• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807650 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807650

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 30 Sep 21:36

    Kan inte det vara missvisande att säga att ett land är rasistisk bara för att de nu är så ovilliga att ta emot flyktingar. Måste man inte ta hänsyn till vilka erfarenheter ett land har av invandrare innan man gör ett sådant uttalande?

    Vad kan det t ex bero på att ett land kan vara så ovillig att ta emot flyktingar? Hur många är det egentligen här som har någon koll på det? Eller ens är villig att ta reda på något sådant innan man gör ett fördömande uttalande såhär idag?

    Ja förutom egen fattigdom, varför kan egentligen ett land bli så ovillig till att ta emot flyktingar? Hur såg det ut innan dagens flyktingkatastrof?

    Vilka länder hade redan innan den en stor andel befolkning med utländsk påbrå?
    Kan man inte tänka sig att man är så försiktig på grund av detta. Ja för att man vet och har sett hur svårt det här är med integration kan vara?

    Ingen vill väll att en människa ska misslyckas med sitt liv. Kan man inte tänka sig att folk kan bli ovilliga till att ta emot flyktingar på grund av denna anledningen också? Men gör detta en till rasist?

    Hur såg det ut i många länder innan dagens flyktingkatastrof? Och hur såg det ut i Sverige. Av just den anledningen så kan jag förstå om nu Sveriges politiker har lite dåligt samvete och nu försöker kompensera sig.

    Men jag kan även förstå att vissa av Europas ledare nu också skakar på huvudet, när man nu ser till sina egna erfarenheter och misslyckanden ang. det här med integrera och göra folk till vinstgivande skattebetalare.

    Jag kan bara hoppas att Sverige lyckas bättre och inte bara sedan säga att man följde sitt samvete om det nu inte riktigt går som man har tänkt sig.

  • Äldre 30 Sep 21:36
    +1
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 17:03:33 följande:
    Hans jämförelse haltar. Med gigantiska mått. Eller tar Libanon emot flyktingar på samma premisser som Sverige? Det är lätt att svälja allt med hull och hår bara för att TV tar in någon som kan snacka, komprimerar tiden, spelar på känslor och ger inget utrymme för vettiga och logiska tankegångar. 

    Alla människor kan inte få hjälp överallt. Tror du att vi kan skicka våra hemlösa utan pengar till t.ex. Kenya för att de ska få bidrag att leva gott på? Kan vi skicka våra vanvårdade äldre till Kanada för att de ska få bidrag till adekvat hjälp? 

    Jag önskar att folk öppnade hjärnan istället för bara hjärtat. För verkligheten har inget med en påkostad tiggargala att göra. Vad kostade galan förresten? Hur mycket av de insamlade pengarna går till kostnaderna? Plus hur mycket av skattepengarna eftersom det var i SVT-s regi och vi vet vem som betalar dem. 
    Jag förstår inte hur du tänker nu? Tycker att det är mycket logiskt men du kanske kan förklara för mig lite närmare vad som är så fel i resonemanget?

    Självklart så tar inte Libanon emot flyktingar på samma premisser som Sverige, Libanon erkänner ju inte ens Syrierna som flyktingar... UNHCR går in med hjälp om du kanske missade den informationen 

    Tja, så här skriver man om kostnaden för galan:
    För att möjliggöra denna historiska kväll har vi på Stockholm Globe Arenas lånat ut Ericsson Globe och samtliga artister och människor bakom produktionen medverkar ideellt. Även kostnader för teknik, personal och övrigt stås för av respektive leverantör som ett bidrag till insamlingen."
  • Äldre 30 Sep 21:49
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 22:25
    todo nada skrev 2015-09-30 21:24:40 följande:
    Missförstår du medvetet?

    Premisserna ÄR inte de samma, det är JUST DET som var poängen! Grannländerna kan inte belastas så hårt som de gör, ansvaret måste fördelas!

    De som kommer hit måste få hjälp, och grannländerna behöver ekonomiskt stöd för alla de som befinner sig där.

    Har du förstått vad jag försökt framföra till dig nu?

    Grannländer + allt ansvar = fel.

    Grannländer+ Europa+ekonomiskt stöd till grannländer = jätte bra.

    Misslyckandet låg i att överskatta vissas förmåga att förstå en jämförelse.
    Vad är poängen då? Från grannländerna är det bara till att flytta tillbaka och bygga upp sitt land när någon fixar att kriget är slut. Själva vill de inte det. Det är billigare och därmed räcker pengarna till mat, vatten och annat längre för fler i grannländernas läger än om några få får bostäder till lyxpriser i Sverige.  Dessutom PUT och flyttar aldrig tillbaka, ser inga incitament till att återuppbygga sitt land. 

    Misslyckandet ligger i att jämföra äpplen och päron och argumentera utifrån en jämförelse av äpplen och äpplen.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • VemÄrJ­agVemV­et
    Äldre 30 Sep 22:31
    Speakers Corner skrev 2015-09-30 21:49:46 följande:

    www.dn.se/kultur-noje/de-virtuella-sekterna-frodas-i-forvrangda-fakta/


    Ja DN kulturs vänsterfanatiska debattskribent är en superbra källa för fakta. Det är bara en massa tjafs, lullull, tyckande och hörsägen i den där "artikeln". Så vad menar du att den ska användas till? Utprintat papper duger inte som toapapper så vad annars gör den för nytta?
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • Äldre 30 Sep 22:57
    +1
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 22:31:06 följande:
    Ja DN kulturs vänsterfanatiska debattskribent är en superbra källa för fakta. Det är bara en massa tjafs, lullull, tyckande och hörsägen i den där "artikeln". Så vad menar du att den ska användas till? Utprintat papper duger inte som toapapper så vad annars gör den för nytta?
    Vänsterfanatiskt = allt du inte håller med om
  • Äldre 1 Oct 00:00
    Världsmedborgare skrev 2015-09-30 20:25:16 följande:

    Jag känner mig trygg, men ogillar det som Putin håller på med, men det gäller även USA, och det är USA som dikterar det mesta i NATO.

    Och det har inte direkt varit några lysande ingripande från NATO (USA) de senaste åren, snarare så är det rena fiaskon.

    Faktum är att den situation vi idag har med IS och andra extremister av den sorten, är vad som blev efterspelet efter IRAK-kriget, ja för den delen även Afghanistan, för att inte tala om det som idag händer i Syrien, det säger t.o.m USA egna fd generaler.

    Det finns de som direkt håller Bush som ansvarig för den situation vi idag ser i Världen, men det är kanske att ta i lite för mycket.


    Visst är det så, mycket av det USA gett sig in på har inte slutat bra. Insatsen i Irak var katastrofalt dåligt genomförd och med tveksamma motiv. Men det är trots allt inte NATOs insatser vi talar om då och inget vi hade behövt vara med på.

    Går vi med i Nato kan vi när som helst också välja att gå ur igen. Går vi med i Sovjetunionen stannar vi där tills ödet bestämmer annat.
  • Äldre 1 Oct 00:08
    White Tiger skrev 2015-09-30 21:27:59 följande:

    Ursprungsländer givetvis.

    Inte blir det bättre att dom kommer hit direkt, vem ska slås mot is, kvinnor gamla och barn som får stanna kvar?

    Undrar hur det skulle se ut under det ni betraktar som historiestart om alla krigsföra män skulle fly först, för att som ni brukar säga göra det tryggt för familjen att följa efter. Tack att du anmärker brister i det som pågår just nu.

     

    Där tanken brister att ni erkänner att dom är lyxasylanter, ta sig hit så slipper dom ta sitt ansvar och får hit sin familj på vår bekostnad,

    Ingen flyr israel för dom i motsatsen till oss bevakar sina intressen, sex dagars kriget har du kanske hört talas om?

    Där fanns det ingen snack om att fly för att trygga familjen i efterhand.

    Här har du förresten lite mer sannerligen bild av flyktingar än den svensk media framför.

    Det gäller att vara först till kvarn verkar det som

    www.nrk.no/troms/flykter-gjennom-hele-sverige---i-taxi-1.12577289

     

    www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1443524129063.html


    De som flyr vill inte vara delaktiga i krig, du menar att de ska tvingas kriga i underläge dessutom? Det du anser är att vanliga människor, som haft vanliga jobb innan kriget ska göra är att tvingas in i en sådan dödsfälla?

    Om det finns pengar nog i en familj så att en person kan resa, ska de skicka mormor eller något av barnen, eller den som har störst chans att klara resan och bäst förutsättningar för att stabilisera sig i landet så denne kan hjälpa resterande av familjen?

    Ganska enkelt egentligen.

    Du tycker det handlar om lyx? Ser du det som lyx att inte bo i flyktingläger så måste jag säga att du har en mycket ödmjuk syn på livet. Vilket förvisso även jag anser mig ha, även om ordet lyx har helt annan innebörd för mig.

    Hört talas om den lilla jordnöten vid kusten som är omringad av Israel? Gaza remsan heter den, en gång var den mycket större. Men sedan började Israelerna ta över landet, och mörda folket i flera decennium. Tills det bara var en liten remsa kvar, då fortsatte Israel att bomba remsan och mörda människorna som bor där medans omvärlden såg på och fortsatte trots det ha relationer med Israel... (Fortsättning följer, eftersom detta fortfarande pågår)
  • Daskin­g
    Äldre 1 Oct 00:20
    +1
    todo nada skrev 2015-10-01 00:08:25 följande:
    De som flyr vill inte vara delaktiga i krig, du menar att de ska tvingas kriga i underläge dessutom? Det du anser är att vanliga människor, som haft vanliga jobb innan kriget ska göra är att tvingas in i en sådan dödsfälla?

    Om det finns pengar nog i en familj så att en person kan resa, ska de skicka mormor eller något av barnen, eller den som har störst chans att klara resan och bäst förutsättningar för att stabilisera sig i landet så denne kan hjälpa resterande av familjen?

    Ganska enkelt egentligen.

    Du tycker det handlar om lyx? Ser du det som lyx att inte bo i flyktingläger så måste jag säga att du har en mycket ödmjuk syn på livet. Vilket förvisso även jag anser mig ha, även om ordet lyx har helt annan innebörd för mig.

    Hört talas om den lilla jordnöten vid kusten som är omringad av Israel? Gaza remsan heter den, en gång var den mycket större. Men sedan började Israelerna ta över landet, och mörda folket i flera decennium. Tills det bara var en liten remsa kvar, då fortsatte Israel att bomba remsan och mörda människorna som bor där medans omvärlden såg på och fortsatte trots det ha relationer med Israel... (Fortsättning följer, eftersom detta fortfarande pågår)
    Ett synnerligen otäckt påhåpp på staten Istrael och judarna. Men de har ju blivit ordentligt ditklämda innan så varför inte fortsätta att förfölja och förtala dem. Är du också med i klubben som satt ett år för när staten Israel inte längre ska existera?
  • Äldre 1 Oct 00:29
    VemÄrJagVemVet skrev 2015-09-30 22:25:07 följande:

    Vad är poängen då? Från grannländerna är det bara till att flytta tillbaka och bygga upp sitt land när någon fixar att kriget är slut. Själva vill de inte det. Det är billigare och därmed räcker pengarna till mat, vatten och annat längre för fler i grannländernas läger än om några få får bostäder till lyxpriser i Sverige.  Dessutom PUT och flyttar aldrig tillbaka, ser inga incitament till att återuppbygga sitt land. 

    Misslyckandet ligger i att jämföra äpplen och päron och argumentera utifrån en jämförelse av äpplen och äpplen.


    Poängen är att Sverige som är rikt tar så otroligt mycket mindre antal flyktingar från Syrien än Libanon, som är ett fattigare land än Sverige men det till trots tagit emot över en miljon syrier.

    Länder som tex Libanon behöver hjälp för att klara den pressen, antingen via fördelande inom EU av flyktingarna, eller ekonomiskt. Troligen en kombination av båda.

    Hur länge tycker du är rimligt att de ska vänta i flyktinglägrerna på ett slut? 5år?15?

    Självklart kommer människor att söka sig ifrån flyktinglägren eftersom dessa oftast inte har de mest optimala förhållandena att leva under.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?