• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Tom Araya
    todo nada skrev 2015-10-01 13:00:20 följande:
    Läkare var ett exempel.

    Var tredje syrisk flykting som kommer är högutbildad.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/var-tredje-syrisk-flykting-hogutbildad
    Nej, det är inte vad statistiken säger utan 37% av de syrier med permanent uppehållstillstånd som är inskrivna i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag har högre utbildning än gymnasium. Hur många flyktingar från Syrien som hamnar utanför detta kan man bra spekulera om.
  • VemÄrJagVemVet
    todo nada skrev 2015-10-01 14:01:49 följande:
    Vilka barn blir sprängda till köttslamsor, för jag antar att det inte är de israeliska du menar?

    Ta bara den senaste sammandrabbningen 2014

    "Fram till 22 augusti 2014 dödades minst 2042 palestinier (1444 civila, varav 478 barn och 246 kvinnor), två israeliska civila och 64 israeliska soldater."

    Två (!!) civila israeler.

    Nästan två tusen (!!) civils palistinier, VARAV 478 BARN.

    Tänker inte ta åt mig av din sista kommentar, att jag presenterar fakta gör mig inte till judehatare.
    Så du har inte hört talas om självmordsbombare? Du har inte hört talas om alla attentat i Europa, utförda av folk som följer islam, mot judiska inrättningar? Varför tror du att Israel kontrollerar palestinierna innan de får tillstånd att använda motorvägen för genomfart? Varför tror du att de behöver specialtillstånd för att få vistas i städer i Israel? Specialtillstånd för att få arbeta? Eller tror du att det bara är för att "judarna är dumma och vill förtrycka araberna"? Allvarligt? 
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • VemÄrJagVemVet
    todo nada skrev 2015-10-01 14:01:49 följande:
    Vilka barn blir sprängda till köttslamsor, för jag antar att det inte är de israeliska du menar?

    Ta bara den senaste sammandrabbningen 2014

    "Fram till 22 augusti 2014 dödades minst 2042 palestinier (1444 civila, varav 478 barn och 246 kvinnor), två israeliska civila och 64 israeliska soldater."

    Två (!!) civila israeler.

    Nästan två tusen (!!) civils palistinier, VARAV 478 BARN.

    Tänker inte ta åt mig av din sista kommentar, att jag presenterar fakta gör mig inte till judehatare.
    Du förstår väl att krig skördar civila offer? Utför inte terrordåd om du inte vill ha represalier. Tycker du att folk ska bara luta sig tillbaka och vänta till IS tar över? Acceptera terrordåd utan en kraftig markering? Israel är inte Sverige. De är inte naiva och blåögda. Men ta du och diskutera Israel och judars vara eller icke vara i en egen tråd istället för att flytta fokus från frågeställningen i denna.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • White Tiger
    todo nada skrev 2015-10-01 14:19:32 följande:
    Du lider ju av vanföreställningar..

    Jag vill inte ha enskilda länkar till nyheter som beskriver dumheter enstaka individer gjort, jag vill ha en länk som samanfattar det du skriver. Inte din egna undersökning utifrån artiklar på nätet du googlat fram. Det är inte fakta öht.

    Du är fruktansvärt främlingsfientlig och förutfattad.

    Det var dåligt till och med för dig, vanförestälngar presenterar du tots motbevisat av verklighet för varje länk du ignorerar.


    Har du några kommentarer angående den pågående situationen jag har summerat snabbt för dig?


    Eller förnekelsen fortsätter med att det kommer hit utbildat folk till jobb?


     

  • VemÄrJagVemVet
    todo nada skrev 2015-10-01 14:03:10 följande:
    IS är terrorister som frivilligt ansluter sig, vill du verkligen jämföra det med vanligt folk som flyr och inte vill vara en del i blodspillan?
    IS är muslimer som strider för sin tro, för islam. Visst, genom terror. Men de är inte utbildade krigare och det var den jämförelsen det gällde.  Om de kan lära sig, kan andra män också göra det. Om folk vill ha fred kan de låta bli att gapa, skrika, slåss och strunta i lagar i andra länder. Tyvärr är det inte det vi ser i Europa. Det kan du se i alla länkar du fått presenterat. De där du ser i många nyhetssändningar och artiklar är inte fredliga, laglydiga människor som följer andra länders regler. Tvärtom, det är en aggressiv flock av män som jag inte vill ha någonstans i närheten av mitt hem, mina barn eller mig själv.
    "I'm covering my ears like a kid When your words mean nothing, I go la la la"
  • KillBill
    White Tiger skrev 2015-10-01 13:14:22 följande:

    Jag har länkat till hur lyxasylanter beter sig och till terrordåd utförda av dom, jag kan länka till hundratals olika artiklar som tyder på en och samma sak men du verkar vilja fortsätta leva i vanföreställningen att det flödar in fredliga läkare hit.


    När jag ser en arme av aggressiva unga män i krigsför ålder som stormar olika gränsövergångar, tåg, lastbilar som vandaliserar och förstör allt i sin väg kan jag inte kalla det för annat, det är den attityden och närvaron som behövs i deras hemländer nu.


     


    Nu använder du det tyska ordet för asylansökande (asylant) igen, har du invandrat till Sverige från Tyskland?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • todo nada
    Tom Araya skrev 2015-10-01 14:13:57 följande:

    Nej, det är inte vad statistiken säger utan 37% av de syrier med permanent uppehållstillstånd som är inskrivna i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag har högre utbildning än gymnasium. Hur många flyktingar från Syrien som hamnar utanför detta kan man bra spekulera om.


    Altså var tredje person som kom hit från Syrien år 2014.
    Tom Araya skrev 2015-10-01 14:13:57 följande:

    Nej, det är inte vad statistiken säger utan 37% av de syrier med permanent uppehållstillstånd som är inskrivna i Arbetsförmedlingens etableringsuppdrag har högre utbildning än gymnasium. Hur många flyktingar från Syrien som hamnar utanför detta kan man bra spekulera om.


    Jo Tom, det är precis vad det är, var tredje flykting som kom hit från Syrien under 2014.

    (Eller 37 % som du skriver).

    Så här står det också i artikeln: "Utbildningsnivån hos syrierna är 10 procentenheter högre än snittet för samtliga inskrivna arbetssökande hos AF."
  • familjenstyg
    todo nada skrev 2015-10-01 15:16:02 följande:
    Så här står det också i artikeln: "Utbildningsnivån hos syrierna är 10 procentenheter högre än snittet för samtliga inskrivna arbetssökande hos AF."
    Fast vi kan nog på ganska goda grunder anta att utbildningsnivån på de som är inskrivna på AF är lägre än genomsnittet. Det är lågutbildade och invandrare som har det svårast på arbetsmarknaden och de grupperna torde därmed vara överrepresenterade hos de som är inskrivna på AF.
  • Världsmedborgare
    todo nada skrev 2015-10-01 14:19:32 följande:
    Du lider ju av vanföreställningar..
    Jag vill inte ha enskilda länkar till nyheter som beskriver dumheter enstaka individer gjort, jag vill ha en länk som samanfattar det du skriver. Inte din egna undersökning utifrån artiklar på nätet du googlat fram. Det är inte fakta öht.

    Du är fruktansvärt främlingsfientlig och förutfattad.
    Fast du måste medge att denne tandlösa Tiger, ger en bra bild av hur man gräver sin egen grav på bästa sätt.
  • todo nada
    White Tiger skrev 2015-10-01 14:42:01 följande:

    Det var dåligt till och med för dig, vanförestälngar presenterar du tots motbevisat av verklighet för varje länk du ignorerar.

    Har du några kommentarer angående den pågående situationen jag har summerat snabbt för dig?

    Eller förnekelsen fortsätter med att det kommer hit utbildat folk till jobb?

     


    Situation du har summerat..? Det är ju bara en radda med förutfattade meningar som du besitter. Läste DU länken jag skickade innan? Den du avfärdade som "skitsnack" utan vidare förklaring?

    Du förstår, fakta är fakta, det slutar inte vara fakta bara för att du vill det. Sånt är livet.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?