• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    817276 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    817276

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Äldre 8 Jul 20:40

    Inte i Tyskland heller visade det sig:

    http://www.svd.se/tysk-baksmalla-migranter-botar-inte-bristen-pa-arbetskraft

    Stor baksmälla. Alla de miljontals invandrare som kom förra året visade sig vara sämre förberedda än man hoppats och passa sämre in på tysk arbetsmarknad än förväntat.

    Aj, aj, aj!

  • Äldre 8 Jul 21:20

    Sverigedemokraterna visade bild från dagens Sverige i Almedalen. Visade sig vara bild på en indisk bilbrand..

    www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-visade-bild-fran-dagens-sverige-var-tagen-i-indien

  • Äldre 8 Jul 23:33
    Flash Gordon skrev 2016-07-08 11:10:58 följande:
    I ett annat land, i en annan värld kanske.

    Mellan 1984-2015 har Sverige tagit emot 1.013.000 asylsökande. Drygt en miljon.

    Det blir i snitt 59600 om året. Bara asylsökande. Under 17 års tid.

    http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik/Oversikter-och-statistik-fran-tidigare-ar.html

    Givet hur det ser ut nu. Hos Migrationsverket. I förorterna. Och så vidare ...

    ... så är det enda rimliga nu "näst intill noll" för åtminstone en 10 år framöver.

    Om myndigheterna ens ska ha den minsta chans att städa upp det här.

    .

    *nu tror jag iofs personligen att det är för sent för att städa och reparera och att samhället ohjälpligt brutit samman i oförenliga parallell-samhällen - men det är en annan sak*
    Tilläggas kan att det har beviljats mellan 120 000 och 150 000 uppehållstillstånd per år mellan 2009 och 2015. Den största gruppen är anhöriginvandrare.

    Det blir i runda slängar över en miljon nya medborgare på 7 år. Självklart helt ohållbart i längden. Lägg sen till alla med avslag som stannar ändå.

    Vidare: det beräknas bli ca 35000 asylsökande i år. 2010 års nivå ungefär, men fortfarande väldigt många fler än det genomsnittliga EU-landet.
  • Äldre 9 Jul 00:00
    KillBill skrev 2016-07-08 21:20:03 följande:

    Sverigedemokraterna visade bild från dagens Sverige i Almedalen. Visade sig vara bild på en indisk bilbrand..

    www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-visade-bild-fran-dagens-sverige-var-tagen-i-indien


    Åh fan. Så det är till Indien de tänker bege sig för att lära ut folkdans.

    Hoppas att de har någon som hjälper dem tillrätta - annars blir det väl som för Columbus, att de hamnar i Amerika men tror att de är i Indien.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 9 Jul 00:03
    SmalaSara skrev 2016-07-08 23:33:42 följande:
    Tilläggas kan att det har beviljats mellan 120 000 och 150 000 uppehållstillstånd per år mellan 2009 och 2015. Den största gruppen är anhöriginvandrare.

    Det blir i runda slängar över en miljon nya medborgare på 7 år. Självklart helt ohållbart i längden. Lägg sen till alla med avslag som stannar ändå.

    Vidare: det beräknas bli ca 35000 asylsökande i år. 2010 års nivå ungefär, men fortfarande väldigt många fler än det genomsnittliga EU-landet.
    Hm, inte så längesedan du tyckte att 60.000 var ett lagom årligt antal.

    Något säger mig att om det kom tre flyktingar till Sverige på ett år så skulle du tycka att det var två för många
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Äldre 9 Jul 01:58
    FDFMGA skrev 2016-07-08 10:02:53 följande:
    Nu är ju klotet en enhet.

    Vad gäller befolkningstillväxt så finns det ett mycket tydligt samband mellan ökat välstånd och sjunkande födelsetal.
    Är sambandet lika tydligt om man tittar på folk som flyttar från ett lägre till ett högre välstånd?

    Det finns fler viktiga aspekter att ta med i en sådan beräkning när det handlar om imigration/emigration.
    Exempel:
    -Hur det ökade välståndet påverkar livslängd och dödlighet i olika åldrar.
    -Hur födelsetal påverkas av välstånd hos invandrade folkgrupper i första, andra och tredje generation jämfört med födelsetal i de länder de kommit ifrån.
    FDFMGA skrev 2016-07-08 10:02:53 följande:
    Låt mig gissa att nästan ingen skulle tycka att lösningen på problemen ligger i att enskilda nationer sluter sig mot resten av världen i tron att de utgör egna små suveräna klot.
    Även om man ogärna vill se det så kan lösningen vara just att isolera vad som lever framgångsrikt och offra de som inte lyckats lika väl om det skulle krisa sig rejält och det handlar om människans överlevnad som art.

  • Äldre 9 Jul 02:06
    Världsmedborgare skrev 2016-07-08 10:06:51 följande:
    Jag vet inte hur det ska gå til att ta fram att hållbart underlag, och det verkar ingen annan veta heller, för då hade vi haft ett.

    Det som ställer till det är att förutsättningarna inte är statiska, så jag är mer inne på att skapa möjligheter som tillåter snabba förändringar och som mer riktar sig till individ än helheten.

    Snabbspåren t.ex, dom tycker jag är en alldeles utmärkt idé, nåt jag efterfrågat länge, fast aldrig kallat det snabbspår.

    Vi behöver mycket mer av liknande möjligheter, då kan vi sortera ut åtgärder och insatser efter behov för de som kommer hit, och så glädjer det företag och andra som behöver arbetskraft.
    Det finns i alla fall mycket kompetenta personer som gjort goda försök. Även om det bara är beräkningar och till viss del antaganden grundade på relevant fakta så får man ju mer av en sanolik bild att gå på än de rena dömspekulatioiner AF gör.

    Eftersom invandring ökar mängden arbetstillfällen är det inte alls säkert att invandringen kompenserar både för det och det behov av arbetskraft som hade funnits utan invandringens påverkan.


  • Äldre 9 Jul 02:13
    Flash Gordon skrev 2016-07-08 11:10:58 följande:
    I ett annat land, i en annan värld kanske.

    Mellan 1984-2015 har Sverige tagit emot 1.013.000 asylsökande. Drygt en miljon.

    Det blir i snitt 59600 om året. Bara asylsökande. Under 17 års tid.
    Hur många av de som faktiskt fick sin asyl beviljade är en högst väsentlig uppgift i sammanhanget...
    Flash Gordon skrev 2016-07-08 11:10:58 följande:
    Givet hur det ser ut nu. Hos Migrationsverket. I förorterna. Och så vidare ...

    ... så är det enda rimliga nu "näst intill noll" för åtminstone en 10 år framöver.

    Om myndigheterna ens ska ha den minsta chans att städa upp det här
    Jo, jag håller med, men jag bortsåg från detta när jag tog ställning....mer åt hållet vad som hade varit rimligt innan allt det här eländet.
    Flash Gordon skrev 2016-07-08 11:10:58 följande:
    *nu tror jag iofs personligen att det är för sent för att städa och reparera och att samhället ohjälpligt brutit samman i oförenliga parallell-samhällen - men det är en annan sak*
    Ja, tyvärr kanske det för alltid är försent.


  • Äldre 9 Jul 07:52
    SmalaSara skrev 2016-07-08 23:33:42 följande:
    Tilläggas kan att det har beviljats mellan 120 000 och 150 000 uppehållstillstånd per år mellan 2009 och 2015. Den största gruppen är anhöriginvandrare. Det blir i runda slängar över en miljon nya medborgare på 7 år. Självklart helt ohållbart i längden. Lägg sen till alla med avslag som stannar ändå. Vidare: det beräknas bli ca 35000 asylsökande i år. 2010 års nivå ungefär, men fortfarande väldigt många fler än det genomsnittliga EU-landet.
    Grupper som anhöriginvandrare, kvotflyktingar, arbetsinvandrare osv kommer givetvis till utöver denna dryga miljon asylsökande som skall hanteras..
  • Äldre 9 Jul 07:57
    Tom Araya skrev 2016-07-09 02:13:16 följande:
    Hur många av de som faktiskt fick sin asyl beviljade är en högst väsentlig uppgift i sammanhanget...
     
    Ja och nej.

    Ja, om du tittar på situationen i dagens no-go-zoner och ghetton, där många av dessa hamnar.

    Nej, eftersom de alla måste hanteras av staten och med skattemedel.

    Dagens kris är ju en kris i asylhanteringen. Runt 170000 personer sitter på olika hem, eller i EBO, och kräver resurser från det övriga samhället.

    En rimlig gissning utifrån dagens siffror är att en 50+% beviljats asyl genom åren. Finns säkert på samma sida som jag länkat innan.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?