• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807357 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807357

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 27 Dec 15:08
    +1
    Lars E skrev 2015-12-27 14:36:27 följande:
    Finanspolitiska Rådet har lösningen. Inför låglöner och skapa ett A och B lag på marknaden.
    Idioti, och ingen kommer heller att bry sig i vad dom tycker.

    Låt den svensk modellen vara ifred så löser det sig, den har fungerat ypperligt och kommer garanterat att se till att det bemannas och anställs på det sätt som behövs och efterfrågas, om dom inblandade bara får sköta sina jobb utan inblandning från utomstående.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 27 Dec 15:17
    peacemaker skrev 2015-12-27 15:00:08 följande:

    lögnerna fortsätter att hagla, faktum är däremot att Sverige har inte legat så risigt till på länge.


    Välfärd har havererat där gamla barn och handikappade blir utan hjälp.
    Polis har havererat och till och med frivilliga organisationer kallas in.
    Vård har havererat sen länge.
    Skola är ett våldsamt skämt så att förlita sig på propaganda låter inte alls klokt i dagens läge.


    Allt som vi verkar ha råd med i dagsläget är det nya adel folket som verkar få allt serverat på silverfat.


     


    Och än en gång så blandas kommunernas självbestämmande och kommunal ekonomi ihop med statens finanser.
    Hur vora det med en kurs i grundläggande svensk ekonomi, dess funktioner och utövande?

    Hur tror du nån ska kunna svara när du blandar ihop tre olika ekonomier till en enda grötröra.
    Håll för sjutton isär stats, kommunal och landstings ekonomierna, så att det blir nån form av begriplighet i det du skriver.

    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 27 Dec 15:24
    +1
    Moderno skrev 2015-12-27 12:58:35 följande:
    Adam Smith menade att hela samhället tjänar på att var och en följer sitt egenintresse. Det är i själva verket det diametralt motsatta till den uppfattning som representeras av Nordkorea, men som överenstämmer med de mest framgångsrika och välmående ekonomierna i västvärlden.

    Jag undrar om du har lust att utveckla din egen teori (som alltså verkar vara en annan).
    Jag drar jmf vid att vissa vill att vi i Sverige på nåt okänt sätt ska bestämma över oss själva, trots att den tiden för länge sen är förbi, och att hela omvärlden går åt rakt motsatt håll.

    Och det enda land jag kommer på är Nordkorea, även om vi kan se liknande en liknande i Rysslands Putin, och då kan du ju passsa på att se vad konsekvenserna har blivit av det.
    Även D Trump tycks tro att den vägen är möjlig, men inte ens USA kan längre klara sig utan att mer och mer samarbeta med sin omvärld, vilket Tpp kan ses som ett bevis på.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 27 Dec 16:49
    Världsmedborgare skrev 2015-12-27 15:17:04 följande:
    Håll för sjutton isär stats, kommunal och landstings ekonomierna, så att det blir nån form av begriplighet i det du skriver.
    Jag hade inga som helst problem att förstå vad han menar.

  • Äldre 27 Dec 17:53
    Rutgers skrev 2015-12-27 16:49:11 följande:
    Jag hade inga som helst problem att förstå vad han menar.

    Inte jag heller, man märker direkt när nån saknar kunskap, om Sveriges ekonomiska system.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Lars E
    Äldre 27 Dec 18:00



    I Sundsvall vet man att prioritera tydligen. En barnfamilj blir hemlösa lagom till jul

    Samtidigt som bolaget ska ge 100 lägenheter till flyktingar och t.om bygga nytt för att husera bl.a ensamkommande
  • Äldre 27 Dec 18:17

    Illa, och Socialtjänten var med på vräkningen..
    http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/barnfamilj-i-sundsvall-vrakt-de-blir-bostadslosa-over-julen

    Och nu har det löst sig: http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/nu-har-familjen-flyttat-in-i-elin-nilssons-lagenhet-sa-glad-att-kunna-gora-skillnad


    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Blue Cross
    Äldre 27 Dec 20:09
    +1
    Världsmedborgare skrev 2015-12-27 12:34:27 följande:
    Åhh, egoism är alltså din värdegrund, inte vidare vidsynt, och väldigt negativt för tillväxten.
    Själv tror jag långt mer på att följa den globala trenden och anpassa oss till dess snabba utveckling, istället för att skapa nån svensk variant på Nordkorea.
    Och din värdegrund är väl att tvinga andra till att finansiera ditt egna humanitära stormaktsvansinne och goda vänsterinternationalistiska samvete.
    Lars E skrev 2015-12-27 18:00:35 följande:

     


     


    I Sundsvall vet man att prioritera tydligen. En barnfamilj blir hemlösa lagom till jul

    Samtidigt som bolaget ska ge 100 lägenheter till flyktingar och t.om bygga nytt för att husera bl.a ensamkommande
    90% av Sundsvallborna har inget att klaga över då de får vad de röstade för:
    valresultatet.se/Valet/SV2014/Resultat/Kommun/Sundsvalls_kommun/

    Nu hoppas vi att fler som röstade för "öppna hjärtan" också får känna på konsekvenserna av det.

  • Ben66
    Äldre 27 Dec 21:08

    Intressant tråd, men jag återkommer i debatten om ett år då vi alla fått se hur det har gått med välfärden i detta land.

    Jag tror själv att det går åt helvete väldigt fort.

  • Modern­o
    Äldre 27 Dec 23:31
    Världsmedborgare skrev 2015-12-27 15:24:13 följande:

    Jag drar jmf vid att vissa vill att vi i Sverige på nåt okänt sätt ska bestämma över oss själva, trots att den tiden för länge sen är förbi, och att hela omvärlden går åt rakt motsatt håll.

    Och det enda land jag kommer på är Nordkorea, även om vi kan se liknande en liknande i Rysslands Putin, och då kan du ju passsa på att se vad konsekvenserna har blivit av det.

    Även D Trump tycks tro att den vägen är möjlig, men inte ens USA kan längre klara sig utan att mer och mer samarbeta med sin omvärld, vilket Tpp kan ses som ett bevis på.


    Det var inte riktigt det jag uppfattade att du skrev i ditt förra inlägg, men jag förstår nu vad du menar - och jag håller med i så måtto att globaliseringen samt eu-medlemskapet sätter gränser för delar av svensk politik. I övrigt bestämmer dock naturligtvis vi i sverige själva vad som ska gälla.

    Trenden kan vidare vara ökad nationalism/protektionism istället för frihandel. Och då står sverige inför en verkligt stor utmaning.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?