• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Rataxes
    Rutgers skrev 2015-12-14 19:54:55 följande:
    Jopp, vore jättebra om skatten sänktes rejält så man kan betala till vad man nu tjänar att man behöver.

    En nattväktarstat alltså.

    Gärna för mig.
    Nej, jag är liberal ingen jävla SD-are.
  • Världsmedborgare
    andermajambrella skrev 2015-12-14 22:25:51 följande:
    Världsmedborgare, jag tycker du kan betala på frivillig bas till alla dina projekt istället för att du ska använda allas skattepengar till det
    Absolut, skattepengarna räcker inte, så det blir en hel del ur egen ficka till div projekt och hjälporganisationer.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • ica
    Flash Gordon skrev 2015-11-28 20:01:05 följande:
    Det är inte enstaka punktkostnader kulturhus och fotbollsarenor som är problemet. Även o man kan hålla nere kostnader för att bygga sådana.

    Det är den dagliga driften av all verksamhet som kostar.

    Om en kommun låter bli att ta lån för att betala 100 miljoner för att bygga ett kulturhus så motsvarar det kanske en veckas drift i en medelstor kommun. Om ens det.

    Det som behövs är höga intäkter och låga utgifter. Då mår en kommun bra.

    Därför ska en kommun helst inte växa med bidragstagare utan hellre få en massa jobb så arbetslösa kan börja bidra med skatteinbetalningar.
    Det var det jag tänkte på. Och sen kallas de investeringar. Det är det i byggherrens ficka. Inte i samhället.
  • Lars E

    På vissa orter är det nu årslånga köer till folktandvården pg av alla asylsökande. Så nu föreslås det att även privattandläkare ska få behandla dom asylsökande. Är det rimligt att dom dessutom slipper betala som vi vanliga tvingas att göra?

  • Flash Gordon
    ica skrev 2015-12-27 10:30:53 följande:
    Det var det jag tänkte på. Och sen kallas de investeringar. Det är det i byggherrens ficka. Inte i samhället.
    Nåja, en offentlig byggnad av något slag kan nog ses som en investering. Om den fyller ett av folket efterfrågat syfte.

    Det jag pekade på var att själva engångskostnaden för att bygga en sådan byggnad normalt sett är av liten betydelse i det stora hela eftersom det är driften som kommer att kosta för decennier framöver.
  • ica
    Lars E skrev 2015-12-27 10:53:52 följande:

    På vissa orter är det nu årslånga köer till folktandvården pg av alla asylsökande. Så nu föreslås det att även privattandläkare ska få behandla dom asylsökande. Är det rimligt att dom dessutom slipper betala som vi vanliga tvingas att göra?


    Vad ska de betala med?

    I många delar av Sverige var det redan långa köer till tandläkare och sjukvård innan senaste flyktinganstormningen.
  • ica
    Flash Gordon skrev 2015-12-27 10:56:14 följande:
    Nåja, en offentlig byggnad av något slag kan nog ses som en investering. Om den fyller ett av folket efterfrågat syfte.

    Det jag pekade på var att själva engångskostnaden för att bygga en sådan byggnad normalt sett är av liten betydelse i det stora hela eftersom det är driften som kommer att kosta för decennier framöver.
    På vilket sätt är det alltid en investering? Titta på hur många kommuner som bygger kulturhus och arenor de inte behöver.
    Samtidigt som äldreomsorgen nedrustas och skolor och dagis är slitna. Nog är det nåt galet med den prioriteringen?
  • Världsmedborgare
    Lars E skrev 2015-12-27 10:53:52 följande:
    På vissa orter är det nu årslånga köer till folktandvården pg av alla asylsökande. Så nu föreslås det att även privattandläkare ska få behandla dom asylsökande. Är det rimligt att dom dessutom slipper betala som vi vanliga tvingas att göra?
    Är allt enbart pengar för dig?

    Men kan ju undra om du ens har förmåga att sätta dig in i en situation utomlands där du behöver hjälp, och nekas för att du saknar pengar.
    Och får rådet att "åk hem och få din vård där".
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Rutgers skrev 2015-12-14 19:54:55 följande:
    Jopp, vore jättebra om skatten sänktes rejält så man kan betala till vad man nu tjänar att man behöver.

    Vet du vad en sjukförsäkring med full täckning skulle kosta om inte den skulle (med)finansieras med stalig/gemensamma skatt?

    Om du inte vet, så kan jag upplysa dig om att inte ens om din skatt var så gott som obefintlig, skulle den räcka till en fulltäckande sjukförsäkring.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?