• Lars E

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2017-06-24 13:13:17 följande:

    De är inte säker att de flyktingar som ålderstestats har ljugit om sin ålder (https://www.svd.se/nya-uppgifter-fel-slutsats-att-de-ljuger-om-sin-alder) och jag tycker att det är märkligt moderater och centerpartisterna i Mariestad vill att det svenska rättsväsendet ska fokusera på denna typ av ärenden för flyktingar som med stor sannolikhet kommer att utvisas.

    Förövrigt så handlade Hultsfreds beslut att neka flyktingar socialtjänst bara flyktingar som valt att bosätta sig i kommunen med stöd av EBO lagen (som tidigare inrättades av de borgerliga partierna). 


     


     


     


    Men Centerns politik gick ju ut på att vi kunde ta emot nästan hur många som helst...
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-07-05 19:43:29 följande:
    Nja, det är ju mest en tolkning från SD-vurmare gör.

    En del av offermentaliteten,, typ när andra säger det så är det ingen som invänder men när vi gör det så kallas vi dödsnazipasiknasi.

    Som vän av ordning vill jag framhålla att i SD:s budgetförslag brukar man beräkna hur mycket man tror sig kunna spara på minskad invandring. Dessa besparingar stannar i Sverige, det vill säga de går inte till hjälp på plats. Dessutom vill man skära drastiskt i biståndbudgeten som ju i mångt och mycket handlar om hjälp på plats.

    Så att rasisterna har gapat om hjälp på plats har till skillnad från Bill Gates uppfattning bara varit ett retoriskt grepp som möjligen övertygat somliga som utrustats med ett synnerligen klent förstånd.
    Vi är många som talar för ökad hjälp på plats och minskad invandring. Huruvida sådana åsikter har koppling till sd eller ej kan nog variera, men din spekulation i det är intressant...
    Alltså är påståendet att Bill Gates ger dem rätt som länge påstått samma sak helt korrekt. Att du inte tycker sd'are kan ha rätt i någonting är en helt annan femma.
  • Tom Araya
    Borgaren skrev 2017-07-08 18:47:27 följande:

    Det svenska  folket är lite trögt, inte förrän nu har opinionen fattat att vi skulle tatt emot betydligt färra än vi gjorde.

    De enda som vill ta emot fler flyktingar nuförtiden är väl flyktingarna själva och medlemmar i rörelser som " allt till alla"  och"refugees without papers welcome..."

    Trots att Sveriges flyktingmottagande redan minskat drastiskt så vill varannan svensk ta emot färre flyktingar än i dag  (novus)


    Jag varken tror eller upplever att flyktingar i Sverige generellt sett är särskilt positiva till att ta emot fler flyktingar, det gagnar inte dem.
  • Rataxes
    http://centrumforrattvisa.se/nyheter/stjarnprogrammeraren-tayyab-shabab-lamnar-sverige-efter-migrationsverkets-utvisningsbeslut/

    Tråkigt besked idag: Stjärnprogrammeraren Tayyab Shabab lämnar Sverige efter Migränverkets utvisningsbeslut.

    Kriminella & bidragstagare får stanna, de älskar vänsterpolitik.

    Arbetande & hederliga göre sig ej besvär då de är potentiella högerväljare.


    Lycka till Sverige!


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-07-31 23:37:33 följande:
    Är det "brunhögern" när även s och mp-ledda kommuner säger ifrån?

    Till skillnad från din uppfattning om dessa kommunpolitikers politiska inställning handlar det nog om att kommunpolitikerna i högre grad lever i verkligheten, medan de på riksplanet fortfarande svävar i det blå. Jag skulle vilja se Lööf hantera de problem hennes politik skapar...
    Hm, det måste vara ett gammalt inlägg från mig du kommenterat.

    det vore mig främmande att kalla folk som inte tillhör brunhögern för brunhöger. Att många kommuner tagit emot betydligt mer än sin proportionella andel av de flyktingar som kommit hit känner de flesta till, liksom att de som gjort detta kan ha synpunkter på fördelningen.

    Detta gör dem inte till brunhöger eller något liknande.
    Tom Araya skrev 2017-08-01 00:43:25 följande:
    Vi är många som talar för ökad hjälp på plats och minskad invandring. Huruvida sådana åsikter har koppling till sd eller ej kan nog variera, men din spekulation i det är intressant...
    Alltså är påståendet att Bill Gates ger dem rätt som länge påstått samma sak helt korrekt. Att du inte tycker sd'are kan ha rätt i någonting är en helt annan femma.
    Jag kräver nog ett visst mått av konsekvenstänkande.

    Anser man att det är mer effektivt att "hjälpa på plats" så är man inte trovärdig när man föreslår kraftiga inskränkningar i biståndet.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-08-01 18:27:04 följande:
    Hm, det måste vara ett gammalt inlägg från mig du kommenterat.
    Från 23/6 i år.
    FDFMGA skrev 2017-08-01 18:27:04 följande:
    det vore mig främmande att kalla folk som inte tillhör brunhögern för brunhöger. Att många kommuner tagit emot betydligt mer än sin proportionella andel av de flyktingar som kommit hit känner de flesta till, liksom att de som gjort detta kan ha synpunkter på fördelningen.

    Detta gör dem inte till brunhöger eller något liknande.
    Tom Araya skrev 2017-08-01 00:43:25 följande:
    Vi är många som talar för ökad hjälp på plats och minskad invandring. Huruvida sådana åsikter har koppling till sd eller ej kan nog variera, men din spekulation i det är intressant...
    Alltså är påståendet att Bill Gates ger dem rätt som länge påstått samma sak helt korrekt. Att du inte tycker sd'are kan ha rätt i någonting är en helt annan femma.
    Jag kräver nog ett visst mått av konsekvenstänkande.
    Det framgår inte tydligt vad du avser exakt med uttrycket "brunhöger", annat än att det är höger med en politik du upplever som brun. C är ett högerparti och när de säger ifrån om flyktingmottagande skulle det kunna tolkas som brun politik utefter vissa personers åsikter.
    Jag ser ingen skillnad i att säga ifrån att "nu har vi tagit emot tillräckligt eller för många, nu får andra ta mer ansvar" på kommunal nivå eller nationell nivå. Båda handlar om ett konsekvenstänk som inte finns eller har funnits hos vissa partier på riksnivå, exempelvis nämnda Lööf.
    FDFMGA skrev 2017-08-01 18:27:04 följande:
    Anser man att det är mer effektivt att "hjälpa på plats" så är man inte trovärdig när man föreslår kraftiga inskränkningar i biståndet.
    Jag upplever inte att folk med den åsikten generellt sett vill dra ner på bistånd, snarare visar irritation över att man har dragit ned på biståndet till förmån för ökade kostnader av flyktingmottagning. Jag tror du fokuserar för mycket på sd, i vanlig ordning. Du måste ta till dig att motståndet till förd flyktingpolitik är stort även utanför sd, kanske t.o.m. än större (=fler personer).


  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2017-08-01 18:47:52 följande:
    Från 23/6 i år.

    Det framgår inte tydligt vad du avser exakt med uttrycket "brunhöger", annat än att det är höger med en politik du upplever som brun. C är ett högerparti och när de säger ifrån om flyktingmottagande skulle det kunna tolkas som brun politik utefter vissa personers åsikter.
    Jag ser ingen skillnad i att säga ifrån att "nu har vi tagit emot tillräckligt eller för många, nu får andra ta mer ansvar" på kommunal nivå eller nationell nivå. Båda handlar om ett konsekvenstänk som inte finns eller har funnits hos vissa partier på riksnivå, exempelvis nämnda Lööf.

    Jag upplever inte att folk med den åsikten generellt sett vill dra ner på bistånd, snarare visar irritation över att man har dragit ned på biståndet till förmån för ökade kostnader av flyktingmottagning. Jag tror du fokuserar för mycket på sd, i vanlig ordning. Du måste ta till dig att motståndet till förd flyktingpolitik är stort även utanför sd, kanske t.o.m. än större (=fler personer).


    Jag upplever inte att det finns någon person förutom JTA som här på Familjeliv argumenterat för att det vore effektivare att allokera kostnaden för flyktingmottagandet till hjälp i närområdet när det är möjligt.

    Bortsett från SD-anknutna floskler av negativt värde om att det är bättre att satsa pengarna i närområdet.förstås.

    Men jag kan ha missat dessa diskussioner.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2017-08-01 18:59:23 följande:
    Jag upplever inte att det finns någon person förutom JTA som här på Familjeliv argumenterat för att det vore effektivare att allokera kostnaden för flyktingmottagandet till hjälp i närområdet när det är möjligt.

    Bortsett från SD-anknutna floskler av negativt värde om att det är bättre att satsa pengarna i närområdet.förstås.

    Men jag kan ha missat dessa diskussioner.
    Ja, du har missat dessa diskussioner. Jag ser stort stöd för detta när ämnet kommer på tal och jag deltar i sådana diskussioner på flera forum, bl.a. ett par, tre stycken på Facebook.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?