• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Världsmedborgare
    Minfamilj skrev 2015-10-05 11:23:08 följande:
    Du menar att du är inte intresserad av om en potentiellt dödlig sjukdom ökar i Sverige pga bristande kontroll av de som asylinvandrar? Tbc, syfilis m.m. är sjukdomar som varit i princip utrotade i Sverige. Man får vara ganska ignorant om man inte tycker att det är så viktigt. Jag behöver inget svar eftersom jag vet att de ökat men du kanske ska läsa på lite mer.
    Så för att jag inte vet hur många som åker till ett visst ställe, tolkar du som jag inte har koll vad för smitta som förs till/från Sverige, en anmärkningsvärd slutsats du torde vara väldigt ensam om.

    Att vi kommer att få se allt mer och en allt snabbare smittspridning är knappast nåt nån blundar för, det är problem som följer med en allt mer globaliserad värld, och har lite med hur flyktingarna rör sig.
    Vi har långt värre problem att fundera över, som t.ex den överförskrivning av antibiotika som sker, och som leder till resistenta bakterier.
    Så kända botbara sjukdomar är i det sammanhanget fullt hanterbara.
  • Minfamilj
    Världsmedborgare skrev 2015-10-05 11:37:18 följande:
    Så för att jag inte vet hur många som åker till ett visst ställe, tolkar du som jag inte har koll vad för smitta som förs till/från Sverige, en anmärkningsvärd slutsats du torde vara väldigt ensam om.

    Att vi kommer att få se allt mer och en allt snabbare smittspridning är knappast nåt nån blundar för, det är problem som följer med en allt mer globaliserad värld, och har lite med hur flyktingarna rör sig.
    Vi har långt värre problem att fundera över, som t.ex den överförskrivning av antibiotika som sker, och som leder till resistenta bakterier.
    Så kända botbara sjukdomar är i det sammanhanget fullt hanterbara.
    Du förringar verkligen problemet. Tbc är inte vilken sjukdom som helst och knappast något jag tror du själv skulle vilja bli drabbad av. Den är inte fullt hanterbar.
  • Fjonken
    Minfamilj skrev 2015-10-05 13:28:14 följande:
    Du förringar verkligen problemet. Tbc är inte vilken sjukdom som helst och knappast något jag tror du själv skulle vilja bli drabbad av. Den är inte fullt hanterbar.
    Vet du inte att alla problem ska sopas under mattan. Då försvinner nämligen alla problem och kvar återstår bara möjligheter. 

    En vanlig "debatt". 

    - Hur ska vi lösa problemet med alla invandrare? Hur ska de få bostad? Jobb? Skolgång? Vård? 

    - Jag är övertygad om att Sverige klarar det. Vi är ett rikt land. 

    - Men exakt hur ska vi göra då? 

    - Om vi alla samarbetar så klarar vi det. 

    - Men HUR!?!?!

    - Sverige är ett rikt land och vi har råd. 

    osv  osv. Det kommer INGA svar med substans. Det kommer bara plattityder och floskler. 
  • Världsmedborgare
    Minfamilj skrev 2015-10-05 13:28:14 följande:
    Du förringar verkligen problemet. Tbc är inte vilken sjukdom som helst och knappast något jag tror du själv skulle vilja bli drabbad av. Den är inte fullt hanterbar.
    Jag förringar ingenting, du läser ju inte ens vad jag skriver om problemet. 
    Ditt svar är en ren lögn och ett svar som inte på minsta sätt överenstämmer med det jag skriver.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2015-10-05 09:28:04 följande:
    Långt ifrån alla, men det kommer att ske även denna gång, tyvärr för vi behöver många kvar i Sverige.

    Lång ifrån och långt ifrån ...

    De som primärt inte återvände var ca 30000 svenskar och balter som bott i det sedermera ockuperade Baltikum. En del av dessa lämnade dock Sverige för andra länder.

    Och det kom alltså lika många från Baltikum under hela kriget som det nu kommer från Afghanistan, Eritrea, Somalia, Syrien och ett antal andra länder ... på en månad

    Av 72000 krigsbarnen och ytterligare lite vuxna som flydde från Finland till Sverige under WWII återvände alla utom runt 10000 (man dividerar om siffrorna).

    De syrier som kommer nu kommer inte att återvända. Det har fått PUT (vilket aldrig krigsbarnen från Finland fick - förstås) och har inga som helst anledningar att lämna vårt land igen.

    Och för sakens skull: igen ...

    Myten om behovet av att kompensera den åldrande befolkningen via denna invandring är avfärdad så många gånger nu.
  • Minfamilj
    Världsmedborgare skrev 2015-10-05 13:50:22 följande:
    Jag förringar ingenting, du läser ju inte ens vad jag skriver om problemet. 
    Ditt svar är en ren lögn och ett svar som inte på minsta sätt överenstämmer med det jag skriver.
    Vad är en ren lögn?
  • Flash Gordon
    Solidaritet skrev 2015-10-05 09:38:05 följande:
    Verkligen? 
    Har du någon källa på det ?

    Källa på att så gott som alla finländare vände hem igen efter kriget?

    Tja, här är ju någonting lättillgängligt:
    http://www.popularhistoria.se/artiklar/de-finska-krigsbarnen/

    "Under krigsåren 1939–44 förflyttades 80 000 finska barn till svensk mark där de placerades i fosterfamiljer. Drygt 7 000 av dessa barn kom att stanna permanent i Sverige."

    Siffrorna varierar lite grand mellan källorna men proportionerna kvarstår.
  • Yellow Cross
    Världsmedborgare skrev 2015-10-05 09:36:43 följande:

    Avundsjukan hos de främlingsfientliga är monumental, dom skulle hellre bli pestsmittade än ge vård åt en flykting.


    Flyktingar beviljas alltid asyl/PUT och de som vistas här medan deras asylansökan behanldas vistas här lagligt vilket innebär att båda nämnda grupper allitd haft tillgång till sjukvård på samma villkor som medborgare.
    Det vi talar om nu är individer som genomgått hela asylprocessen men fått ett slutgiltigt avslag då man kommit fram till att de saknar flyktingskäl och inte är flyktingar,vilket innebär att det är direkt lögnaktigt och kalla de illegala invandrarna för flyktingar.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?