• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • todo nada
    Yellow Cross skrev 2015-10-06 15:30:36 följande:

    1. Att söka asyl är en mänsklig rättighet,att bli beviljad asyl är dock inte det.

    2. Varför tror du att Danmark knappast är under samma migrantpress som Sverige?

    Har du någon teori om varför Sverige utsätts för ett oproporionerligt stort migranttryck,inte minst med tanke på vår geografiska avlägsenhet från konflikhärdarna som rimligtvis borde innebära att vi borde utsättas för ett avsevärt mycket färre migrater än EU-länderna längre söder ut.

    Tror du verkligen att Sverige inte kan vidta politiska åtgärder för att minska migrantströmmen hit,detta alltså utan att bryta mot diverse internationella konventioner?


    Det är ju därför det är så bra att EU kommit fram till att fördela de flyktingar som flyr Syrien just nu. Det kommer minska pressen betydligt på både Sverige och Tyskland nu när alla måste vara delaktiga i att lösa situationen.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 14:13:45 följande:
    Så du tycker man bara ska hjälpa ett visst antal en krissituation?
    Om man ser enbart till Sverige, ja.

    Totalt sett, världen över, helst inte någon begränsning, i alla fall inte en som uppnås.
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 14:13:45 följande:
    Då får vi hoppas att du inte behöver uppleva när det antalet är uppnått, när du befinner dig i nöd, för jag misstänker starkt, att du kommer att ha svårt att förstå varför just du blir utan hjälp.
    Tack, men jag har redan fått uppleva den situationen eftersom det finns gränser för allt....nästan.

    Om du exempelvis har personal och utrustning att ta emot och vårda 300 personer per dygn så är det dumt att tro det går att dubbla antalet bara för att behovet finns. Folk kommer att få lida när kapaciteten inte finns, varför försöka lura någon till annat?



  • Världsmedborgare
    familjenstyg skrev 2015-10-06 17:07:24 följande:
    Då kan du ju svara med ett hypotetiskt svar.
    Man kan bara hjälpa ett visst antal. Blir anstormning för stor kollapsar hjälpsystemen eftersom de är anpassad för en viss mängd plus en viss överbeläggning som går lösa genom lite trollande med knäna. Problemet idag tycks vara att hjälpsystemen är så pass överbelastade att de börjar haverera.

    Det är lätt att inta inställningen att det inte får finnas någons gräns för att hjälpa människor i nöd. Men för de som verkligen måste lösa problemen är det betydligt knepigare. Jag tror de flesta skulle välkomna en fungerande lösning som dessutom är realistisk. Det vill säga en lösning som inte bara innehåller tomma fraser som "Sverige är rikt" "Alla måst ta sitt ansvar" eftersom det i grunden bara handlar om att försöka lägga över problemet på någon annan och inte innehåller någon lösning på problemet.

    Jag vet att det finns/fanns planer/diskussioner om att sätta upp tältläger. Frågan är om det kan anses vara en verklig lösning att låta folk flytta från ett tältläger i närområdet till ett tältläger tusentals kilometer därifrån.
    Ett hypotetiskt svar, jag tror inte det finns nåt som kallas för "hypotetiska svar", men jag kan ha fel., fast ok , svaret blir då: Exakt så många som vi har råd med och klarar av.

    Problemet är att vid en krissituation, går det inte att använda sig av de "svar" som normalt finns.
    Att du har rätt i sak, förändrar inget, vi har en krissituation att hantera och måste då agera utifrån den.

    Att vi samtidigt måste jobba för att inte allt ska gå överstyr är förstås en självklarhet för alla, vilket EU borde ha gjort för flera år seden, nåt jag hävdat om och om igen i flera år nu.
    Vi/EU underlät att hjälpa Italien och Grekland, och senare även Turkiet med flyktingströmmen, så nu står vi med ett problem som är långt mer problematiskt än vad det hade kunnat vara.

    Nu är det upp till EU att lösa problomen, så vi får ordning på det här, vilket jag hoppas sker utan politiskt tjafs och gnäll från medlemsländerna.

    Det här ska inte vara en politisk fråga, utan enbart en humanitär, för det kan bara lösas med humanitära insatser.
    Fortsätter det att vara en politisk fråga, då tror jag vi kommer att få ett långt större problem än vad vi redan har.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 17:08:32 följande:
    Så du tycker det är bättre att folk sitter som asylsökande/beviljade år efter år, vilket kan bli många år för Syrierna, istället för att ge dom alla möjligheter som finns att ta sig in i det svenska samhället?
    Och jag har aldrig påstått "alla", utan de från Syrien, men det finns förstås fler anledningar än kriget i Syrien, fast det behöver vi inte gå in på här.

    Det du säger, går ju rakt emot vad du/de vill se, att de som kommer hit, snabbare kommer ut å "gör rätt för sig".
    Du får närmare förklara hur "möjligheter till att komma in i det svenska samhället" stavas permanent uppehållstillstånd.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 17:24:53 följande:
    Ett hypotetiskt svar, jag tror inte det finns nåt som kallas för "hypotetiska svar", men jag kan ha fel., fast ok , svaret blir då: Exakt så många som vi har råd med och klarar av.

    Problemet är att vid en krissituation, går det inte att använda sig av de "svar" som normalt finns.
    Att du har rätt i sak, förändrar inget, vi har en krissituation att hantera och måste då agera utifrån den.
    Du blundar för att det finns fler sidor av en kris.
    En sida är att väldigt många just nu vill/behöver fly sitt land, gäller inte minst Syrien.
    En annan sida handlar om mottagandet och resurserna som krävs för det, så länge som vi inte bara ger flyktingar en tätplats i Norrlands skogar.
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 17:24:53 följande:
    Det här ska inte vara en politisk fråga, utan enbart en humanitär, för det kan bara lösas med humanitära insatser.
    Fortsätter det att vara en politisk fråga, då tror jag vi kommer att få ett långt större problem än vad vi redan har.
    Såklart är det en politisk fråga då det enbart genom politiska beslut kan gå att påverka hur vi hanterar situationen här.

  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2015-10-06 17:26:42 följande:
    Du får närmare förklara hur "möjligheter till att komma in i det svenska samhället" stavas permanent uppehållstillstånd.
    Som jag ser det så öppnas det upp fler möjligheter för de med permanenta uppehållstillstånd, än för de som är beviljade asyl med tidsbegränsning av uppehållstillståndet.

    Eller som det står på http://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Skydd-och-asyl-i-Sverige/For-dig-som-ar-vuxen-och-har-sokt-asyl/Om-du-far-stanna/Permanent-uppehallstillstand.html

    Om du får permanent uppehållstillstånd har du rätt att bo, arbeta och leva här på samma villkor som alla andra som är bosatta i Sverige. Du kan resa in och ut ur landet, men när du åker från Sverige måste du ha ett giltigt pass för att kunna återvända.

  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 17:08:32 följande:
    Så du tycker det är bättre att folk sitter som asylsökande/beviljade år efter år, vilket kan bli många år för Syrierna, istället för att ge dom alla möjligheter som finns att ta sig in i det svenska samhället?
    Och jag har aldrig påstått "alla", utan de från Syrien, men det finns förstås fler anledningar än kriget i Syrien, fast det behöver vi inte gå in på här.

    Det du säger, går ju rakt emot vad du/de vill se, att de som kommer hit, snabbare kommer ut å "gör rätt för sig".
    Kräver det permanent uppehållstillstånd?
  • Världsmedborgare

    Ha ha ha, hört på en nyhetskanal via sat-tv, nu undrar Danmark om dom inte skulle kunna få ta del av de flyktingar som kommit till Sverige, för att fylla behovet med den annalkande bristen på arbetskraft i landet.., tänk så det kan bli

  • Yellow Cross
    todo nada skrev 2015-10-06 17:21:40 följande:
    Det är ju därför det är så bra att EU kommit fram till att fördela de flyktingar som flyr Syrien just nu. Det kommer minska pressen betydligt på både Sverige och Tyskland nu när alla måste vara delaktiga i att lösa situationen.
    www.svt.se/nyheter/inrikes/eu-overens-om-flyktingmottagande

    Tvångsfördelningen av de 120.000 migranterna är alltså en engångföretéelse och har inget att göra med den enorma migranttsunami som för tillfället sköljer över Sverige.

    unvis.it/www.expressen.se/nyheter/raknar-med-100-000-asylsokande-till-i-ar/

    www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-10-02-24-306-asylsokande-under-september.html

    Fördelningen har alltså redan skett men trots detta så beviljar vi under rådande omstädigheter ca. 900 asylrelaterade PUT per dag och migrationsverket varnade nyligen för ytterliggare 100.000 migranter fram tills årets slut.

    De reguljära bostäderna är sedan länge slut och numera tvingas man ta gympasalar i beslag för att överhuvudtaget kunna ge de nyanlända tak över huvudet för natten:

    www.stockholm.se/bokningen

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6271709

    Vidöppna hjärtan räcker inte längre,var är det konkreta lösningarna?


  • Yellow Cross
    Världsmedborgare skrev 2015-10-06 17:42:50 följande:

    Ha ha ha, hört på en nyhetskanal via sat-tv, nu undrar Danmark om dom inte skulle kunna få ta del av de flyktingar som kommit till Sverige, för att fylla behovet med den annalkande bristen på arbetskraft i landet.., tänk så det kan bli


    Om nu Danmark skulle ha ett behov av arbetskraft så tror jag inte att slumpmässigt invällande asylinvandrare från tredje världen skulle vara det bästa valet,utan snarare kvalificerad arbetskraftsinvandring.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?