• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807488 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807488

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 5 Jul 12:01
    Green Cross skrev 2016-07-04 21:54:40 följande:
    7 av 8 regeringspartier (eller kanske tom 8 av 8) anser att alla världens människor har lika stor rätt till Sverige och dess resurser,och att den svenska ursprungsbefolkningen har en skyldighet att upplåta dem till främlingarna.

    Jo det har du,spela inte dum nu.
    Vi får hoppas att de asylinvandrare som anlänt hit de senaste åren inte gör Sverige till sitt,alltså gör Sverige mer likt den soptipp till u-land de sökte sig hit från.


    Aldrig hört, så det har jag helt missat.

    Nej, jag spelar inte dum.

    Med tiden så kommer Sverige att förändras, och vilka som då kommer att styra vet vi inget om, bara att det kommer att se helt annorlunda ut.
    Och det kan bli de som invandrar idag som styr, precis som vi tidigare invandrade nu gör, inget konstigt med det, händer hela tiden och har alltid skett och så kommer det att bli även i framtiden.

    Ända tills den dag vi människor inser det fullkomligt idiotiska att dela upp Jorden i egna revir, då, inte förr, kommer vi att få lite bättre ordning på vår planet.

    Men det ligger fortfarande långt framför oss och sker förmodligen inte förrän vi börjar kolonisera andra planeter, fast det är förstås inget vi i dag levande får några svar på.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 5 Jul 12:09
    Tom Araya skrev 2016-07-05 01:30:04 följande:
    En illa fungerande invandring/invandringspolitik är även det ett fel som huvudsakligen ligger hos svenska politiker och inte hos invandrare.
    Ingen svensk politik kan skyllas på invandrare, inte heller på regnväder, resultaten i förra veckans matcher i allsvenskan, skavsår, mjäll och armsvett.

    Du har poäng i ditt utpekande av problem, men du missar vissa väsentliga detaljer.
    Behovet av vårdresurser ökar med befolkningsökning och i synnerhet med invandring, samtidigt som mindre pengar finns att lägga på vård när andra saker, som flyktingmottagning prioriteras. Enbart Migrationsverkets budget överstiger vad hela vården kostar.
    Har inget att invända mot det du skriver, dock ser jag det som väldigt possitva problem att vi fått hit fler människor i arbetsför ålder, så jag kan utan problem leva med de ökade initiala kostnader det medför.
    Sköter vi nu bara det rätt, då har vi kammat hem en riktig storvinst.

    För nu är det bara ett vanligt politiskt problem, men ett för lågt barnafödande och en åldrande befolkning som riskerar att helt rasera vår välfärd, är i praktiken ett näst intill olösligt politiskt problem.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 5 Jul 12:33
    FDFMGA skrev 2016-07-05 01:52:36 följande:
    Nej, han menar nog den försäkran man får göra där man bland annat intygar att man inte har några inkomster från USA.

    Testa att öppna ett nytt bankkonto om du tvivlar.
    Precis, och som jag skrev, en massa annat om mina pengar/inkomster, arbete och företagande.
    Inte går det att vägra heller, däremot så var det inga problem med svara godtyckligt, vilket jag måste göra då alternativen är så väldigt få och inget direkt passade in på mig, vilket jag påtalade för dom.
    ------

    Nä nu är det dags att göra en insats för Sverig och den svenska välfärdene, världens bästa land att leva i, framröstat av 48000 personer från 8  av världens mest inflytelserika länder, G8 länderna.
    Det är den största undersökning som nånsin gjorts om vilket land som anses vara bäst att leva i, och i den kom alltså Sverige på 1:a plats!

    -----

    Så jag får återkomma senare, när jag fyllt mitt behov av att få bidra med lite skattepengar till vårt lands behövande invånare.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 5 Jul 14:20
    Världsmedborgare skrev 2016-07-05 12:09:49 följande:
    Har inget att invända mot det du skriver, dock ser jag det som väldigt possitva problem att vi fått hit fler människor i arbetsför ålder, så jag kan utan problem leva med de ökade initiala kostnader det medför.
    Sköter vi nu bara det rätt, då har vi kammat hem en riktig storvinst.

    För nu är det bara ett vanligt politiskt problem, men ett för lågt barnafödande och en åldrande befolkning som riskerar att helt rasera vår välfärd, är i praktiken ett näst intill olösligt politiskt problem.
    Dels överstiger vår invandring vida vad vi har behov av för att möta svenska befolkningens åldrande och låga barnfödande och dels är sysselsättningsnivån för låg hos invandrare som kommit som flyktingar under de senaste 20 åren samt att många har för få yrkesverksamma år kvar om och när de väl kommer i arbete. Det kommer därmed alltid vara en kostnad.
  • Äldre 5 Jul 14:23
    FDFMGA skrev 2016-07-05 01:52:36 följande:
    Nej, han menar nog den försäkran man får göra där man bland annat intygar att man inte har några inkomster från USA.

    Testa att öppna ett nytt bankkonto om du tvivlar.
    Jag tänker mer på detta:
    Världsmedborgare skrev 2016-07-04 21:36:56 följande:
    ...
    Men fortsätter det så här och vi låter USA alltmer bestämma över våra beskattade pengar, så kan vi nog se fram emot ett liv i framtiden, där vi istället för pengar, blir tilldelade ransoner och kuponger som ska täcka våra behov.

    Senast idag fick jag fylla i ännu ett krav från en av mina banker, som USA ligger bakom...


  • Äldre 5 Jul 19:02
    Tom Araya skrev 2016-07-05 14:20:12 följande:
    Dels överstiger vår invandring vida vad vi har behov av för att möta svenska befolkningens åldrande och låga barnfödande och dels är sysselsättningsnivån för låg hos invandrare som kommit som flyktingar under de senaste 20 åren samt att många har för få yrkesverksamma år kvar om och när de väl kommer i arbete. Det kommer därmed alltid vara en kostnad.
    Helt perfekt om den gör det,men så vitt jag kan komma ihåg så behövs ca 60.000 nya/år, så det gäller att vi nu fixar till de problem som den på tok för snabba invandringen vi råkade ut för i slutet förra året, orsakat.
    Så att vi kan snabbt komma igång med den invandring vi behöver för att inte hamna fel i demografin.

    Sysselsättning hos invandrare kommer alltid att vara längre, eller rättare sagt, det är naturligt att det tar tid att skapa förutsättningar för vissa grupper av invandrare, om det inte är uppköpt invandring, men den möjligheten att köpa in folk blir alltmer begränsad och allt mer kostsam.
    Då fler och fler länder behöver folk av samma orsak som Sverige, och då går det givetvis inte att dränera andra länder på sin utbildade arbetskraft utan att dom kommer att agera för att stoppa utflödet.

    Och jag ser det inte som nåt problem att förfära sig över, det tar ju ca 20 år för en infödd svensk att börja lev till vårt samhälle, så nog fan klarar vi några år med att hjälpa invandrarna in i svenska samhället.

    Det är bara att ta emot flyktingar eller annan "frivillig" invandring, och vi får då ta de initialkostnader det medför.
    Vi har gjort det förr, och även drabbats av det omvända, så det är bara att kvala upp ärmarna och jobba med problemet, för det löser sig inte av sig självt, men det är långt ifrån nån omöjlig uppgift.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 5 Jul 19:14
    Tom Araya skrev 2016-07-05 14:23:49 följande:
    Jag tänker mer på detta:



    Jag ser att jag formulerat mig dumt, jag antar du tolkar det jag skriver som att det var en USA-bank.

    Den här meningen "Senast idag fick jag fylla i ännu ett krav från en av mina banker, som USA ligger bakom",
    den borde jag formulerat så här istället "Senast idag fick jag fylla i ännu ett krav från en av mina banker, krav som USA ligger bakom".

    Det var alltså ingen USA-bank, utan en genuint svensk bank, men kraven är framtvingade av USA, och dom borde vi inte gått med på.
    Vi skulle ha ställt upp ett eget regelverk och värnat svenska sparare och bankkunder, nu har vi i princip släppt det, och medgivet att USA ska få veta vad vi gör med våra pengar och hur vi får tag i dom m.m, och det känns absolut inte bra.

    Missförstå nu inte mig, jag är inte emot uppgiftslämnandet som sådant, vi behöer givetvis en kontroll som förhindrar penningtvätt, men att lämna ut alla svenska bankkunder till 3:e part, det borde vi ha sagt nej till.
    Det hade dugt bra med ett vanligt samarbete.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 5 Jul 19:53
    Världsmedborgare skrev 2016-07-05 19:02:32 följande:
    Helt perfekt om den gör det...
    Vad är helt perfekt, om det kommer fler än vi behöver?
    Världsmedborgare skrev 2016-07-05 19:02:32 följande:
    Helt perfekt om den gör det,men så vitt jag kan komma ihåg så behövs ca 60.000 nya/år, så det gäller att vi nu fixar till de problem som den på tok för snabba invandringen vi råkade ut för i slutet förra året, orsakat.
    Så att vi kan snabbt komma igång med den invandring vi behöver för att inte hamna fel i demografin.
    Du får gärna presentera den uträkningen och vad den är baserad på. De jag har säger runt 10 000.
    Världsmedborgare skrev 2016-07-05 19:02:32 följande:
    Sysselsättning hos invandrare kommer alltid att vara längre, eller rättare sagt, det är naturligt att det tar tid att skapa förutsättningar för vissa grupper av invandrare, om det inte är uppköpt invandring, men den möjligheten att köpa in folk blir alltmer begränsad och allt mer kostsam.
    Då fler och fler länder behöver folk av samma orsak som Sverige, och då går det givetvis inte att dränera andra länder på sin utbildade arbetskraft utan att dom kommer att agera för att stoppa utflödet.
    Sysselsättningsgraden hos invandrare har inte alltid varit låg, men hos den som kommit under 2000-talet är den väldigt låg, för låg för att inte bli en ren förlustaffär (om man nu ska se det så).
    Världsmedborgare skrev 2016-07-05 19:02:32 följande:
    Och jag ser det inte som nåt problem att förfära sig över, det tar ju ca 20 år för en infödd svensk att börja lev till vårt samhälle, så nog fan klarar vi några år med att hjälpa invandrarna in i svenska samhället.

    Det är bara att ta emot flyktingar eller annan "frivillig" invandring, och vi får då ta de initialkostnader det medför.
    Vi har gjort det förr, och även drabbats av det omvända, så det är bara att kvala upp ärmarna och jobba med problemet, för det löser sig inte av sig självt, men det är långt ifrån nån omöjlig uppgift.
    Det här har vi pratat om förut, du hade fel då med och du har inget nytt att tillföra...

    Under de 20 år det tar för svenska barn att komma ut i arbete är de i huvudsak försörjda av sina föräldrar som dessutom är med och bidrar till samhällets kostnader via skattesedeln samt att tillräckligt många sysselsätts så att de sedan betalar sig själva, vilket dagens flyktingar inte gör och aldrig kommer att göra.




  • Äldre 5 Jul 20:22
    Tom Araya skrev 2016-07-05 19:53:15 följande:
    Vad är helt perfekt, om det kommer fler än vi behöver?

    Du får gärna presentera den uträkningen och vad den är baserad på. De jag har säger runt 10 000.

    Sysselsättningsgraden hos invandrare har inte alltid varit låg, men hos den som kommit under 2000-talet är den väldigt låg, för låg för att inte bli en ren förlustaffär (om man nu ska se det så).

    Det här har vi pratat om förut, du hade fel då med och du har inget nytt att tillföra...

    Under de 20 år det tar för svenska barn att komma ut i arbete är de i huvudsak försörjda av sina föräldrar som dessutom är med och bidrar till samhällets kostnader via skattesedeln samt att tillräckligt många sysselsätts så att de sedan betalar sig själva, vilket dagens flyktingar inte gör och aldrig kommer att göra.




    Helt perfekt, för att ditt påstående är fel om att vi tar emot fler än vi behöver, det gäller enbart fjolårets topp.

    Siffran 60.000 finns på nån annan sida här: http://www.migrationsinfo.se/befolkning/befolkningstillvaxt/ men det skadar nog inte om du även läser det där.
    Möjligen är sidan borta och har istället uppdaterats med den där, och den säger i stort sett samma sak, så just siffran 60.000 är eg inte av nån större betydelse.

    Och jag tar för givet att du förstår vad en ev minskad befolkning resulterar i, med det ekonomiska system vi alla över hela Världen använder oss av idag,, så det låter jag bli att skriva nåt om.
    Att kommentera invandring och befolkning kräver att man hjälpligt förstår det ekonomiska systemet.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Äldre 6 Jul 00:12
    +1
    Världsmedborgare skrev 2016-07-05 20:22:30 följande:
    Helt perfekt, för att ditt påstående är fel om att vi tar emot fler än vi behöver, det gäller enbart fjolårets topp.

    Siffran 60.000 finns på nån annan sida här: http://www.migrationsinfo.se/befolkning/befolkningstillvaxt/ men det skadar nog inte om du även läser det där.
    Möjligen är sidan borta och har istället uppdaterats med den där, och den säger i stort sett samma sak, så just siffran 60.000 är eg inte av nån större betydelse.

    Och jag tar för givet att du förstår vad en ev minskad befolkning resulterar i, med det ekonomiska system vi alla över hela Världen använder oss av idag,, så det låter jag bli att skriva nåt om.
    Att kommentera invandring och befolkning kräver att man hjälpligt förstår det ekonomiska systemet.
    Tvärt emot vad du påstår så finns ingen uträkning om hur stor invandring vi behöver på den sidan du länkar till, enbart spekulationer i konsekvenser av låg/ingen invandring och där har man heller inte tagit med de så viktiga ekonomiska aspekterna.

    Det finns dock de som räknat på detta och man talar då om ca 20-40 personer per dygn, vilket blir runt 7-15 000 per år. För min goda viljas skull kan vi räkna på 15 000 personer.

    Sedan måste man fråga sig varför vi behöver invandring, är det för att kompensera för den egna befolkningens låga födelsetal och varför måste man i så fall kompensera för det? Är det ekonomi så duger ju inte 15 000 peroner av vilka som helst utan det måste vara 15 000 som är tillräckligt produktiva under sin livstid (och skattar för sin inkomst i Sverige), annars blir de ju ändå en förlust...m.a.o. är det en form av arbetskraftinvandring i storleksordning 15 000 personer om året (helst ung men ändå färdigutbildad sådan) som kan ge positiva effekter för Sverige, inte random flyktingmottagning. Även om siffran vore 50, 60, 80 eller 100 tusen så måste man räkna med de ekonomiska effekterna av kostnaden att ta emot dessa och få de i arbete samt kostnaden för de som inte kommer i arbete samt de som pensioneras. Blir dessa kostnader för höga så kan de aldrig kompensera ens för sina egna kostnader, än mindre för svenska barn, pensionärer, sjuka och arbetslösa.

    tino.us/2015/04/trams-fran-ams/

    tino.us/2015/01/invandrare-byggde-inte-sverige/
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?