• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    817264 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    817264

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • enånit­titre
    Äldre 4 Oct 09:02
    +1
    Flash Gordon skrev 2015-10-04 08:51:45 följande:

    Källa på att staten exproprierade privata byggander under WWII?

    Den hjälp som arrangerades för exempelvis baltiska flyktingar va, så vitt jag vet, just via skolor och liknande som staten/kommun redan ägde.
    Staten konfiskerade allt möjligt under WW2, min morfars bil stod uppallad under kriget då armen konfiskerat däcken. Glad
    Världsmedborgare skrev 2015-10-04 08:44:10 följande:
    Men det är ju vad som händer i alla länder i en krissituation, så gjorde även vi i Sverige under t.ex 2:a världskriget.
    Och inte bara med byggnader, det gällde i stort sett allt som kunde behövas av stat och militär, det är så ett välorganiserat samhälle fungerar, krishantering kallas det.
    Jag kan förstå om staten konfiskerar andras tillgångar om ett krig pågår rakt utanför vår gräns. Hade något av våra grannländer varit i konflikt och det strömmade flyktingar över gränsen hade jag absolut köpt resonemanget.

    Nu handlar det dock inte om detta utan resenärer som inte kan tänka sig stanna i något av alla de fredliga länder de tar sig igenom, deras ända mål är att ta sig just till oss!

  • lamia
    Äldre 4 Oct 09:03
    Världsmedborgare skrev 2015-10-04 08:53:57 följande:
    Vilka soldater ska vi inkvartera?

    Muslimska krigare 





     

  • Äldre 4 Oct 09:03

    Säkert finns än idag massor med byggnader som ingår i totalförsvaret, och som kan rekvireras av regering och försvar.

  • lamia
    Äldre 4 Oct 09:05
    Världsmedborgare skrev 2015-10-04 09:01:02 följande:
    Exproprierade vet jag inte, men rekvirerade gjorde man, även privata bilar och hästar m.m,
    Jag vet inte om det är bort nu, men privata Volvo kombi bilar var långt in på förra seklet med i reserven (tror jag det kallades) och kunde när som helst vid en kris rekvireras, detsamma gällde arbetsfordon/redskap.
    Så var det hos oss på 1970-talet, efter det vet jag inte med säkerhet.

    Det fanns beredskapsplan på den tiden i motsatsen till nu.


    Fortfarande så beslutet att beslagta privat egendom togs långt efter andra världskriget.


     

  • Äldre 4 Oct 09:05
    -1
    lamia skrev 2015-10-04 09:03:20 följande:

    Muslimska krigare 



    " target="_blank">


     


    Men sluta tramsa om dessa krigare, ingen tror på att vi ska bli nån kvart för vad du kallar muslimska krigare, nåt jag inte ens vet vad det är.
    Låter som nåt "påhitte" ord av högerextremister.
  • Äldre 4 Oct 09:08
    enånittitre skrev 2015-10-04 09:02:00 följande:
    Staten konfiskerade allt möjligt under WW2, min morfars bil stod uppallad under kriget då armen konfiskerat däcken. Glad

    Jag kan förstå om staten konfiskerar andras tillgångar om ett krig pågår rakt utanför vår gräns. Hade något av våra grannländer varit i konflikt och det strömmade flyktingar över gränsen hade jag absolut köpt resonemanget.

    Nu handlar det dock inte om detta utan resenärer som inte kan tänka sig stanna i något av alla de fredliga länder de tar sig igenom, deras ända mål är att ta sig just till oss!

    Det går inte att dra gränsen vid något annat än en krissituation, liten som stor, det kan t.ex bli aktuellt vid en skogsbrand, då visserligen på lokal nivå, men likväl ett fullt möjligt scenario.
  • lamia
    Äldre 4 Oct 09:09
    +1
    Världsmedborgare skrev 2015-10-04 09:05:55 följande:
    Men sluta tramsa om dessa krigare, ingen tror på att vi ska bli nån kvart för vad du kallar muslimska krigare, nåt jag inte ens vet vad det är.
    Låter som nåt "påhitte" ord av högerextremister.

    Nej, jag vet du inte förstår, då är det kanske lämpligt att inte uttala dig om saker du enkelt inte förstår.


    Hur som var det inte snack om att beslagta privat egendom för att hysa in fiendetrupper i landet under andra världskriget, i och för sig det var illa nog man lätt Hitler passera för att ta död på grannländerna men det är Sverige i nötskal.


     

  • Äldre 4 Oct 09:11
    lamia skrev 2015-10-04 09:05:15 följande:

    Det fanns beredskapsplan på den tiden i motsatsen till nu.


    Fortfarande så beslutet att beslagta privat egendom togs långt efter andra världskriget.


     


    Det tror jag inte på, även om namnet ändrats så finns det en organisation som har till uppgift att iscensätta verksamheter vid en kris.
  • Äldre 4 Oct 09:13
    lamia skrev 2015-10-04 09:09:59 följande:

    Nej, jag vet du inte förstår, då är det kanske lämpligt att inte uttala dig om saker du enkelt inte förstår.


    Hur som var det inte snack om att beslagta privat egendom för att hysa in fiendetrupper i landet under andra världskriget, i och för sig det var illa nog man lätt Hitler passera för att ta död på grannländerna men det är Sverige i nötskal.


     


    Det är det inte nu heller, utan en ren lögn från din sida. eller på ren svenska, rent högerextremistiskt skitsnack av den välkända sorten.
  • enånit­titre
    Äldre 4 Oct 09:14
    +1
    Världsmedborgare skrev 2015-10-04 09:08:36 följande:
    Det går inte att dra gränsen vid något annat än en krissituation, liten som stor, det kan t.ex bli aktuellt vid en skogsbrand, då visserligen på lokal nivå, men likväl ett fullt möjligt scenario.
    Sverige har tillåtit det att bli en krissituation. Asylanterna skall inte tillåtas åka igenom hela Europa i jakt på det land som ger mest bidrag.
    Sverige och Tyskland har målat in sig i var sitt hörn genom sin generösa asylmottagning. Den pågående utvecklingen är inte hållbar i längden, jag kan inte förstå att någon kan försvara det som pågår.

    Som tur är kommer nog EU lösa det som svenska handlingsförlamade politiker inte klarar av, de kommer upprätta en yttre gränskontroll och fördela dem som verkligen har behov av skydd.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?