• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Nuada

     


     


    KillBill skrev 2015-11-19 07:48:05 följande:
    Kan du peka på var Tino framlägger bevis för att Aftonbladet har publicerat en lögn?
    Du är väl läskunnig, lögnen påpeckas redan högre upp i tråden utan länkar.
  • KillBill
    Nuada skrev 2015-11-19 07:51:53 följande:

     


     


    Du är väl läskunnig, lögnen påpeckas redan högre upp i tråden utan länkar.
    Varför publicerade du länken till Tinos blogg i samband med att du hävdade att Aftonbladet har publicerat en lögn?

    Ditt "bevis" för att Aftonbladet ljuger är alltså inlägg i en tråd på Familjeliv? Jag tar mig för pannan!
  • Nuada
    KillBill skrev 2015-11-19 08:02:47 följande:
    Varför publicerade du länken till Tinos blogg i samband med att du hävdade att Aftonbladet har publicerat en lögn?

    Ditt "bevis" för att Aftonbladet ljuger är alltså inlägg i en tråd på Familjeliv? Jag tar mig för pannan!

    Den var postat som en respons mot lögner aftonslasket postade och du förlängde hit, duhar redan blivit tillrätavisad men valde att ignorera det så jag postade länken som du valde att inte läsa.


    Hur som, sluta sprida lögner.


     

  • KillBill
    Nuada skrev 2015-11-19 08:07:05 följande:

    Den var postat som en respons mot lögner aftonslasket postade och du förlängde hit, duhar redan blivit tillrätavisad men valde att ignorera det så jag postade länken som du valde att inte läsa.


    Hur som, sluta sprida lögner.


     


    När du bevisat att Aftonbladet ljuger så ska jag upphöra att posta länken. Kan du länka till dina bevis för Aftonbladets lögn?

    Jag postar för säkerhets skull länken igen:

    Fyra av tio nyanlända syrier högutbildade | På flykt | Nyheter | Aftonbladet

    www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21758341.ab
  • Moderno
    KillBill skrev 2015-11-19 08:20:50 följande:
    När du bevisat att Aftonbladet ljuger så ska jag upphöra att posta länken. Kan du länka till dina bevis för Aftonbladets lögn?

    Jag postar för säkerhets skull länken igen:

    Fyra av tio nyanlända syrier högutbildade | På flykt | Nyheter | Aftonbladet

    www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21758341.ab
    Det saknas en källhänvisning i aftonbladets artikel (även om det är troligt att man hämtat statistiken från någon rapport från arbetsförmedlingen).

    Vidare angavs fel blogginlägg ovan, Tino Sanandaji bemötte af:s/svt:s påståenden i inlägget "Aftonbladet: Fyra av tio Syriska flyktingar är akademiker, om man med akademiker menar svetsare och mekaniker". Jag har inte satt mig in i de källor han hänvisar till, men vid en snabb anblick ser de trovärdiga ut och pekar i en helt annan riktning än den som framgår av aftonbladets artikel. 

    Frågan är om det har betydelse om man jämställer utbildningen hos en läkare med en mekaniker? Finns det någon invändning mot att man isåfall gör det tydligt att man med akademiker även avser t.ex. en mekaniker?
  • Frippe34

    Tycker detta är helt uppåt väggarna. Ett exempel kommer här, vi tar nu in ca10000 människor i veckan och inget tyder på att det mattas av. Tar vi in 10000 i veckan i ett år så blir ju det 520.000 människor. Räknar man sen med att dessa tar hit minst 4 st anhöriga så landar vi på en bra bit över 2.000000 människor på 1 ÅR. Förklara för mig hur vi ska ha råd och möjlighet att ta in så många?
    Nu är det dags att verkligen TÄNKA för våra politiker.

  • K Markatta
    Moderno skrev 2015-11-19 09:24:13 följande:
    Tino Sanandaji bemötte af:s/svt:s påståenden i inlägget "Aftonbladet: Fyra av tio Syriska flyktingar är akademiker, om man med akademiker menar svetsare och mekaniker".
    Gert & Co får väl börja kalla Stefan Löfven för akademikern Glad
  • Moderno
    Kung Markatta skrev 2015-11-19 09:54:27 följande:
    Gert & Co får väl börja kalla Stefan Löfven för akademikern Glad
    Även Göran Perssson fick ju sin doktorshatt. Dr Stefan kanske kan bli en gångbar titel i framtiden? Cool
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2015-11-19 07:08:28 följande:
    Nu kommer information om att 40% av syrierna har högre utbildning: www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article217...
    Nä, det är Aftonbladet som gör en felaktig tolkning av siffrorna.

    Statistiken talar inte om "högutbildade" eller "akademiker".

    Statistiken talar om "eftergymnasial utbildning" vilket inte är samma sak som "akademisk utbildning".

    Stefan Löfven har även han en eftergymnasial utbildning - en 48 veckors svetsarkurs på AMF i Kramfors.

    Den här "hopblandningen" börjar bli gammal nu. Så gammal och dementerad så många gånger att en reporter på Aftonbladet, och definitivt en chefredaktör, borde veta att påståendet är felaktigt.

    Slutsatsen kan svårligen bli någon annan än att Aftonbladet medvetet ger en felaktig bild av verkligheten. Man skulle kunna använda ordet: "ljuger".


Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?