.

    Sedan finns oron över hur det ska bekostas i Sverige, som inte ens tagit emot hälften så många, och dessutom är världens 15:e rikaste land.
  • Äldre 30 Sep 21:00
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 20:30:45 följande:
    Jag förstår att Libanon måste ha ett helvetes problem med sin ekonomi nu. Om de betalar 60 000 000 000 (dvs 60 MILJARDER) kronor i månaden för flyktingarna. Hur har de råd med det?
    Var kommer den siffran ifrån?
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 21:03
    todo nada skrev 2015-09-30 20:47:43 följande:
    Ingen aning, inte satt mig in i situationen med hur Libanon ska finansiera flyktingarna.

    Sedan finns oron över hur det ska bekostas i Sverige, som inte ens tagit emot hälften så många, och dessutom är världens 15:e rikaste land.
    Låter det rimligt menar du att flyktingarna kostar Libanon 60 miljarder kronor i månaden? Du måste ju veta något om det eftersom du jämför Libanons flyktingmottagande med Sveriges. Du jämför väl inte något som du inte har en aning om eller hur?
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 30 Sep 21:06
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 20:28:27 följande:
    Ja men det är bra då. Då vet jag utifrån vilken infallsvinkel du diskuterar. Att ca 4-5 kommuner i Sverige tar emot folk. OK. 
    Det har jag inte påstått. 

    Något annat jag kan förklara för dig?
  • Äldre 30 Sep 21:07
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 20:30:45 följande:
    Jag förstår att Libanon måste ha ett helvetes problem med sin ekonomi nu. Om de betalar 60 000 000 000 (dvs 60 MILJARDER) kronor i månaden för flyktingarna. Hur har de råd med det?
    Har du räknat om från svenska kronor? Solig
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 21:08
    suziz skrev 2015-09-30 21:00:59 följande:
    Var kommer den siffran ifrån?
    Det kan du ju räkna ut själv. Om man jämför med Sverige där en utslussningslägenhet kostar 60000 för en person i en månad, då kostar 1miljon lägenheter 60 miljarder kronor per månad. Om det är mycket billigare att husera flyktingar i Libanon och det inte heller finns motsvarande välfärdssystem som i Sverige, inte heller PUT, socialbidrag och annat, faller alla hänvisningar till Libanons huserande av 1 miljoner flyktingar väldigt platt till marken.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 21:09
    Solidaritet skrev 2015-09-30 21:06:06 följande:
    Det har jag inte påstått. 

    Något annat jag kan förklara för dig?
    Du kan ju börja förklara något. För hittills har du inte förklarat något alls. Om någon tolkar ditt inlägg på ett visst sätt och det var inte så du menade betyder det att ditt inlägg behöver revideras.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 30 Sep 21:12
    todo nada skrev 2015-09-30 20:45:07 följande:
    Frågan kvarstår, vilka länder syftar du på?

    Kriget har pågått i 5 år, och visar inga tendenser att sluta. Tycker du det är lämpligt att människor ska bo i tält under kanske 5-10 år framåt?

    Principen är densamma, de flydde sina hemländer undan hitlers tyranni istället för att stanna och kriga. Så var judarna desertörer, precis som du anser de unga syriska män som flyr att vara?

    Vilka flyr Israel menar du? Och undan muslimer dessutom?
    Nej hur skall kriget kunna sluta när ena sidan flyr?

    För varje flykting som lämnar landet förlängs kriget
    Om alla manliga flyktingar åkte tillbaka och kämpade mot regeringenstyrkorna
    så skulle kriget snart vara över
    Det är ju jämnvikt nu
    förstår några anfall med några miljoner män till
    Då vart det fred i morgon.

    England tog emot mycket polacker 1939
    och många fransmän/Danskar/norrmän osv 1940
    dessa tränades upp och åkte med stolthet tillbaka
    till fädnerslandet för att kämpa om sitt fosterland
    Stor heder till dessa män.

    Idag väntar dem på bidrag för att kunna gå på krogen
    i ett land 100 tals mil från hettan
    Jag tycker det är för djävligt

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?