• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Flash Gordon
    Solidaritet skrev 2015-10-07 15:55:23 följande:
    Om det roar dig att tro att manuella arbeten inte kommer att ersättas av arbetstillfällen på inom andra områden i samhället, och att domedagen är här på grund av att Sveriges befolkning växer, så står det dig fritt. 

    Jag delar inte din uppfattning. 

    Jag tycker att hela resonemanget är fånigt. 
    Du frågade om ett gäng specifika jobb skulle öka eller minska.

    Din tanke verkar vara att eftersom det blir fler invånare så måste det bli fler av dessa jobb.

    Jag visade på trovärdiga förklaringar till varför dessa jobb snarare kommer att minska än öka. Oavsett befolkningstal.

    Vilka andra områden i samhället tror du att de nya jobben kommer att komma i?
  • Solidaritet
    Yellow Cross skrev 2015-10-07 16:05:35 följande:
    Mitt påstående angående invandrares bristande köpkraft stämmer alltså (med tanke på att SD inte är vid makten)?

    Om SD var vid makten skulle framtidsscenariot antagligen se ut så. 
    Men eftersom de inte kommer att komma i någon maktposition så slipper vi den framtiden. 

    Målet är naturligtvis att alla medborgare i Sverige vara lika mycket värda och självklart ha samma möjligheter till att försörja sig. Det ska inte spela någon roll vilket etniskt ursprung en har. 

  • Solidaritet
    Flash Gordon skrev 2015-10-07 16:08:34 följande:
    Du frågade om ett gäng specifika jobb skulle öka eller minska.

    Din tanke verkar vara att eftersom det blir fler invånare så måste det bli fler av dessa jobb.

    Jag visade på trovärdiga förklaringar till varför dessa jobb snarare kommer att minska än öka. Oavsett befolkningstal.

    Vilka andra områden i samhället tror du att de nya jobben kommer att komma i?
    Det var inte meningen att fråga om specifika jobb, utan om att ge exempel. 

    Nej min tanke var inte att det måste bli fler av precis de jobben. Bland annat inom de områdena. 
  • Ulltand
    Solidaritet skrev 2015-10-07 15:41:44 följande:

    Du har länkat till en debattartikel. 

    Det finns debattartiklar som går ut på att föra fram åsikten om att män är djur också. 

    Ja, tekniken går framåt och teknik ersätter jobb. Det är onekligen sant. 

    Sedan innebär inte det att arbete som fenomen därför kommer att försvinna. 

    Fler medborgare innebär större efterfrågan på varor och tjänster. 

    Domedagen är inte här. 


    Det är en dabattartikel med avstamp i forskning, till skillnad mot "män är djur" även om det stämmer rätt bra :) Liksom denna:

    www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/per-schlingmann-arbetslinjen-ar-dod-lange-leve-arbetslusten/

    Man bedömmer att det tar runt 100 år innan arbete som fenomen börjar försvinna men effekterna blir stora rätt snart. Man måste komma ihåg att produktionen inte minskar för att arbetstillfällena försvinner. Så i grunden skulle det kunna vara något bra om vi klara av det hela fördelningspolitiskt. Men det är verkligen inget troligt scenario att invandrare nu kommer in på den snabbt krympande arbetsmarknaden och bidrar positivt till ekonomin. Flyktingar bör man ta emot av humanitära skäl och inget annat.
  • Yellow Cross
    Solidaritet skrev 2015-10-07 16:10:23 följande:

    Om SD var vid makten skulle framtidsscenariot antagligen se ut så. 
    Men eftersom de inte kommer att komma i någon maktposition så slipper vi den framtiden. 

    Målet är naturligtvis att alla medborgare i Sverige vara lika mycket värda och självklart ha samma möjligheter till att försörja sig. Det ska inte spela någon roll vilket etniskt ursprung en har. 


    Jag frågade alltså hurvida mitt påstående angående invandrares bristande köpkraft stämmer i dagsläget och troligen kommer att fortsätta stämma inom den närmsta framtiden.
  • Flash Gordon
    Solidaritet skrev 2015-10-07 16:12:03 följande:
    Det var inte meningen att fråga om specifika jobb, utan om att ge exempel. 

    Nej min tanke var inte att det måste bli fler av precis de jobben. Bland annat inom de områdena. 

    OK, men de jobb du nämnde - jag visade på faktisk utvecklig idag för några av dem.

    Så var kommer de nya jobben tror du?

    SSF:s rapport visar på attt 53% av jobben i Sverige kan automatiseras bort inom 20 år. Det motsvarar 2,5 miljoner jobb som försvinner.

    Om vi säger att det värsta inte händer utan att "bara" en miljon jobb försvinner: var ska du hitta en miljon nya jobb?

    Någon idé? Någon trend du känner till?
  • Världsmedborgare
    Solidaritet skrev 2015-10-07 15:57:39 följande:
    Det skulle stämma om SD fick bestämma. Det är därför vi gör vårt bästa för att hålla SD borta från verkliga beslut, eftersom de skulle vara en katastrof för svensk ekonomi. 
    Om SD fick bestämma så skulle inte bara ekonomin bli en katastrof inom några år, Sverige skulle utan minsta tvekan hamna i inre konflikter mellan kristna och muslimer, då SD mer eller mindre förklarat Islam krig.
  • Lars E

    Enligt AB är nu antalet asylsökande uppe i tvåtusen/dag. Det kan vem som helst förstå att det barkar åt skogen och var ska alla dessa bo framöver? På en månad tar vi emot lika många som bor i en större stad typ Norrköping.

  • Världsmedborgare
    Lars E skrev 2015-10-07 18:48:35 följande:
    Enligt AB är nu antalet asylsökande uppe i tvåtusen/dag. Det kan vem som helst förstå att det barkar åt skogen och var ska alla dessa bo framöver? På en månad tar vi emot lika många som bor i en större stad typ Norrköping.
    Klart det blir ohållbart i längden, ingen förnekar det, det är därför EU nu jobbar på en lösning/flera lösningar, och nu har det beslutats om det här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/utrikes/article21535760.ab
    Men förvänta dig ingen snabb lösning eller stopp på flyktingströmmen, i bästa fall ser vi en större avmattning under nästa år.
    Däremot så måste vi/EU så fort som möjligt fördela flykingarna bättre och mer rättvist, och vad jag vet, så är även det på gång.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?