• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • SmalaSara
    KillBill skrev 2016-07-07 13:00:19 följande:
    Haha, så djävla dumt
    Just "folkdanslag" har ett löjets skimmer över sig, men det var ju inte det förslaget handlade om egentligen.

    Jag tror heller inte på "folkdanslag", men anslaget har poänger; i många förorter finns inget av "svensk kultur" öht. Knappt några personer som inte är första eller andra generationens invandrare heller. Det finns få naturliga kontaktytor mellan paralellsamhällena och majoritetssamhället. pga den enorma segregation vi har.

    Att på något sätt erbjuda en möjlighet att ta del av majoritetssamhällets kultur tror jag absolut kan vara fruktsamt, en möjlighet att bli mer delaktig - för den som så önskar.
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-07-07 15:45:17 följande:
    Just "folkdanslag" har ett löjets skimmer över sig, men det var ju inte det förslaget handlade om egentligen. Jag tror heller inte på "folkdanslag", men anslaget har poänger; i många förorter finns inget av "svensk kultur" öht. Knappt några personer som inte är första eller andra generationens invandrare heller. Det finns få naturliga kontaktytor mellan paralellsamhällena och majoritetssamhället. pga den enorma segregation vi har. Att på något sätt erbjuda en möjlighet att ta del av majoritetssamhällets kultur tror jag absolut kan vara fruktsamt, en möjlighet att bli mer delaktig - för den som så önskar.
    Poängen är väl att till och med SD:s ledning har insett att antalet flyktingar som numer kommer till Sverige ligger på så pass låga nivåer att det inte duger att skrämmas med längre, så småningom når nog den insikten fram till gänget på FL också.

    Det är skälet till att de nu satsar på folkdans.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    SmalaSara skrev 2016-07-07 14:54:24 följande:
    En helt irrelevant kommentar. Det behövs inte fler människor är inte samma sak som "det finns inte plats för fler per kvm" Ulltand har rätt. Det behövs inte fler människor vare sig här eller någon annanstans. Oavsett hur många man kan trycka in på en viss yta. Om vi håller oss till Sverige så har vi tillräckliga födelsetal för en svag befolkningstillväxt och därmed är behovet av invandring för befolkningstillväxtens skull lika med noll. Det finns inget självändamål i att bo så trångt som möjligt. Hög befolkningstillväxt av ekonomiska skäl är ett pyramidspel.
    Jorden som system, bland annat klimatet, känner inte till att somliga har delat in klotet i tårtbitar och tror att den egna bakelsens existens är oberoende av de andra.

    Det är möjligt att Sverige inte behöver fler invånare - men det är mer relevant att se det som att jorden inte behöver fler människor.

    Att jobben kommer att försvinna på grund av rationalisering och industrialisering har vissa trott ända sedan industrialismens början.

    Du känner väl till ursprunget till ordet sabotör?
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rutgers
    FDFMGA skrev 2016-07-07 12:05:41 följande:
    Har du ens en aning om hur många flyktingar som kommit till Sverige i år?

    Och anser du i så fall att det är många - för många?
    Så alla flyktingar som kommit före 1 jan i år har arbete?

  • FDFMGA
    Rutgers skrev 2016-07-07 18:50:38 följande:
    Så alla flyktingar som kommit före 1 jan i år har arbete?

    Aha, du menar att vi inte ska ha någon invandring till Sverige så länge inte alla som kommit hit har kommit ut på arbetsmarknaden.

    Det anser inte jag.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Rutgers
    FDFMGA skrev 2016-07-07 18:56:38 följande:
    Aha, du menar att vi inte ska ha någon invandring till Sverige så länge inte alla som kommit hit har kommit ut på arbetsmarknaden.

    Det anser inte jag.
    Jag tycker vi skall ha fri invandring, jag pratade dock om flyktingar.

  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-07-07 12:05:41 följande:
    Har du ens en aning om hur många flyktingar som kommit till Sverige i år?

    Och anser du i så fall att det är många - för många?
    Fram till juni i år har 30 203 personer beviljats uppehållstillstånd (troligen har de kommit under 2015) och 15 488 personer har kommit hit hittills under året och sökt asyl. Dock ligger ju stora kostnader kvar efter tidigare års mottagning och kommer att göra det under många år till.

    Nuvarande siffror är rimliga, tidigare siffror är på tok för många.

    Jag skulle säga att ett genomsnitt på ca 10-15 000 flyktingar per år är rimligt, ej över 20 000. Men om man räknar över längre perioder och man kanske ligger i underkant i normalfallet, låt oss säga 9000 per år, då har man under tre år sparat ihop till en kvot på 18-33 000 flyktingar extra som man kan ta emot under en period då behovet är extra stort (räknat på ett godkänt genomsnitt på 15 000/år).
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2016-07-07 18:34:38 följande:
    Jorden som system, bland annat klimatet, känner inte till att somliga har delat in klotet i tårtbitar och tror att den egna bakelsens existens är oberoende av de andra.

    Det är möjligt att Sverige inte behöver fler invånare - men det är mer relevant att se det som att jorden inte behöver fler människor.

    Att jobben kommer att försvinna på grund av rationalisering och industrialisering har vissa trott ända sedan industrialismens början.

    Du känner väl till ursprunget till ordet sabotör?
    Ska man se det krasst ur perspektiv som jordens befolkningstillväxt och människans överlevnad så är det vansinne att folk i andra delar av världen som har det betydligt sämre flyttar till betydligt rikare, fredligare och mer utvecklade länder och därmed kommer att leva längre och föröka sig i högre takt.
    Detta nämner jag bara för att du tog upp ämnet, det är inte ett synsätt på människor och mänskligheten jag anammar.
  • Tom Araya
    Rutgers skrev 2016-07-07 23:26:46 följande:
    Jag tycker vi skall ha fri invandring, jag pratade dock om flyktingar.
    Flyktingar borde räknas till underkategorier av invandrare. Vilken invandring vill du ha fri?
  • Ulltand

    Om någon skulle ha missat det så förbrukar vi jordens årliga resurser på ca 10 månader.  Fundamental matematik säger att en kurva inte kan peka uppåt konstant då slutvärdet blir oändligt. Det gäller även befolkning, tillväxt mm. Alla system som bygger på är dömda att misslyckas.

    Just det, jobben kommer att försvinna. Först de enkla men alla branscher påverkas när automationen ökar. Efterfrågan på mänsklig arbetskraft är inom några decennier möjligen halverad.

Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?