• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • todo nada
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 21:03:49 följande:

    Låter det rimligt menar du att flyktingarna kostar Libanon 60 miljarder kronor i månaden? Du måste ju veta något om det eftersom du jämför Libanons flyktingmottagande med Sveriges. Du jämför väl inte något som du inte har en aning om eller hur?


    Du förstår nog inte exemplet jag gav..

    Läs detta istället: nyheter24.se/nyheter/inrikes/809616-har-ar-bilden-till-alla-som-sager-att-vi-inte-kan-ta-emot-flyktingar

    Och för all det, upplys mig om det var någon viktig detalj ang Libanons kostnader för flyktingarna som du tycker jag missade, och som du anser vara av vikt för mitt exempel.

    Jag tycker ansvaret för flyktingarna ska fördelas inom EU.
  • VemÄrJagVemVet
    todo nada skrev 2015-09-30 21:13:27 följande:
    Du förstår nog inte exemplet jag gav..

    Läs detta istället: nyheter24.se/nyheter/inrikes/809616-har-ar-bilden-till-alla-som-sager-att-vi-inte-kan-ta-emot-flyktingar

    Och för all det, upplys mig om det var någon viktig detalj ang Libanons kostnader för flyktingarna som du tycker jag missade, och som du anser vara av vikt för mitt exempel.

    Jag tycker ansvaret för flyktingarna ska fördelas inom EU.
    Jag vill att du förklarar hur du kan jämföra Libanons flyktingmottagning med Sveriges om inte premisserna är desamma. Du skrev det, då får du gärna förklara eller erkänna att det var en förhastad eller misslyckad jämförelse. När vi har avklarat den biten kan vi fortsätta läsa länkar och diskutera. Istället för att häva ur sig något och sedan när det är upp till förklaring och bevis, skutta vidare till annat i brist på bättre. Om du behöver underlag , här är mitt svar till någon som undrade hur jag fått fram siffran som jag ställde som en direkt uppföljningsfråga på din jämförelse mellan Libanons och Sveriges flyktingmottagning:

    "Det kan du ju räkna ut själv. Om man jämför med Sverige där en utslussningslägenhet kostar 60000 för en person i en månad, då kostar 1miljon lägenheter 60 miljarder kronor per månad. Om det är mycket billigare att husera flyktingar i Libanon och det inte heller finns motsvarande välfärdssystem som i Sverige, inte heller PUT, socialbidrag och annat, faller alla hänvisningar till Libanons huserande av 1 miljoner flyktingar väldigt platt till marken."
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • todo nada
    redwine skrev 2015-09-30 21:12:02 följande:

    Nej hur skall kriget kunna sluta när ena sidan flyr?

    För varje flykting som lämnar landet förlängs kriget

    Om alla manliga flyktingar åkte tillbaka och kämpade mot regeringenstyrkorna

    så skulle kriget snart vara över

    Det är ju jämnvikt nu

    förstår några anfall med några miljoner män till

    Då vart det fred i morgon.

    England tog emot mycket polacker 1939

    och många fransmän/Danskar/norrmän osv 1940

    dessa tränades upp och åkte med stolthet tillbaka

    till fädnerslandet för att kämpa om sitt fosterland

    Stor heder till dessa män.

    Idag väntar dem på bidrag för att kunna gå på krogen

    i ett land 100 tals mil från hettan

    Jag tycker det är för djävligt


    Du tillför bara din egna snedvridna syn på hur saker ligger till, vill du att jag ska bemöta din fantasi? Eller vad vill du framföra? Jag är inte alls med på vad du vill uppnå i debatt med en text som bara är baserad på vad du tror, utan någon fakta eller hänvisning till länkar som styrker vad du skriver.
  • Solidaritet
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 21:09:20 följande:
    Du kan ju börja förklara något. För hittills har du inte förklarat något alls. Om någon tolkar ditt inlägg på ett visst sätt och det var inte så du menade betyder det att ditt inlägg behöver revideras.
    Det verkar så onödigt, i och med att du glatt fyller i med åsikter åt mig. Jag önskar bara att du tog hänsyn till det jag skriver, och inte bara det du tänker. Kyss
  • VemÄrJagVemVet
    Solidaritet skrev 2015-09-30 21:21:17 följande:
    Det verkar så onödigt, i och med att du glatt fyller i med åsikter åt mig. Jag önskar bara att du tog hänsyn till det jag skriver, och inte bara det du tänker. Kyss
    Ja, du kan inte förklara, det har vi redan fastslagit. Så det var inget nytt här heller. Puss på dig då.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • todo nada
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 21:17:02 följande:

    Jag vill att du förklarar hur du kan jämföra Libanons flyktingmottagning med Sveriges om inte premisserna är desamma. Du skrev det, då får du gärna förklara eller erkänna att det var en förhastad eller misslyckad jämförelse. När vi har avklarat den biten kan vi fortsätta läsa länkar och diskutera. Istället för att häva ur sig något och sedan när det är upp till förklaring och bevis, skutta vidare till annat i brist på bättre. Om du behöver underlag , här är mitt svar till någon som undrade hur jag fått fram siffran som jag ställde som en direkt uppföljningsfråga på din jämförelse mellan Libanons och Sveriges flyktingmottagning:

    "Det kan du ju räkna ut själv. Om man jämför med Sverige där en utslussningslägenhet kostar 60000 för en person i en månad, då kostar 1miljon lägenheter 60 miljarder kronor per månad. Om det är mycket billigare att husera flyktingar i Libanon och det inte heller finns motsvarande välfärdssystem som i Sverige, inte heller PUT, socialbidrag och annat, faller alla hänvisningar till Libanons huserande av 1 miljoner flyktingar väldigt platt till marken."


    Missförstår du medvetet?

    Premisserna ÄR inte de samma, det är JUST DET som var poängen! Grannländerna kan inte belastas så hårt som de gör, ansvaret måste fördelas!

    De som kommer hit måste få hjälp, och grannländerna behöver ekonomiskt stöd för alla de som befinner sig där.

    Har du förstått vad jag försökt framföra till dig nu?

    Grannländer + allt ansvar = fel.

    Grannländer+ Europa+ekonomiskt stöd till grannländer = jätte bra.

    Misslyckandet låg i att överskatta vissas förmåga att förstå en jämförelse.
  • Solidaritet
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 21:22:38 följande:
    Ja, du kan inte förklara, det har vi redan fastslagit. Så det var inget nytt här heller. Puss på dig då.
    Puss och kram. 
  • White Tiger
    todo nada skrev 2015-09-30 20:45:07 följande:
    Frågan kvarstår, vilka länder syftar du på?

    Kriget har pågått i 5 år, och visar inga tendenser att sluta. Tycker du det är lämpligt att människor ska bo i tält under kanske 5-10 år framåt?

    Principen är densamma, de flydde sina hemländer undan hitlers tyranni istället för att stanna och kriga. Så var judarna desertörer, precis som du anser de unga syriska män som flyr att vara?

    Vilka flyr Israel menar du? Och undan muslimer dessutom?

    Ursprungsländer givetvis.


    Inte blir det bättre att dom kommer hit direkt, vem ska slås mot is, kvinnor gamla och barn som får stanna kvar?
    Undrar hur det skulle se ut under det ni betraktar som historiestart om alla krigsföra män skulle fly först, för att som ni brukar säga göra det tryggt för familjen att följa efter. Tack att du anmärker brister i det som pågår just nu.


     


    Där tanken brister att ni erkänner att dom är lyxasylanter, ta sig hit så slipper dom ta sitt ansvar och får hit sin familj på vår bekostnad,


    Ingen flyr israel för dom i motsatsen till oss bevakar sina intressen, sex dagars kriget har du kanske hört talas om?
    Där fanns det ingen snack om att fly för att trygga familjen i efterhand.


    Här har du förresten lite mer sannerligen bild av flyktingar än den svensk media framför.


    Det gäller att vara först till kvarn verkar det som


    www.nrk.no/troms/flykter-gjennom-hele-sverige---i-taxi-1.12577289


     


    www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1443524129063.html

  • KillBill
    White Tiger skrev 2015-09-30 21:27:59 följande:

    Ursprungsländer givetvis.


    Inte blir det bättre att dom kommer hit direkt, vem ska slås mot is, kvinnor gamla och barn som får stanna kvar?
    Undrar hur det skulle se ut under det ni betraktar som historiestart om alla krigsföra män skulle fly först, för att som ni brukar säga göra det tryggt för familjen att följa efter. Tack att du anmärker brister i det som pågår just nu.


     


    Där tanken brister att ni erkänner att dom är lyxasylanter, ta sig hit så slipper dom ta sitt ansvar och får hit sin familj på vår bekostnad,


    Ingen flyr israel för dom i motsatsen till oss bevakar sina intressen, sex dagars kriget har du kanske hört talas om?
    Där fanns det ingen snack om att fly för att trygga familjen i efterhand.


    Här har du förresten lite mer sannerligen bild av flyktingar än den svensk media framför.


    Det gäller att vara först till kvarn verkar det som


    www.nrk.no/troms/flykter-gjennom-hele-sverige---i-taxi-1.12577289


     


    www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1443524129063.html


    Varför använder du det tyska ordet för asylsökande (asylant). Är du en tysk invandrare?
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?