• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    817177 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    817177

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Gert
    Äldre 2 Nov 20:48
    +1
    KillBill skrev 2015-11-02 20:44:36 följande:

    Det är inte en asylsökande som ses på den bild som James Woods använder i sitt inlägg. Bilden är inte heller tagen i Sverige utan i Österrike.


    Bilden visar någon som tar till utomparlamentariska metoder för att visa sitt missnöje med den bal som varje år arrangeras i Wien av det nationalkonservativa och högerpopulistiska partiet FPÖ (en bal som både Björn Söder och Kent Ekeroth haft den dåliga smaken att besöka).


    Man kan inte förvänta sig att amerikaner ska veta detaljer om allt som sker i Europa. Poängen är att James Woods uppmärksammar Sveriges sjuka politik.

    Sen att vänsterextremister spottar på människor som har andra åsikter än de själva är inget nytt. Inget nytt i Europa i alla fall. 
    Give ´em Hell!
  • Äldre 2 Nov 21:29
    Gert skrev 2015-11-02 20:48:59 följande:
    Man kan inte förvänta sig att amerikaner ska veta detaljer om allt som sker i Europa. Poängen är att James Woods uppmärksammar Sveriges sjuka politik.

    Sen att vänsterextremister spottar på människor som har andra åsikter än de själva är inget nytt. Inget nytt i Europa i alla fall. 

    Tidigare år har den nationalkonservativa balen väkt mycket kritik bland förintelsens offer eftersom den sammanfallit med förintelsens minnesdag och tusentals människor har därför protesterat utanför balen. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Äldre 3 Nov 09:03
    Moderno skrev 2015-11-02 14:42:29 följande:
    Du säger att mänskliga rättigheter inte följs i det kapitalistiska systemet. 

    Kan du peka på någon annat slags samhällsskick där mänskliga rättigheter följs?
    Eftersom vi inte har haft ett annat ekonomiskt system sedan de mänskliga rättigheterna konstituerades (eller ens någon gång i modern tid/tidsepok som vi har tillräckligt mycket kunskap om för att kunna fastställa levnadssätt och inte bara anta, mao räknas typ stenåldern bort), så nä, det ter sig tämligen omöjligt.
  • Modern­o
    Äldre 3 Nov 10:45

    Min fråga: 
    Kan du peka på någon annat slags samhällsskick där mänskliga rättigheter följs?

    Ditt svar:


    Stenmjuk skrev 2015-11-03 09:03:18 följande:
    Eftersom vi inte har haft ett annat ekonomiskt system sedan de mänskliga rättigheterna konstituerades (eller ens någon gång i modern tid/tidsepok som vi har tillräckligt mycket kunskap om för att kunna fastställa levnadssätt och inte bara anta, mao räknas typ stenåldern bort), så nä, det ter sig tämligen omöjligt.
    Ska jag uppfatta dig som att det inte finns något slags samhällssystem där mänskliga rättigheter upprätthålls?

    Då kan du ju inte heller veta att det kommer att bli bättre om systemet byts ut till något annat (eller gäller hypoteserna om det goda samhället bara det samhälle du själv fantiserar fram Cool)?
  • Äldre 3 Nov 10:57
    Moderno skrev 2015-11-03 10:45:18 följande:

    Min fråga: 
    Kan du peka på någon annat slags samhällsskick där mänskliga rättigheter följs?

    Ditt svar:


    Ska jag uppfatta dig som att det inte finns något slags samhällssystem där mänskliga rättigheter upprätthålls?

    Då kan du ju inte heller veta att det kommer att bli bättre om systemet byts ut till något annat (eller gäller hypoteserna om det goda samhället bara det samhälle du själv fantiserar fram Cool)?
    Nja. 
    Alltså det finns bara ett ekonomiskt system, och där upprätthålls inte de mänskliga rättigheterna. Så på så vis bör du tolka mig som att svaret på din fråga är nej. 
    Men det beror ju som sagt på avsaknaden av alternativa ekonomiska system, inte på att alternativen inte skulle lyckas följa de mänskliga rättigheterna. 

    Det handlar inte inte fantasier eller utopier. Det handlar om forskning och vetenskap. Givetvis hade problem uppstått och existerat oavsett ekonomiskt system, men graden av negativa konsekvenser, strukturell cementering av problemen och oförmåga att lösa dem eftersom att hela systemet bygger på att problemen existerar - hade varit mycket mildare. 
  • Lars E
    Äldre 4 Nov 10:53

    Nu känns det lagom lugnt när svetsaren står med mössan i hand och begär att andra länder i EU också ska begå nationellt självmord. Men hur många ggr har egentligen  Löfven hasplat ur sig samma mantra "fler länder måste ta sitt ansvar" utan resultat?
    http://mitti.se/sverige-begar-flyktinghjalp-av-eu/

  • Äldre 4 Nov 11:31
    Lars E skrev 2015-11-04 10:53:10 följande:

    Nu känns det lagom lugnt när svetsaren står med mössan i hand och begär att andra länder i EU också ska begå nationellt självmord. Men hur många ggr har egentligen  Löfven hasplat ur sig samma mantra "fler länder måste ta sitt ansvar" utan resultat?
    http://mitti.se/sverige-begar-flyktinghjalp-av-eu/


    Vad tycker du är problemet med att Stefan Löfven ansöker om att asylsökande i Sverige ska fördelas till andra EU länder? Vad tycker du att Stefan Löfven skulle ha gjort i stället? 

    Jag tycker att det är bra att statsministern sätter press på övriga länder i EU (om länderna inte frivilligt hjälper till att ta emot flyktingar så får de ta emot flyktingarna genom omfördelningssystemet).


     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Atreyu
    Äldre 4 Nov 11:33
    Lars E skrev 2015-11-04 10:53:10 följande:

    Nu känns det lagom lugnt när svetsaren står med mössan i hand och begär att andra länder i EU också ska begå nationellt självmord. Men hur många ggr har egentligen  Löfven hasplat ur sig samma mantra "fler länder måste ta sitt ansvar" utan resultat?
    http://mitti.se/sverige-begar-flyktinghjalp-av-eu/


    Jag tycker mer att han ska föregå med gott exempel framför att begära det av andra.


     

  • Ben66
    Äldre 4 Nov 11:40

    Någon här som har en länk till en artikel där Stefan Löfven tycker att det är bra för Sverige att ta mot många flyktingar och att det inte kommer vara något problem?
    Jag vill gärna läsa vad han sa förut.

  • Äldre 4 Nov 11:41
    Atreyu skrev 2015-11-04 11:33:46 följande:

    Jag tycker mer att han ska föregå med gott exempel framför att begära det av andra.


     


    Vad tycker du att Stefan Löfven ska göra för att föregå med gott exempel?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?