• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • todo nada
    Världsmedborgare skrev 2015-10-07 11:46:20 följande:

    Ledsen, men jag delar inte din uppfattning om Syrien, jag är rädd att vi inte får se nån lösning på det eländet än på länge.

    IS är långt ifrån det enda problemet, så slås dom ut är jag tveksam till om det ö.h.t har nån påverkan.

    Jag är rädd att det bara betyder att nån av de andra 1000-tals grupper som krigar tar över.

    Jag har en obehaglig känsla att det måste till en dialog och överenskommelse mad Assad, hur illa det än är.

    Men hur få USA att gå med på det, just nu känns det lika möjligt som att plocka ner Månen.

    USA är dessutom livrädda för att förlora inflytande till Ryssland/Putin, och gör allt för att hitta fel på vad Putin gör.

    Så tyvärr, jag ser inget slut på kriget i Syrien, men jag hoppas förstås att jag har fel.


    Jag tror ingenting, jag hoppas. Ryssarna är trots allt de enda som på allvar vidtagit millitära åtgärder i landet.

    Om omvärlden ger fan i att stödja grupper som vänder kappan efter vinden (vilket de gjort med IS, i synnerhet USA), så är det en bra början för att inte ge smågrupperns luft under sina vingar.

    Att en dialog kommer behöva föras med Assad för att få slut på eländet är givet. USA har ju inte de intressen i Syrien så som de haft i Irak, Aftghanistan, och Libyen tex. Så därifrån är nog inte mycket stöd att räkna med.

    Putin däremot har redan haft mer framgång på en månad än vad USA haft på ett år.

    www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-uppgifter-ryssland-kn-fa-stod-av-marktrupper-i-syrien

    Jag har för mig att Putin uttryckte det någonstans som att de ska städa upp oredan omvärlden ställt till med, vi får väl se om det går vägen.
  • todo nada
    enånittitre skrev 2015-10-07 11:51:05 följande:

    Därför skall det inte beviljas permanent uppehållstillstånd!

    När konflikterna en gång tar slut skall asylanterna åka tillbaks.


    Man kan inte utgå från att konflikten tar slut snart, bara hoppas.

    Det har palestinierna gjort i över 50 år nu.
  • Världsmedborgare
    todo nada skrev 2015-10-07 12:07:49 följande:
    Jag tror ingenting, jag hoppas. Ryssarna är trots allt de enda som på allvar vidtagit millitära åtgärder i landet.

    Om omvärlden ger fan i att stödja grupper som vänder kappan efter vinden (vilket de gjort med IS, i synnerhet USA), så är det en bra början för att inte ge smågrupperns luft under sina vingar.

    Att en dialog kommer behöva föras med Assad för att få slut på eländet är givet. USA har ju inte de intressen i Syrien så som de haft i Irak, Aftghanistan, och Libyen tex. Så därifrån är nog inte mycket stöd att räkna med.

    Putin däremot har redan haft mer framgång på en månad än vad USA haft på ett år.

    www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-uppgifter-ryssland-kn-fa-stod-av-marktrupper-i-syrien

    Jag har för mig att Putin uttryckte det någonstans som att de ska städa upp oredan omvärlden ställt till med, vi får väl se om det går vägen.
    Ja vi får se vad som händer, i just Syrien kan det ändå inte bli mycket värre än det redan är.
    Även om jag tror vi får räkna med en kraftig ökning av flyktingar från Syrien under ett tag.
  • todo nada
    Ulltand skrev 2015-10-07 11:52:48 följande:

    Som jag skrev, det är så pass mycket sämre levnadsstandard och hem och hus är på många ställen raserade. Jag har varit i Aleppo och på många platser i tex Egypten och tyvärr är det en helt annan värld jämfört med vår, om man inte råkar vara rik.


    Klasskillnader råder det ju tyvärr överallt i världen mer eller mindre. Vilket självklart uttrar sig tydligt i krigssituationer, då pengar är det som krävs för att kunna fly.

    Det kommer såklart inte ringla en lång kö av återvändande flyktingar dagen efter kriget tagit slut. Däremot så kommer så klart fler och fler att återvända med tiden allt eftersom samhället byggs upp igen.
  • Världsmedborgare
    enånittitre skrev 2015-10-07 11:51:05 följande:
    Därför skall det inte beviljas permanent uppehållstillstånd!
    När konflikterna en gång tar slut skall asylanterna åka tillbaks.
    Så det är bättre att vi betalar folk år efter år, som ingenting gör, istället för att få ut dom i samhället, det är ju tvärtemot vad t.ex du annars påstår.
    Så hur ska du ha det, ska flyktingarna få möjlighet att göra rätt för sig och bidra till vår välfärd, eller vill du betala för dom under en icke överskådlig framtid?
  • Flash Gordon
    themia skrev 2015-10-06 17:56:49 följande:
    Du kan inte omdefiniera ett vedertaget begrepp.
    Du bevisar bara din okunnighet 
    Ordet "okunnighet" slungas ut mot någon annan av en miljöpartist.

    Skrattande

    Regeringen vi har nu är i ständig kris.

    Sverige är i ständig kris tack vare regeringens inkompetens och handlingsförlamning.

    Och nu talar vi inte om relativa futiliteter som miljöministerns miljöbrottslighet, huruvida lägret House-wish ligger i södra Tyskland eller inte eller om ministerstyre av myndigheter.

    Nu talar vi om en regering som tappat kontrollen över situationen totalt.

    Som inte har ork och politisk förmåga att agera kraftfullt utan istället kallar till en presskonferens och bara har en enda sak att säga: "Hjälp!"

    Jo, Sverige skulle må bra av en regeringskris nu. En avgående statsminister och en omgång till hos talmannen.

    För att skapa förutsättningar för en kraftfull politik för att lösa situationen.
  • Fjonken
    Ulltand skrev 2015-10-07 11:39:07 följande:
    Ytterst får kommer att återvända tror jag. Skillnaden i levnadsstandard är enorm och har man väl börjat ett nytt liv här och rotat sig....

    Eftersom Ryssland stödjer Assad känns det inte heller som ett demokratiskt samhälle är inom räckhåll i Syrien längre.
    En demokrati av västerländskt snitt är omöjlig i Mellanöstern. Alldeles för många fraktioner, klaner, religiösa inriktningar, folkslag... Alla slåss med alla. Tyvärr behövs en stark ledare och en totalitär stat för att hålla ordning och reda. 

    Kolla bara på sönderfallet efter den arabiska våren. Finns det ett land där det blivit säkrare och bättre att bo efter att deras diktator störtades?
  • Fjonken
    todo nada skrev 2015-10-07 12:17:18 följande:
    Klasskillnader råder det ju tyvärr överallt i världen mer eller mindre. Vilket självklart uttrar sig tydligt i krigssituationer, då pengar är det som krävs för att kunna fly.

    Det kommer såklart inte ringla en lång kö av återvändande flyktingar dagen efter kriget tagit slut. Däremot så kommer så klart fler och fler att återvända med tiden allt eftersom samhället byggs upp igen.
    Det händer ju inte ens med folk från Balkan som kom hit på 90-talet. Nästan ingen återvänder. Ja, förutom när de får pension eller andra permanenta bidrag som inte påverkas av bostadsort. 
  • Flash Gordon
    Kung Markatta skrev 2015-10-07 00:14:18 följande:
    www.sydsvenskan.se/sverige/moderaterna-varnar.../

    Klipper in lite från artikeln:

    Moderaterna varnar för att kostnaden för flyktingmottagandet ska gå ut över vården, skolan och omsorgen.

    "Det här riskerar att bli gökungen som tränger ut allt annat ur välfärdsboet", sade partiets ekonomisk-politiske talesman Ulf Kristersson när han och Anna Kinberg Batra presenterade Moderaternas skuggbudget.

    .

    Han har bara inte öppnat sitt hjärta tillräckligt mycket.

    Så nu börjar alltså även Nya Moderaternas ekonomiske talesman låta som en Sverigedemokrat.

    Spännande!
  • redwine
    Flash Gordon skrev 2015-10-07 13:04:29 följande:

    Han har bara inte öppnat sitt hjärta tillräckligt mycket.

    Så nu börjar alltså även Nya Moderaternas ekonomiske talesman låta som en Sverigedemokrat.

    Spännande!

    Nej det är fakta
    Jag är en svensk man som har försökt komma i kontakt med vården
    försäkringskassan och en del andra instanser nyligen.


    Det är fel att säga  att det "Kan" gå ut över vården och omsorgen
    Men fakta på bordet  har det redan gjort det.
    Så oavsett vad man röstar på för parti eller har för ståndpunkt
    så är fakta , fakta.  Oavsett vad man hoppas, tror på, värderar saker.
    Men fakta skall man aldrig nonchalera.

    När kommer den sakliga debatten?

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?