• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Världsmedborgare
    Kung Markatta skrev 2016-07-06 00:17:37 följande:
    Är du centerpartist numera?
    För tillfället så har jag inget parti som jag känner att jag tillhör, men det känns finns att bara vara humanist.
    Jag har de senaste åren mest ägnat mig åt att försöka hänga med i vad som sker i omvärlden, och se hur det påverkar oss och försöka motverka den ofta likartade nyhetsförmedlingen vi har i Sverige.
    Likartade på så vis att den tyvärr misslyckats med att fånga upp en riktigt bred läsekrets, utan det har blivit väldigt uppdelat, och därmed förs ofta en märklig och osaklig debatt, där man har helt olika "sanningar" som förs fram.

    Vi kan även se den likriktning jag talar om här, det kan knappast undgått någon av er som läser att det är ett jälva gnäll på att jag oftast inte länkar till det som är min "sanning".
    Att det irriterar många att jag vägrar delta i deras ställningskrig, där allt går ut på att hitta så många länker som möjligt påvisar deras "sanningar", är precis vad som ger ett likartat utbud av "sanningar".

    Men ska vi komma nån vart, då bör vi istället använda oss av det vi får lära oss i skolan, att vara källkritisk och själva lägga ner jobb på en bred informationsinhämtning, och utifrån det använde egna ord för att beskriva en "sanning"
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-07-06 00:12:07 följande:
    Tvärt emot vad du påstår så finns ingen uträkning om hur stor invandring vi behöver på den sidan du länkar till, enbart spekulationer i konsekvenser av låg/ingen invandring och där har man heller inte tagit med de så viktiga ekonomiska aspekterna.

    Det finns dock de som räknat på detta och man talar då om ca 20-40 personer per dygn, vilket blir runt 7-15 000 per år. För min goda viljas skull kan vi räkna på 15 000 personer.

    Sedan måste man fråga sig varför vi behöver invandring, är det för att kompensera för den egna befolkningens låga födelsetal och varför måste man i så fall kompensera för det? Är det ekonomi så duger ju inte 15 000 peroner av vilka som helst utan det måste vara 15 000 som är tillräckligt produktiva under sin livstid (och skattar för sin inkomst i Sverige), annars blir de ju ändå en förlust...m.a.o. är det en form av arbetskraftinvandring i storleksordning 15 000 personer om året (helst ung men ändå färdigutbildad sådan) som kan ge positiva effekter för Sverige, inte random flyktingmottagning. Även om siffran vore 50, 60, 80 eller 100 tusen så måste man räkna med de ekonomiska effekterna av kostnaden att ta emot dessa och få de i arbete samt kostnaden för de som inte kommer i arbete samt de som pensioneras. Blir dessa kostnader för höga så kan de aldrig kompensera ens för sina egna kostnader, än mindre för svenska barn, pensionärer, sjuka och arbetslösa.

    tino.us/2015/04/trams-fran-ams/

    tino.us/2015/01/invandrare-byggde-inte-sverig.../
    Här får du en sida där AF säger 64000: http://www.di.se/artiklar/2015/4/10/af-sverige-behover-64000-invandrare-per-ar/

    Och om du använt de siffror som finns på sidan så kan du själv räkna ut ett ungefärligt antal.

    Nedan från sidan jag länkade till bör räcka för att de flesta att förstå, det bygger på de siffror som finns tillgängliga, alltså ingen exakt sanning, men långt mer tillförlitliga än rena gissningar och antaganden.

    "Med prognosen från 2010 kommer det att från och med 2010 fram till 2050 komma 3,15 miljoner invandrare till Sverige. Utan dessa skulle befolkningen minska från ungefär 9,42 miljoner 2010 till 7,58 miljoner 2050 om utvandring och födelseöverskott förblev desamma som under huvudscenariot.

    Och som jag skrev tidigare, för att förstå vad det innebär, så måste man ha hjälpliga kunskaper om det ekonomiska system nästan alla länder sig av idag.
    Att ens debattera befolkning, befolkningstillväxt och invandring går inte utan den kunskapen.

    Det är ett måste att vi sköter vår demografi, och ser till att alltid har en befolkningsökning, det är en förutsättning med det ekonomiska system vi använder oss av.
    Snedvrids den då kommer vi att bli påminda på ett hårdhänt sätt varje gång världsekonomin stagnerar, eftersom om vi har en låg köpkraft inom de svenska gränserna, så har vi inget som motverkar en global lågkonjunktur.

    I viss mån kan den motverkas genom medlemskapet i EU, men långt ifrån allt.

    Sen kan man tycka vad man vill om det ekonomiska systemet, ett system inte är nåt annat än ett gigiantiskt pyramidspel, som inte kan överleva i längden, det kan inga pyramidspel, men det är en helt annan fråga.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anton Chigurh
    Världsmedborgare skrev 2016-07-06 10:33:37 följande:
    För tillfället så har jag inget parti som jag känner att jag tillhör, men det känns finns att bara vara humanist.
    Jag har de senaste åren mest ägnat mig åt att försöka hänga med i vad som sker i omvärlden, och se hur det påverkar oss och försöka motverka den ofta likartade nyhetsförmedlingen vi har i Sverige.
    Likartade på så vis att den tyvärr misslyckats med att fånga upp en riktigt bred läsekrets, utan det har blivit väldigt uppdelat, och därmed förs ofta en märklig och osaklig debatt, där man har helt olika "sanningar" som förs fram.

    Vi kan även se den likriktning jag talar om här, det kan knappast undgått någon av er som läser att det är ett jälva gnäll på att jag oftast inte länkar till det som är min "sanning".
    Att det irriterar många att jag vägrar delta i deras ställningskrig,

    där allt går ut på att hitta så många länker som möjligt


    påvisar deras "sanningar", är precis vad som ger ett likartat utbud av "sanningar".

    Men ska vi komma nån vart, då bör vi istället använda oss av det vi får lära oss i skolan, att vara källkritisk och själva lägga ner jobb på en bred informationsinhämtning, och utifrån det använde egna ord för att beskriva en "sanning"
    Aaah, så det understrukna, VMB, det innefattar  alltså inte (enligt ditt sätt att debatera) att hänvisa till seriösa länkar, hänvisa till seriös forskning, hänvisa till seriösa undersökningar gjorda av välmeriterade forskare, utan "Beskriv din egen sanning" det är ju den som är korrekt....FUCK THE REST, dom vet ändå inte vad dom pratar om. Typ...

    Inte undra på att du duckar för frågeställningen vilket parti du "tillhör". Snacka om att göra det lätt för sig !!!

    MHV //AntonMoonwalk stick figure emoticon (Dancing Emoticons)
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 10:58:53 följande:
    Aaah, så det understrukna, VMB, det innefattar  alltså inte (enligt ditt sätt att debatera) att hänvisa till seriösa länkar, hänvisa till seriös forskning, hänvisa till seriösa undersökningar gjorda av välmeriterade forskare, utan "Beskriv din egen sanning" det är ju den som är korrekt....FUCK THE REST, dom vet ändå inte vad dom pratar om. Typ...

    Inte undra på att du duckar för frågeställningen vilket parti du "tillhör". Snacka om att göra det lätt för sig !!!

    MHV //Anton
    Gör det lätt för mig, jag gör ju det svårt för mig, eftersom jag inte överlåter till andra att säga "min sanning".
    Så det där Anton, det var ett ovnligt dålig inlägg för att komma från dig, du brukar kunna långt bättre.

    Förresten, hur vet du att mina "sanningar" inte bygger på det du just räknar upp?
    Du kanske finner, om du gör ditt jobb, att jag hämtat det jag påstår från just dom källorna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anton Chigurh
    Världsmedborgare skrev 2016-07-06 11:28:02 följande:
    Gör det lätt för mig, jag gör ju det svårt för mig, eftersom jag inte överlåter till andra att säga "min sanning".
    Så det där Anton, det var ett ovnligt dålig inlägg för att komma från dig, du brukar kunna långt bättre.

    Förresten, hur vet du att mina "sanningar" inte bygger på det du just räknar upp?
    Du kanske finner, om du gör ditt jobb, att jag hämtat det jag påstår från just dom källorna. smile1.gif
    Du vet så jävla väl, VMB, att att jag inte menar att du slaviskt skall följa allt du "hittar" i evt länkar, men att inte ta hänsyn till vad forskare mm har kommit fram till utan enbart skita i allt vad undersökningar heter och skapa sig en egen "sanning".....som du gör. Det är väl enkelt om något. Så jo, mitt inlägg var lika lysande som vanligt....

    Jag är bättre än jag vet.

    Kram. Broder Antonrock on smiley
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-07-06 10:58:26 följande:
    Här får du en sida där AF säger 64000: http://www.di.se/artiklar/2015/4/10/af-sverige-behover-64000-invandrare-per-ar/

    Och om du använt de siffror som finns på sidan så kan du själv räkna ut ett ungefärligt antal.

    Nedan från sidan jag länkade till bör räcka för att de flesta att förstå, det bygger på de siffror som finns tillgängliga, alltså ingen exakt sanning, men långt mer tillförlitliga än rena gissningar och antaganden.

    "Med prognosen från 2010 kommer det att från och med 2010 fram till 2050 komma 3,15 miljoner invandrare till Sverige. Utan dessa skulle befolkningen minska från ungefär 9,42 miljoner 2010 till 7,58 miljoner 2050 om utvandring och födelseöverskott förblev desamma som under huvudscenariot.

    Och som jag skrev tidigare, för att förstå vad det innebär, så måste man ha hjälpliga kunskaper om det ekonomiska system nästan alla länder sig av idag.
    Att ens debattera befolkning, befolkningstillväxt och invandring går inte utan den kunskapen.

    Det är ett måste att vi sköter vår demografi, och ser till att alltid har en befolkningsökning, det är en förutsättning med det ekonomiska system vi använder oss av.
    Snedvrids den då kommer vi att bli påminda på ett hårdhänt sätt varje gång världsekonomin stagnerar, eftersom om vi har en låg köpkraft inom de svenska gränserna, så har vi inget som motverkar en global lågkonjunktur.

    I viss mån kan den motverkas genom medlemskapet i EU, men långt ifrån allt.

    Sen kan man tycka vad man vill om det ekonomiska systemet, ett system inte är nåt annat än ett gigiantiskt pyramidspel, som inte kan överleva i längden, det kan inga pyramidspel, men det är en helt annan fråga.
    Arbetsförmedlingens rapport har kritiserats för att vara dåligt vetenskapligt underbyggd, den syftar nog främst till att skapa sysselsättning till den egna organisationen.
    Exempelvis saknas helt en ekonomisk analys av behovet och huruvida det uppfylls av en viss kvot invandring eller hur många av de påstått 64 000 invandrarna som måste komma i jobb och inom vilken tid för att AF's teori ska stämma samt hur de ska lyckas få så många i jobb. Detta tar dock Tino Sanandji upp i sina artiklar och räknar på resultat baserat på den statistik som finns.
    Läser du överhuvudtaget något av det jag eller andra meningsmotståndare länkar till? Du verkar vara en smula resistent mot fakta.
  • Världsmedborgare
    Anton Chigurh skrev 2016-07-06 11:34:49 följande:
    Du vet så jävla väl, VMB, att att jag inte menar att du slaviskt skall följa allt du "hittar" i evt länkar, men att inte ta hänsyn till vad forskare mm har kommit fram till utan enbart skita i allt vad undersökningar heter och skapa sig en egen "sanning".....som du gör. Det är väl enkelt om något. Så jo, mitt inlägg var lika lysande som vanligt....

    Jag är bättre än jag vet.

    Kram. Broder Antonrock on smiley
    Jag förstår inte varför du tror jag skiter i vad forskare eller undersökningar kommit fram till.
    jag precis som de flesta andra använder bl.a det till som underlag, men det betyder inte, precis som sägar, att jag slaviskt följer det.

    Så jag försöker att hitta så många åsikter som möjligt, och utifrån det skapa mig min egen sanning.
    Det som ev skiljer mig från många andra som skriver, är att jag väljer att framföra den som min sanning (vilket f.ö är exakt vad t.ex forskare och andra sanningssägare gör)

    Märkligt nog så ifrågasätts jag, men inte t.ex forskning eller undersökningar, trots att jag är tvärsäker på att den absoluta majoriteten aldrig kollar vilka parametrar som forskninsunderlaget bygger på eller hur ett undersökningsunderlag har tagits fram.

    Sen vad gäller just forskning, så vet du att just forskning inte är tänkt att vara en sanning, även om det kan visa sig vara det ibland.
    Forskning är enbart svar på en fråga, ställd utfifrån vissa parametrar, och svaren som blir har väldigt lite med nån exakt sanning att göra.
    Svaren är givna från hur frågan ställs, och kan i undantagsfall leda till en sanning, minsta lilla miss i frågeställningen leder alltid till fel sanning.

    Så forsking ska vi sluta kalla sanningen, den är och har alltid varit, underlag för vidare forskning, den insikten tycks hos många ha försvunnit nånstans på vägen idag.
    Men forskarna själva, dom är åtminstone klara över det.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Tom Araya skrev 2016-07-06 16:30:04 följande:
    Läser du överhuvudtaget något av det jag eller andra meningsmotståndare länkar till? Du verkar vara en smula resistent mot fakta.
    Ja det kan väl i så fall sägas vara gå åt båda hållen.

    Och som jag sagt flera ggr tidigare, så är det det ekonomiska systemet som vi använder, som styr idag.
    Sätter vi det ur spel, som en snedvriden demografi gör, då får vi problem som inte kan lösas på annat sätt än att återställa den.
    Vi har alltså ett krav på oss att hålla befolkningstillväxten konstant, och föder vi inte egna barn, ja då återstår bar att plocka in folk utifrån, billigast och billigare kommer det att bli i framtiden, är at ta emot flyktingar och frivillig invandring, istället för att köpa in allt dyrare utbildat folk.

    Ja, det betyder att vi kommer att få se arbetslösa i större utsträckning i dessa grupper, det är ofrånkomligt, och vi kommer att ha problem med integration, och alla andra problem som frivillig invandring och flyktingmotagande ger.
    Men det är små problem, i jmf med vad ett havererat ekonomiskt system ställer till med.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-07-07 10:24:21 följande:
    Ja det kan väl i så fall sägas vara gå åt båda hållen.

    Och som jag sagt flera ggr tidigare, så är det det ekonomiska systemet som vi använder, som styr idag.
    Sätter vi det ur spel, som en snedvriden demografi gör, då får vi problem som inte kan lösas på annat sätt än att återställa den.
    Vi har alltså ett krav på oss att hålla befolkningstillväxten konstant, och föder vi inte egna barn, ja då återstår bar att plocka in folk utifrån, billigast och billigare kommer det att bli i framtiden, är at ta emot flyktingar och frivillig invandring, istället för att köpa in allt dyrare utbildat folk.

    Ja, det betyder att vi kommer att få se arbetslösa i större utsträckning i dessa grupper, det är ofrånkomligt, och vi kommer att ha problem med integration, och alla andra problem som frivillig invandring och flyktingmotagande ger.
    Men det är små problem, i jmf med vad ett havererat ekonomiskt system ställer till med.
    Fortfarande måste du räkna på de ekonomiska konsekvenserna och det har inte Arbetsförmedlingen gjort. Det är inte billigt att ta emot folk som kräver så mycket resurser för att komma i arbete.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?