• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807578 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807578

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 4 Nov 11:44
    Ben66 skrev 2015-11-04 11:40:47 följande:

    Någon här som har en länk till en artikel där Stefan Löfven tycker att det är bra för Sverige att ta mot många flyktingar och att det inte kommer vara något problem?
    Jag vill gärna läsa vad han sa förut.


    Jag kan verkligen rekommendera sökmotorn Google. Det är ett fantastiskt bra verktyg när man behöver söka efter information.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Ben66
    Äldre 4 Nov 11:46

    Google ger alldeles för många träffar

  • Äldre 4 Nov 12:07

    Jag hittade bara dessa artiklar. Även om Stefan Löfven i likhet med de allra flesta svenskarna anser att vi måste hjälpa de flyktingar som söker asyl så inser han att det finns utmaningar med flyktingmottagandet.



    www.expressen.se/nyheter/politik/lofven-invandringen-en-stor-anstrangning/



    www.gp.se/nyheter/sverige/1.2870637-lofven-vi-ar-pa-gransen


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Lady Blau
    Äldre 4 Nov 12:12
    Lars E skrev 2015-11-04 10:53:10 följande:

    Nu känns det lagom lugnt när svetsaren står med mössan i hand och begär att andra länder i EU också ska begå nationellt självmord. Men hur många ggr har egentligen  Löfven hasplat ur sig samma mantra "fler länder måste ta sitt ansvar" utan resultat?

    mitti.se/sverige-begar-flyktinghjalp-av-eu/


    Löfven måsteinse att det är den lukrativa asylpolitiken som Sverige för som är den ENDA anledninfen att vi har kaos i landet. Andra länder för i te en spdan signalpolitik, varför skulle då dessa belastas med massflyktingarna!

    Politiken i Sverige är avgörande och det är denna lukrativa politik för en fly,ting som för denna hela vägen till Sverige. Samma med Tyskland.

    Allt detta är och kommer förbli regeringens fel i århundraden kommer detta vara slaget när Sverige gick förlorat.
  • Lady Blau
    Äldre 4 Nov 12:20
    KillBill skrev 2015-11-04 12:07:08 följande:

    Jag hittade bara dessa artiklar. Även om Stefan Löfven i likhet med de allra flesta svenskarna anser att vi måste hjälpa de flyktingar som söker asyl så inser han att det finns utmaningar med flyktingmottagandet.

    www.expressen.se/nyheter/politik/lofven-invandringen-en-stor-anstrangning/

    www.gp.se/nyheter/sverige/1.2870637-lofven-vi-ar-pa-gransen


    Afghanska män bakom honom. Dessa bor helt plötsligt granne med mig ca 150 här var jag bor. Det är ett helvete att ta sig förbi massan som bara hänger och kastar glåpord (tror jag) efter en. De ska alltid "jallra" när man går förbi typ hooa. Så jävla obehagligt är det. Jag är skiträdd att gå förbi dem (rädslan har de orsakat då jag gått förbi så ja nu är jag rädd var det inte från början) så jag tar nu omvägar för att slippa deras nörgånghet och obehaget. De är från en annan planet helt off i vår kultur det märks mycket väl på deras eget beteende.

    De röker och hukar konstigt och barfota i det kalla gräset samtidigt som de pillar på sina mobiler. Skedar och tändare i händerna ser jag ofta.
  • Lars E
    Äldre 4 Nov 12:44

    I Klippan är det samma sak enligt en kvinna på ett informationsmöte om ett flyktingboende. Hon kan inte gå ut innan ett tjugotal män börja vissla och skrika efter henne. Och många är även oroliga för sina döttrars säkerhet.
    http://hd.se/lokalt/klippan/2015/10/23/drygt-400-kom-till-mote-om-flyktingar/

  • Ben66
    Äldre 4 Nov 13:25

    Så här lät det den 9:e september www.regeringen.se/tal/2015/09/tal-av-stefan-lofven-vid-manifestationen-for-flyktingar-den-5-september/

    Intressanta ord i den sista delen av talet

  • Modern­o
    Äldre 4 Nov 14:17
    KillBill skrev 2015-11-04 11:31:40 följande:

    Vad tycker du är problemet med att Stefan Löfven ansöker om att asylsökande i Sverige ska fördelas till andra EU länder? Vad tycker du att Stefan Löfven skulle ha gjort i stället? 

    Jag tycker att det är bra att statsministern sätter press på övriga länder i EU (om länderna inte frivilligt hjälper till att ta emot flyktingar så får de ta emot flyktingarna genom omfördelningssystemet).


     


    Vad sägs om att han borde ha format Socialdemokraternas politik på samma sätt som i systerpartiet i Danmark? 

    Det hade faktiskt gått att göra världens mest solidariska flyktingmottagande till det mest ordnade också.

    Det är naivt att tro att omfördelningssystemet kommer att fungera - om det inte kan visas att det på lång sikt ger ekonomiska fördelar (och då tittar nog många länder på hur saker och ting fungerar i t.ex. Grekland i första hand). 

    Det enda ett land kan göra är att ändra sina egna villkor. Att tvinga andra länder att dansa efter ens pipa kan inget land i EU göra (undantaget möjligtvis Tyskland).

    Eller tycker du kanske att han ska göra Sverigedemokraternas krav till sitt, dvs. att hota att lämna EU? Cool

    Det skulle på något sätt vara den yttersta ironin.
  • Äldre 4 Nov 14:44
    Moderno skrev 2015-11-04 14:17:09 följande:
    Vad sägs om att han borde ha format Socialdemokraternas politik på samma sätt som i systerpartiet i Danmark? 

    Det hade faktiskt gått att göra världens mest solidariska flyktingmottagande till det mest ordnade också.

    Det är naivt att tro att omfördelningssystemet kommer att fungera - om det inte kan visas att det på lång sikt ger ekonomiska fördelar (och då tittar nog många länder på hur saker och ting fungerar i t.ex. Grekland i första hand). 

    Det enda ett land kan göra är att ändra sina egna villkor. Att tvinga andra länder att dansa efter ens pipa kan inget land i EU göra (undantaget möjligtvis Tyskland).

    Eller tycker du kanske att han ska göra Sverigedemokraternas krav till sitt, dvs. att hota att lämna EU? Cool

    Det skulle på något sätt vara den yttersta ironin.

    Om Sverige skulle stänga gränsen för flyktingar så leder det inte till att färre flyktingar söker sig till Europa, det leder i stället till att flyktingarna väljer att fly till andra Europeiska länder. Därför är det fel att se på Stefan Löfvens ide om att ansöka om att få ingå i EUs system för omfördelning av flyktingar till andra EU-länder som att Sverige tvingar andra länder att ta emot fler flyktingar. Mer flyktingar kommer Europas länder bli tvungna att ta emot oavsett vilken migrationspolitik som Sverige väljer att driva.


     


    Jag tycker att Sverige har en bättre migrations politik än Danmark. Hur kan du tycka att den danska migrations politiken står för ordning och reda? Danmark har hitintills i år släppt igenom 100 000 flyktingar utan någon form av registrering.

    Att lämna EU som SD vill skulle vara totalt förödande för Sverige och svensk ekonomi men även vara förödande  för i EU samarbetet (som lett till stabilitet i Europa under många år).


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Lady Blau
    Äldre 4 Nov 15:46
    Lars E skrev 2015-11-04 12:44:19 följande:

    I Klippan är det samma sak enligt en kvinna på ett informationsmöte om ett flyktingboende. Hon kan inte gå ut innan ett tjugotal män börja vissla och skrika efter henne. Och många är även oroliga för sina döttrars säkerhet.

    hd.se/lokalt/klippan/2015/10/23/drygt-400-kom-till-mote-om-flyktingar/


    Oj herregud. Ja jag har själv sett och hört dessa män.

    Tidigare hade jag tänkt att kvinnan i artikeln överdriver, men nu när jag själv har det så i mitt eget hemområde så vet jag hur jävligt det är, med allt vad det innebär. Min dktters förskola ligger bredvid den nyöppnade flyktingförläggningen, usch säger jag bara.

    Jag har ALL sympati för Ljungbyhedborna, men som Klas Ohlsson säger i artikeln som svar till oroliga byborna att asylpolitiken kan han inte ändra då detta bestämts från regeringen.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?