• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807476 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807476

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Modern­o
    Äldre 30 Jun 01:08
    FDFMGA skrev 2016-06-29 23:46:02 följande:

    Jag har inte noterat fenomenet för något annat parti. 

    Har du?

    Om vi begränsar oss till FL så finns det säkert 100-tals omröstningstrådar där man får ta ställning till vilket parti man sympatiserar med. Jo, förresten, kanske Feministiskt initiativ ligger högre än förväntat i en del av dessa omröstningar, lite beroende på vad som kan vara förväntat på ett forum där de allra flesta är kvinnor.


    Det är väl inte helt otänkbart att frågor som många förknippar med SD delas av dem som annars inte identifierar sig med den sortens politik. Jag noterar också att du själv har angett att du har försökt manipulera omröstningar (inlägg #2231) och du kanske inte är unik att göra det, trots att du knappast stöder SD? Med ett sådant antagande kan utfallet av undersökningarna inte helt förklaras med att en viss grupp manipulerat omröstningen.

    Notera dock att jag inte påstår att det förhåller sig så (kanske finns det trots allt ett mycket större engagemang hos just SD-människor), jag är bara nyfiken på vad du grundar ditt antagande på.
  • Äldre 30 Jun 03:27
    KillBill skrev 2016-06-29 22:52:42 följande:

    Kanske för att typiska SD frågor får oproportionerligt höga poäng?


    Du menar att SD's hjärtefrågor inte intresserar andra än SD's väljare?
    Jag tror snarare att det är övriga partiers fördomar om att det är så det förhåller sig som får dem att tappa väljare.


  • Äldre 30 Jun 03:38
    FDFMGA skrev 2016-06-29 22:55:00 följande:
    Tja, en gissning. Hur kvalificerad den är får du själv bedöma. 

    Startar du en omröstningstråd här eller på många andra platser på nätet så kommer SD att få drygt 50 procent av rösterna. Hur troligt är det att detta är representativt för  ett forum där en överväldigande majoritet är relativt unga kvinnor?

    Du är ju så pass gammal på FL att du knappast kan ha undgått att notera att det finns ett litet gäng sverigedemokrater som har multipla alias här.

    Jag påstår inte att alla - eller ens särskilt många -  sverigedemokrater har nätröstningar som främsta hobby, snarare att det räcker med några få för att ett resultat ska bli missvisande, åtminstone om man vill se resultatet som representativt för t ex de som är aktiva på FL.
    Du menar att bland den övervägande majoriteten av unga kvinnor finns inga som röstar på Sverigedemokraterna?

    Jag har ingen som helst koll annat än i mycket enstaka fall (där jag haft personlig kontakt) om FL-medlemmar har flera konton, vare sig de stödjer sd eller något annat.

    Du kan inte tänka dig att det kan finnas många inom alla politiska fallanger som har en åsikt liknande den sd står för (andra partier de inte röstar på också för den delen) i vissa frågor och att det framgår först när enbart dessa frågor diskuteras, vilket kan ge sken av stöd för sd?
  • Äldre 30 Jun 07:43
    +1
    Moderno skrev 2016-06-30 01:08:56 följande:
    Det är väl inte helt otänkbart att frågor som många förknippar med SD delas av dem som annars inte identifierar sig med den sortens politik. Jag noterar också att du själv har angett att du har försökt manipulera omröstningar (inlägg #2231) och du kanske inte är unik att göra det, trots att du knappast stöder SD? Med ett sådant antagande kan utfallet av undersökningarna inte helt förklaras med att en viss grupp manipulerat omröstningen.

    Notera dock att jag inte påstår att det förhåller sig så (kanske finns det trots allt ett mycket större engagemang hos just SD-människor), jag är bara nyfiken på vad du grundar ditt antagande på.
    Nej, det är klart skulle alla göra som jag kontrollera om det finns undersökningar där det utan större besvär går att rösta ett obegränsat antal gånger så skulle den typen av undersökningar vara precis lika opålitliga som nu - men med skillnaden att alla skulle känna till detta.

    I övrigt handlar det väl mest om hur man förhåller sig till andra människor och deras åsikter på ett forum som FL. Jag är ganska intresserad av frågorna "vem, varför, hur" vilket innebär att jag kanske drar andra slutsatser än du utifrån en tråd på FL.
    Tom Araya skrev 2016-06-30 03:38:38 följande:
    Du menar att bland den övervägande majoriteten av unga kvinnor finns inga som röstar på Sverigedemokraterna?

    Jag har ingen som helst koll annat än i mycket enstaka fall (där jag haft personlig kontakt) om FL-medlemmar har flera konton, vare sig de stödjer sd eller något annat.

    Du kan inte tänka dig att det kan finnas många inom alla politiska fallanger som har en åsikt liknande den sd står för (andra partier de inte röstar på också för den delen) i vissa frågor och att det framgår först när enbart dessa frågor diskuteras, vilket kan ge sken av stöd för sd?
    Nej, det menar jag inte - men jag menar att det inte är representativt för deltagarna på FL att SD får över 50 procent om någon ordnar en omröstning - ur mitt perspektiv är man oerhört naiv eller något annat som jag inte känner för att benämna en sommarmorgon om man tror det.

    Fundera på de fasta signaturer du känner till, alltså sådana som inte dansar omkring ett par veckor och sen blir bannade från FL, de av dessa som har uttryckt politiska sympatier och är kvinnor - är det många bland dem som kan antas vara sverigedemokraterSkrattande

    Iofs en perifer diskussion. SD har fungerat som ett tillfälligt stopp för övriga svenska partier att hantera integration utan skygglappar. Jag uppfattar det som att övriga partier har insett detta och att vi är på god väg att kunna diskutera exempelvis problemet med värderingar som inte hör hemma i ett civiliserat land men tillåtits bestämma över unga kvinnors liv i vissa områden i Sverige.

    Din fråga i ts. För min del handlar det om värderingar. Den politiker som påverkat mig mest i negativ riktning gentemot invandring är Fridolin - med fler som honom som inte förstår varför kvinnor kan ta illa upp av att representeras av en person som anser det är fel att handhälsa på en kvinna så skulle man verkligen kunna ställa frågan vart i helvete vi är på väg.

    För mig är det obegripligt hur man kan vara så jävla fjäskig gentemot kvinnoförnedrande värderingar - och helt obegripligt att ett parti som kallar sig feministiskt lär honom få vara kvar som språkrör.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 30 Jun 10:09
    Tom Araya skrev 2016-06-29 21:42:47 följande:
    Vad grundar sig det på? Registrerar man sin partitillhörighet när man röstar, uppgifter som sedan blir offentliga?
    Nog vet du att just SD var de som först började använda sig av Nätet för att driva sin agenda, det gick ju t.o.m så långt att dom "lyckades" få snart sagt alla möjligheter till kommentarer nedstängda, dom sköt sig själva i foten skulle man med fog kunna påstå.

    Och nog har du väl märkt, att det alltid är SD som försvarar vissa omröstningar och vissa företag som håller i dom, d.v.s de som dom själva väljer att delta i, och de som gynnar deras agenda.

    Så jag förstår inte vad du håller på med, Nätet är fortfarande SD:s huvudsakliga arena för att föra fram sina åsikter, och har så varit under flera år nu.
    Och tyvärr så har inget annat parti eller dess väljare kommit ikapp SD i användandet av Nätet, som arena för att föra fram sin politik.
    Fråga mig inte varför, men en gissning är att SD är ett ungt parti och att dess anhängare i stort sett haft med sig användandet av Nätet redan från början, den "traditionen" finns inte hos något av de äldre partierna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 30 Jun 10:16
    FDFMGA skrev 2016-06-30 07:43:41 följande:
    Nej, det menar jag inte - men jag menar att det inte är representativt för deltagarna på FL att SD får över 50 procent om någon ordnar en omröstning - ur mitt perspektiv är man oerhört naiv eller något annat som jag inte känner för att benämna en sommarmorgon om man tror det.

    Fundera på de fasta signaturer du känner till, alltså sådana som inte dansar omkring ett par veckor och sen blir bannade från FL, de av dessa som har uttryckt politiska sympatier och är kvinnor - är det många bland dem som kan antas vara sverigedemokraterSkrattande

    Jag har ingen aning om det är representativt eller inte eftersom jag har för dålig koll på vilka som hänger här. Jag kommunicerar antagligen bara med en bråkdel av alla FL-medlemmar. Jag har också rätt dålig koll på vilka som är män och vilka som är kvinnor, det går ju inte att se längre och många profiler har namn och avatar som i alla fall jag uppfattar som rätt könsneutrala.
    Sedan trodde jag faktiskt att diskusionen gällde alla omröstningar på nätet, även de som hålls i annan media.
    Kanske ligger det något i det du säger...


    FDFMGA skrev 2016-06-30 07:43:41 följande:
    Iofs en perifer diskussion. SD har fungerat som ett tillfälligt stopp för övriga svenska partier att hantera integration utan skygglappar. Jag uppfattar det som att övriga partier har insett detta och att vi är på god väg att kunna diskutera exempelvis problemet med värderingar som inte hör hemma i ett civiliserat land men tillåtits bestämma över unga kvinnors liv i vissa områden i Sverige.

    Din fråga i ts. För min del handlar det om värderingar. Den politiker som påverkat mig mest i negativ riktning gentemot invandring är Fridolin - med fler som honom som inte förstår varför kvinnor kan ta illa upp av att representeras av en person som anser det är fel att handhälsa på en kvinna så skulle man verkligen kunna ställa frågan vart i helvete vi är på väg.

    För mig är det obegripligt hur man kan vara så jävla fjäskig gentemot kvinnoförnedrande värderingar - och helt obegripligt att ett parti som kallar sig feministiskt lär honom få vara kvar som språkrör.

    Då är vi två om det (även om jag själv även vill lägga på de ekonomiska aspekterna), men inte var det väl jag som ställde frågan i TS!?

  • Äldre 30 Jun 10:41
    Tom Araya skrev 2016-06-30 10:16:26 följande:

    Jag har ingen aning om det är representativt eller inte eftersom jag har för dålig koll på vilka som hänger här. Jag kommunicerar antagligen bara med en bråkdel av alla FL-medlemmar. Jag har också rätt dålig koll på vilka som är män och vilka som är kvinnor, det går ju inte att se längre och många profiler har namn och avatar som i alla fall jag uppfattar som rätt könsneutrala.
    Sedan trodde jag faktiskt att diskusionen gällde alla omröstningar på nätet, även de som hålls i annan media.
    Kanske ligger det något i det du säger...


    Då är vi två om det (även om jag själv även vill lägga på de ekonomiska aspekterna), men inte var det väl jag som ställde frågan i TS!?


    Nej, vet inte varför jag fått för mig att det var du som startat tråden, kanske du startat någon liknande.

    Ja, min uppfattning är att det är viktigt att diskutera värderingar ur aspekten att ingen ska få hindras att leva som man vill så länge man inte inkräktar på andras rätt att leva som de vill, det vill säga man får vara helt övertygad om att månen är en ost om man så vill men inte försöka tvinga någon annan att leva efter den övertygelsen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 30 Jun 16:05
    FDFMGA skrev 2016-06-30 10:41:16 följande:
    Nej, vet inte varför jag fått för mig att det var du som startat tråden, kanske du startat någon liknande.

    Ja, min uppfattning är att det är viktigt att diskutera värderingar ur aspekten att ingen ska få hindras att leva som man vill så länge man inte inkräktar på andras rätt att leva som de vill, det vill säga man får vara helt övertygad om att månen är en ost om man så vill men inte försöka tvinga någon annan att leva efter den övertygelsen.
    Det var kanske tråden jag länkar till nedan du menade och blsandade ihop med den här tråden...

    www.familjeliv.se/forum/thread/75692139-mangkultur
  • Äldre 30 Jun 22:57
    Tom Araya skrev 2016-06-30 16:05:41 följande:
    Det var kanske tråden jag länkar till nedan du menade och blsandade ihop med den här tråden...

    www.familjeliv.se/forum/thread/75692139-mangk...
    Det är möjligt men jag har aldrig förstått begreppet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 1 Jul 09:28

    Malmö dignar under trycket från mängder med asylsökande (varav bara en del kommer från krig och ytterst få av dessa har kommit till Sverige som första trygga land). Kommunskatten måste höjas med över 6 kronor. Dessa pengar kommer inte att gå till den arbetande befolkningen utan till asylinvandrare till största del. Kommunen köper upp bostadsrätter, vilket gör att den del av befolkningen som jobbar och betalar skatt får ännu svårare att hitta bostäder. Kommunen har förytom detta lagt beslag på en massa hyresrätter.

    Skattekraften i Malmö sjunker drastiskt samtidigt som utgifterna ökar.

    "Hur många kan vi ta emot?". Ja inte en enda till i Malmö i alla fall.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?