• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2016-07-17 10:22:18 följande:
    Det kan sägas om alla västliga I-länder.

    Vi har just nu ett slående exempel på det i anslutning till Brexit, där jordbrukarna nu befarar att deras skördar ska gå till spillo och ruttna bort.
    Detta för att deras arbetskraft så gott som uteslutande kommer utifrån, då britterna själva vägrar ta den typen av slitsamma smutsiga jobb, som efterfrågas av jordbruket.

    Eller, hur många etniska svenskar är ute i skogen och plockar bär för pengarnas skull?
    Vad jag vet, så är det inte direkt nåt slagsmål om dessa jobb från etniska svenskar.
    Frågan är om ens AF vågar ställa krav på etniska svenskar att ta den typen av jobb, även om det bland svenskar såklart finns lågutbildade och svåranställda, som skulle kunna ta dessa "enkla" jobb.
    Ditt inlägg tyder på att det är alldeles för lätt att inkassera bidrag av olika slag utan krav på motprestation.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Världsmedborgare
    Rataxes skrev 2016-07-17 12:51:09 följande:
    Ditt inlägg tyder på att det är alldeles för lätt att inkassera bidrag av olika slag utan krav på motprestation.
    Jag tror inte det är systemet det är fel på, det har fungerat bra tidigare, men det kanske inte riktigt går i takt med tiden., jag vet inte.
    Fast jag har en känsla av problematiken ligger hos föräldrarna, till dagens och delar av den senaste generationens nu unga vuxna.
    Jag tror inte de har fått den kunskap och utbildning som krävs, för att förstå varifrån dessa pengar kommer, och att dom därmed inte heller inser att dom förstör för själva och andra, när dom använder systemet på fel sätt.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Rataxes
    Världsmedborgare skrev 2016-07-18 10:04:31 följande:
    Jag tror inte det är systemet det är fel på, det har fungerat bra tidigare, men det kanske inte riktigt går i takt med tiden., jag vet inte.
    Fast jag har en känsla av problematiken ligger hos föräldrarna, till dagens och delar av den senaste generationens nu unga vuxna.
    Jag tror inte de har fått den kunskap och utbildning som krävs, för att förstå varifrån dessa pengar kommer, och att dom därmed inte heller inser att dom förstör för själva och andra, när dom använder systemet på fel sätt.
    Det ligger nog lite i vad du skriver.

    På tal om att förakta enkla jobb, föreställ dig att du sitter och ska anställa en person till ett attraktivt jobb och har 2 att välja på. En som har ägnat åren efter skolan åt att ta städjobb och servera burgare på Birger Kung, den andra har softat lite och "hittat sig själv" och levt på föräldrar och diverse bidrag. Jag vet vem jag skulle valt.
    Sverige = omvänd nattväktarstat. Hög skatt som går till allt en stat inte ska lägga sig i, men otillräckligt försvar & polis.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-07-16 09:43:46 följande:
    Den sorts händelser, som den nu i Nice, är åtminstone begripbar, det pågår ett krig vi i Europa är inblandade i, och i krig dödar fiender varandra.

    Intressant att du ser det som ett krig mellan Europa och "de andra".

    Något annars mestadels bara erkänts från höger.

    Ja, du har förmodligen alldeles rätt.

    Vi befinner oss nog i ett krig. Ett lågintensivt krig om själar och värderingar.

    Däremot drabbar det inte bara "Europa" (dvs det kristna väst). Det pågår även i allra högsta grad i Asien och Afrika.
  • Flash Gordon
    Mysigast skrev 2016-07-16 15:21:27 följande:
    Från början ja. Sedan har det förvrängts av sidor med främlingsfientligt egenintresse. Sådana sidor är inte intresserade av nyheter. Deras enda anledning att skriva saker är att stärka rasismen.

    "I think" alltså "JAG TROR".

    Ja, och det som hänt är fruktansvärt.

    Du hävdade att källan spred lögner. Källa är Le Figaro och franska nationalförsamlingen.

    Vilka sidor som sedan refererar till dessa har inget med saken att göra. Jag har länkat till mängder av dem och ingen "främlingsfientlig". Du är fri att gå till ursprunget och läsa där.

    Och du kan nog läsa engelska tillräckligt bra för att förstå vad som står.

    "En eller två attacker till så kommer det att hända", står det.

    .
    Det intressanta är att det är där vi har hamnat. På gränsen till inbördeskrig i vissa stater.


    Ett krig mellan "extremhögern" och "Le monde musulman" enligt franska Säpo.

    Nu har vi ytterligare en attack. Ett tåg i Tyskland och en yxa.

    Det här börjar närma sig bristningsgränsen nu.

    På riktigt.

  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-07-19 11:56:05 följande:
    Intressant att du ser det som ett krig mellan Europa och "de andra".

    Något annars mestadels bara erkänts från höger.

    Ja, du har förmodligen alldeles rätt.

    Vi befinner oss nog i ett krig. Ett lågintensivt krig om själar och värderingar.

    Däremot drabbar det inte bara "Europa" (dvs det kristna väst). Det pågår även i allra högsta grad i Asien och Afrika.
    Jasså, det visste jag inte kom speciellt från höger, även om de längst ut till höger gör allt för att dra egna fördelar av det krig vi befinner oss i, nåt som definitivt inte är till gagn för oss andra.

    Ja det pågår i hela Världen, religiösa krig, eller om du så vill, krig som bedrivs av extremism och fanatism brukar sakna gränser, helt enkelt för att det inte finns förankrat hos någon regim eller något land.
    Därför är dom även väldigt svåra att bekämpa och brukar bli långdragna.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-07-17 10:22:18 följande:
    Eller, hur många etniska svenskar är ute i skogen och plockar bär för pengarnas skull?
    Vad jag vet, så är det inte direkt nåt slagsmål om dessa jobb från etniska svenskar.
    Frågan är om ens AF vågar ställa krav på etniska svenskar att ta den typen av jobb, även om det bland svenskar såklart finns lågutbildade och svåranställda, som skulle kunna ta dessa "enkla" jobb.
    Troligen finns det betydligt fler "etniska svenskar" som plockar bär och säljer än invandrare/flyktingar som gör detsamma. Men varför anser du att just etniska svenskar skall plocka bär men inte arbetslösa invandrare/flyktingar?
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-07-20 10:17:00 följande:
    Jasså, det visste jag inte kom speciellt från höger, även om de längst ut till höger gör allt för att dra egna fördelar av det krig vi befinner oss i, nåt som definitivt inte är till gagn för oss andra.

    Ja det pågår i hela Världen, religiösa krig, eller om du så vill, krig som bedrivs av extremism och fanatism brukar sakna gränser, helt enkelt för att det inte finns förankrat hos någon regim eller något land.
    Därför är dom även väldigt svåra att bekämpa och brukar bli långdragna.
    "Clash of civilazations" är något som idag i huvudsak anspelar på striden mellan islam och Väst.

    En kamp vänstern normalt sett brukar vilja förneka existerar.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Clash_of_Civilizations

    Däremot kanske jag inte köper att du kallar kvinnor och barn för "fiender" som du indirekt gör när du ta säger att i krig dödar man fiender och man sedan tittar på terrordådet i Nice.
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-07-21 14:55:36 följande:
    Däremot kanske jag inte köper att du kallar kvinnor och barn för "fiender" som du indirekt gör när du ta säger att i krig dödar man fiender och man sedan tittar på terrordådet i Nice.
    Att angripa där det känns mest och de som är oskyddade, är inget ovanligt eller nytt.
    Det är ett effektivt sätt att demoralisera sin fiende, vilket var exakt vad de allierade gjorde när man bombade Tyskland sönder och samman, och USA detonerade sina atombomber i Japan.

    Och terrorattacker mot mjuka civila mål, kräver små resurser men orskaar stor skada både ekonomiskt och psykologiskt, så vi får räkna med många fler attacker likande de vi sett tidigare, så länge kriget pågår.
    Så ja, kvinnor och barn är fiender i terroristernas ögon, fiender är alla som inte stöder terroristernas agenda.

    Det här är inget krig mellan länder och dess militära resurser, det är ett religiöst krig, och då görs ingen skillnad på vem som drabbas.
    Det kan du se även i svensk historia, där vi jagade kvinnor och barn och brände dom på bål.., eller varför inte D Trump:s idéer om att stoppa alla muslimer i USA, inte fan undantar han kvinnor och barn...
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?