• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807569 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807569

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 31 May 20:34
    Tom Araya skrev 2016-05-24 19:00:43 följande:
    Allt handlar om pengar. Man kan vilja mycket, men utan pengar får man vara utan...

    Vi hjälper väldigt få för väldigt mycket pengar och resten får inte den hjälpen de behöver, för de pengarna har vi dragit in på.
    UNHCR ropar idag på hjälp just eftersom det fattas pengar:

    www.svt.se/nyheter/utrikes/tiotals-miljarder-fattas-for-hjalp-till-syrier-pa-flykt

    Trots att halva 2016 har gått har FN bara fått in en knapp fjärdedel av de pengar man har begärt för hjälp till syrier som flytt till grannländerna. - Att få ihop alla de pengar som vi har bett om ser väldigt mörkt ut, säger Fredrik Sperling, pressekreterare på UNHCR.

    - Får vi inte in pengarna så betyder det att hjälpen blir det absolut nödvändigaste. Vi tvingas dra in på matransoner, utbildning och kontantbidrag. Flyktingfamiljer kan till exempel känna sig tvingade att skicka ut barnen i arbete för att försörja familjen.
  • Äldre 31 May 20:50
    Kung Markatta skrev 2016-05-31 20:34:39 följande:
    UNHCR ropar idag på hjälp just eftersom det fattas pengar:

    www.svt.se/nyheter/utrikes/tiotals-miljarder-fattas-for-hjalp-till-syrier-pa-flykt

    Trots att halva 2016 har gått har FN bara fått in en knapp fjärdedel av de pengar man har begärt för hjälp till syrier som flytt till grannländerna. - Att få ihop alla de pengar som vi har bett om ser väldigt mörkt ut, säger Fredrik Sperling, pressekreterare på UNHCR.

    - Får vi inte in pengarna så betyder det att hjälpen blir det absolut nödvändigaste. Vi tvingas dra in på matransoner, utbildning och kontantbidrag. Flyktingfamiljer kan till exempel känna sig tvingade att skicka ut barnen i arbete för att försörja familjen.
    Om alla länder hade gett lika mycket pengar till UNHCR som Sverige gör, då hade UNHCR inte haft några problem med finansieringen.
  • Äldre 31 May 20:50
    Flash Gordon skrev 2016-05-31 19:02:40 följande:

    Dalai Lama kommer ut som Sverigedemokrat:

    www.di.se/artiklar/2016/5/31/dalai-lama-tyskland-kan-inte-bli-ett-arabland/

    Europa har tagit emot för många.

    Tyskland kan inte bli ett arabland.

    .

    *allt är ju en enda stor SD-konspiration, som ni vet - för det har vänstertrollen sagt*


    Ooops.

    Dalai Lama goes nazi.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Hen
    Äldre 31 May 22:11
    +1

    Det här kräver inget svar, är mest mina egna tankar och funderingar.

    Jag tycker att Sverige ska ta emot så många kommer. Även på bekostnad av välfärden. Jag ser framför mig hur samma funderingar löpte genom huvudena på tyskarna under 40-talet. Ska vi hjälpa judarna, ska vi inte hjälpa.
    Jag vägrar stå till svars inför mina barnbarn som en av dem som var delvis orsak till att hundratals ( tusen om tusentals ? ) män, kvinnor och småbarn drunknade i Medelhavet under 2000-talet. Alla som säger nej är ansvariga. ALLA! Jag vägrar vara en av er. 

  • Wolt
    Äldre 31 May 23:36
    Hen skrev 2016-05-31 22:11:07 följande:
    Det här kräver inget svar, är mest mina egna tankar och funderingar.

    Jag tycker att Sverige ska ta emot så många kommer. Även på bekostnad av välfärden. Jag ser framför mig hur samma funderingar löpte genom huvudena på tyskarna under 40-talet. Ska vi hjälpa judarna, ska vi inte hjälpa.
    Jag vägrar stå till svars inför mina barnbarn som en av dem som var delvis orsak till att hundratals ( tusen om tusentals ? ) män, kvinnor och småbarn drunknade i Medelhavet under 2000-talet. Alla som säger nej är ansvariga. ALLA! Jag vägrar vara en av er. 
    Du behöver inte ha några barnbarn. Men däremot ska du inte försämra livsvilkoren för mina barnbarn. Det ägder du nämligen inte rätt till överhuvudtaget.
  • Äldre 1 Jun 02:54
    Hen skrev 2016-05-31 22:11:07 följande:

    Det här kräver inget svar, är mest mina egna tankar och funderingar.

    Jag tycker att Sverige ska ta emot så många kommer. Även på bekostnad av välfärden. Jag ser framför mig hur samma funderingar löpte genom huvudena på tyskarna under 40-talet. Ska vi hjälpa judarna, ska vi inte hjälpa.
    Jag vägrar stå till svars inför mina barnbarn som en av dem som var delvis orsak till att hundratals ( tusen om tusentals ? ) män, kvinnor och småbarn drunknade i Medelhavet under 2000-talet. Alla som säger nej är ansvariga. ALLA! Jag vägrar vara en av er. 


    Du kommer att få stå till svars iför dina barnbarnen, på ett eller annat sätt.

    Om du offrar välfärden, vad ska då finnas för att hjälpa flyktinar som kommer hit?
  • Äldre 1 Jun 02:58
    Världsmedborgare skrev 2016-05-24 07:25:49 följande:
    Vilket trams, kan vi hjälpa så ska vi göra det, men för dig så handlar det om att sätta en prislapp på människors värde.
    Vilket för de flesta av oss är helt förkastligt och en vidrig människosyn, och återfinns nästan enbart bland högerextremister och nationalister.
    Du offrar resurser som andra behöver.
  • Äldre 2 Jun 22:53
    -1
    Med hälften av Sveriges asylmottagnings kostnader hade vi kunnat hjälpa Hela Världens Flyktingar
  • Äldre 3 Jun 00:38

    Att Sveriges ekonomi är bra brukar användas som argument för att vår invandring och flyktingmottagning kan fortsätta vara hög, men hur bra är ekonomin egentligen?


    Ny rapport: Sverige mest skuldsatta landet i världen
    cornucopia.cornubot.se/2014/10/ny-rapport-sverige-mest-skuldsatta.html
  • Äldre 3 Jun 06:58
    -1

    Länken passar rätt bra in här också, samhällsbygget krackelerar:
    http://www.uvell.se/2016/06/02/f%C3%B6rst-l%C3%A5ngsamt,-sedan-pl%C3%B6tsligt-32275216

    När inte samhället längre levererar den service skattebetalarna förväntar sig så bryts kontraktet mellan de bägge parterna.

    Min egen bedömning är att det "gemensamma svenska samhället" redan är bortom räddning. Åtminsteon med de metoder som man idag försöker rädda samhället med.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?