• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807541 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807541

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 30 Nov 11:46
    Flash Gordon skrev 2015-11-30 11:36:35 följande:
    Bra.

    om du verkligen vet om dessa undersökningar så länka gärna. Ingen jag har frågat hittills om det har nämligen kunnat ge några sådana exempel.

    Det som faktiskt finns är däremot undersökningar som visar på motsatsen: att mängden kultur på en ort inte gör någon skillnad för dess attraktivitet.

    Men jag läser gärna en studie som visar på det du påstår.
    Jag har inga länkar och jag bryr mig inte om att leta upp några eftersom det är off topic.
  • Äldre 30 Nov 12:18
    Lars E skrev 2015-11-28 10:55:55 följande:

    Nu ska det börjas sparas och gnetas för att få budgeten att gå ihop i Göteborg. Läser att på Sahlgrenska ska 400 tjänster bort och sparas  200 miljoner och även minskas antalet vårdplatser. Ett liknande beslut togs även i Dalarna och fler landsting kommer att tvingas att följa efter framöver. Vår redan ansträngda sjukvård blöder och alla förstår varför.


    Låter ju inget bra alls.Rimligen borde antalet vårdbehövande öka med befolkningens storlek. Å andra sidan kanske man kan göra andra effektivitestsvinster? Mer troligt då kanske att man vill undvika skattehöjningar som direkt kan kopplas till invandringen.
  • Äldre 30 Nov 12:43
    +1
    Flash Gordon skrev 2015-11-30 09:27:57 följande:
    Det finns inga belägg för att en kommun blir attraktivare för att den lägger ut en massa pengar på kultur.
    Finns inga bevis att den inte blir det heller.
    Däremot så är det givetvis så, att ju större och bredare ett utbud är, ju enklare är det att hitta folk som kan tänka sig flytta till en kommun/stad.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Modern­o
    Äldre 30 Nov 13:40
    Ulltand skrev 2015-11-30 12:18:37 följande:

    Låter ju inget bra alls.Rimligen borde antalet vårdbehövande öka med befolkningens storlek. Å andra sidan kanske man kan göra andra effektivitestsvinster? Mer troligt då kanske att man vill undvika skattehöjningar som direkt kan kopplas till invandringen.


    Ett sätt att få ordning på sjukvårdsbudgetar runt om i landet skulle kunna vara att skicka de asylsökande till de kommuner som inte minskar sin sjukvårdsbudget. På så sätt skapas drivkrafter för alla kommuner att sänka sina kostnader och därmed effektivisera istället.
  • Äldre 30 Nov 20:36
    K Kalle skrev 2015-11-30 11:46:00 följande:
    Jag har inga länkar och jag bryr mig inte om att leta upp några eftersom det är off topic.
    Ok.

    Då levererar inte du heller något på det påståendet.

    Ingen har gjort det än så länge.
  • Äldre 30 Nov 20:38
    Världsmedborgare skrev 2015-11-30 12:43:41 följande:
    Finns inga bevis att den inte blir det heller.
    Däremot så är det givetvis så, att ju större och bredare ett utbud är, ju enklare är det att hitta folk som kan tänka sig flytta till en kommun/stad.
    De bevis som faktiskt finns är att kultur (eller inte) spelar absolut ingen roll.

    Så nä, det är inte "givetvis så ..."
  • Äldre 30 Nov 21:46

    Enligt den förnäma tidningen Aftonbladet kommer det en miljard flyktingar om ett antal år.

    www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/evafranchell/article21855070.ab

    Så det är väl den summan som gäller om Fi och V kommer till makten.

  • Äldre 30 Nov 23:20
    Flash Gordon skrev 2015-11-30 20:38:20 följande:
    De bevis som faktiskt finns är att kultur (eller inte) spelar absolut ingen roll.

    Så nä, det är inte "givetvis så ..."
    ( www.kulturivast.se/samhallsutveckling/kultur-turism-och-stadsattraktivitet-kultur-som-attraktion-och-vardeskapare )
    "?Kultur spelar idag en nyckelroll i konkurrensen mellan städer, både föratt bygga en positiv image och attrahera besökare och rotlösa nationella och internationella företag, liksom för att attrahera den nya stora gruppenav välutbildade med hjälp av stadens kvaliteter.?Hamnett & Shoval 2003 (min översättning)"

    Med litteraturhänvisningar och en länk till rapporten (som jag inte ids läsa)
  • Lars E
    Äldre 30 Nov 23:57
    -1


    Vad har jag som kund hos Tele2 för skyldighet att bekosta dom små livens Iphones?
  • Äldre 1 Dec 07:47
    Flash Gordon skrev 2015-11-30 20:36:26 följande:
    Ok.

    Då levererar inte du heller något på det påståendet.

    Ingen har gjort det än så länge.
    Ingen?

    urbact.eu/cities-competition-%E2%80%93-high-quality-cultural-offer-improves-attractiveness

    ?Many cities focus on their economic development in order to become more competitive. They forget though that the soul of a city, its capacity to be festive, to make noise is a crucial parameter of attractiveness in the competition to attract industries and talents.?


    ?Reliance on aesthetic, design, entertainment, metaphors gives importance to skills from artists, cultural organisations, and creative professionals. The latter helps businesses to differentiate themselves whether in product innovation, branding, or communication. This form of non-technical innovation is a feature of post-industrial economies.?

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?