• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • K Kalle
    Flash Gordon skrev 2015-12-05 17:26:03 följande:
    Ta bort universitetet och behåll kulturen. Tror du de kommer ändå i augusti alla de där ungdomarna?
    Om en potentiell student väljer mellan att plugga på universitet A, som ligger i en stad där det händer mycket eller på universitet B där det inte finns något utbud alls mer än bio så väljer de universitet A.
  • K Kalle
    Flash Gordon skrev 2015-12-05 17:26:03 följande:
    Ta bort universitetet och behåll kulturen. Tror du de kommer ändå i augusti alla de där ungdomarna?
    ...och de kommer i september eftersom terminen börjar då, som vanligt.
  • Flash Gordon
    K Kalle skrev 2015-12-07 07:57:42 följande:
    Om en potentiell student väljer mellan att plugga på universitet A, som ligger i en stad där det händer mycket eller på universitet B där det inte finns något utbud alls mer än bio så väljer de universitet A.
    Då tolkar jag det som att du accepterar att om du tar bort skolan men behåller kulturen så kommer de inte. Eftersom du inte vill svara på frågan jag ställer utan försöker prata om annat.

    Skola väljer de efter var utbildningen finns (no shit!), hur pass "bra" skolan/utbildningen anses vara och var de överhuvudtaget kommer in.

    Att många ekonomstudenter hellre läser på Handels i Stockholm än på högskolan i Borås har inte med kulturlivet i Stockholm att göra.


  • K Kalle
    Flash Gordon skrev 2015-12-07 10:19:52 följande:
    Då tolkar jag det som att du accepterar att om du tar bort skolan men behåller kulturen så kommer de inte. Eftersom du inte vill svara på frågan jag ställer utan försöker prata om annat.

    Skola väljer de efter var utbildningen finns (no shit!), hur pass "bra" skolan/utbildningen anses vara och var de överhuvudtaget kommer in.

    Att många ekonomstudenter hellre läser på Handels i Stockholm än på högskolan i Borås har inte med kulturlivet i Stockholm att göra.
    Nu pratar jag om universitet och inte skolor och man väljer studieort bland annat beroende på hur kulturlivet är på orten eftersom utbildningarna ungefär är desamma.
  • Flash Gordon
    K Kalle skrev 2015-12-07 10:22:01 följande:
    Nu pratar jag om universitet och inte skolor och man väljer studieort bland annat beroende på hur kulturlivet är på orten eftersom utbildningarna ungefär är desamma.
    Doh!

    Som om du verkligen inte fattar att "universitet" och "skolor" syftar på samma sak. Eller ... ?

    På den yttersta marginalen spelar "kultur" roll. Andra saker är avsevärt viktigare och utslagsgivande när man tittar på varför folk flyttar fram och tillbaka.

    Och där någonstans finns kopplingen till ämnet: vad ska man satsa på? Har vi råd att dra på oss löpande kostnader för ytterligare ett kulturhus eller ytterligare en teatergrupp? Behöver man göra det?

    Kostnader på ett ställe måste betalas av indragningar på ett annat.
  • skärpdig
    Lars E skrev 2015-12-05 11:18:27 följande:

    Finansdepartementet spår en dyster framtid för våra barn och barnbarn och vi tvingas till stora nedskärningar i vårt välfärdssystem av nödvändighet. Alla måste jobba längre och dom nyanlända sättas i arbete. Låter inte lätt när invandrare i vissa grupper redan i dag har en arbetslöshet runt 90%.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6318840 


    Jaså? Konstigt då att SCB i veckan släppte Sveriges nationalräkenskaper som visar att BNP sedan 2014 ökat med 3,9% och sedan 1993 ökat med 52% - trots en befolkningsökning på 1 miljon personer under samma period. Sluta sprida skit.
  • redwine
    skärpdig skrev 2015-12-07 11:28:56 följande:
    Jaså? Konstigt då att SCB i veckan släppte Sveriges nationalräkenskaper som visar att BNP sedan 2014 ökat med 3,9% och sedan 1993 ökat med 52% - trots en befolkningsökning på 1 miljon personer under samma period. Sluta sprida skit.
    Klart att dem gör.
    Villseledande siffror

    Men på den tiden hade vi sjukvård. Pensionsåldern var 65
    vi hade bra skolor
    och att öka bnp är som att öka omsättningen i ett företag
    Har absolut inget med hur vinsten är.........
  • Rataxes
    skärpdig skrev 2015-12-07 11:28:56 följande:
    Jaså? Konstigt då att SCB i veckan släppte Sveriges nationalräkenskaper som visar att BNP sedan 2014 ökat med 3,9% och sedan 1993 ökat med 52% - trots en befolkningsökning på 1 miljon personer under samma period. Sluta sprida skit.
    på tal om skit:

    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • K Kalle
    skärpdig skrev 2015-12-07 11:28:56 följande:
    Jaså? Konstigt då att SCB i veckan släppte Sveriges nationalräkenskaper som visar att BNP sedan 2014 ökat med 3,9% och sedan 1993 ökat med 52% - trots en befolkningsökning på 1 miljon personer under samma period. Sluta sprida skit.
    Du vet att BNP ökar på grund av lånade pengar vad? Det är bara luft och pengarna måste betalas tillbaka.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?