• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807495 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807495

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Sun 13 Oct 2019 02:09
    Kverulant67 skrev 2019-10-13 01:29:26 följande:

    Mordet i Värmland


    När någon begår ett brott är det individen som är ansvarig och inte alla dennes landsmän. 1,5 miljoner skötsamma personer med invandrarbakgrund ska inte blandas in för det individer gör.

    Inte heller är något riksdagsparti ansvarig för några mord.

    Mord begås av individer och det är individerna som ska ställas tills svar. Om han befinns skyldig till mordet hoppas jag också att han utvisas efter avtjänat straff.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Sun 13 Oct 2019 08:21
    +1
    Lena1979 skrev 2019-10-12 13:32:04 följande:
    M h t trådrubriken och dagens debatt om tak för antal är en annan intressant (skrämmande?) omständighet att så många s k flyktingar får juridisk hjälp för att söka olika typer av bidrag, och liknande stödåtgärder, tolkar och annat, t ex juridisk hjälp att överklaga svenska myndigheters beslut, allt betalt med de svenska skattebetalarnas pengar.

    Skattebetalarnas kostnader för advokatbyråer, jurister, tolkar, etc, är i en lavinartad ökning. Flera advokatbyråer och juristfirmor sätter nya vinstrekord och tjänar pengar som aldrig förr.
    Journalistkåren och skrikvänstern för en livlig debatt om vinster i vården, medan det om dessa vinster inom juridiken hörs ingen debatt alls?

    Man kan nog med fog misstänka att s k ensamkommande "barn" som får ut en massa skattepengar på det sätt som avslöjas av Uwell/Ericson har fått juridisk hjälp och hjälp av tolkar för att få ut dessa pengar från naiva myndigheter och skattebetalare i Sverige,
    och att även denna juridiska hjälp är betald med svenskarnas skattepengar?

    Skulle detta vara möjligt i något annat land i världen?
    Det nya Sverige är ett fantastiskt land på många sätt och vis ...
    Det är möjligt i Sverige för här har man varit naiva, som statsministern brukar säga. Man tro alal om gott. Inte kan det väl finnas intresse av att fuska bara för att det finns gratis pengar att hämta? Nej nej ...

    Organiserat tiggeri är en rätta-i-pizzan. Det finns ingen smugglingsindustri som lockar folk att resa till Sverige med texter om förmåner att hämta i Sverige. Det ljugs inte om åldrar när man frågar. Alla är helt ärliga när de kommer identitetslösa från ... ja från vardå?

    *från det land som smugglarna har sagt åt dem att de skall komma från?*

    Lägg till det en överdimensionerad bidragsapparat där det inte ens går att kontrollera, utdelande myndigheter emellan och en hel industri av jurister, hvb-hem, organisationer osv som har migrationen som sitt levebröd.

    Det här gick förstås att finansiera när det var en rännil av migranter som tog sig hit men när det hadnlar om 100000-tals om året som anländer över gränsen - då tar resurserna slut och samhället måste börja spara på andra områden.

    Skattebetalarnas kosntader för tolkar är uppe i miljardklassen per år:
    http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/begransa-ratten-till-skattebetald-tolk/

    Polisens kostnad gick från cirka 60 till nära 150 miljoner mellan 2010 och 2018. Enligt Domstolsverket steg kostnaderna för domstolstolkar i brottsmål från 13,7 till 30,2 miljoner mellan 2014 och 2017. Tolkkostnaden för kommuner och regioner är enligt utredningen uppe i 1,1 miljarder kronor om året. 
  • Sun 13 Oct 2019 13:06
    Flash Gordon skrev 2019-10-13 08:21:15 följande:
    Det här gick förstås att finansiera när det var en rännil av migranter som tog sig hit men när det hadnlar om 100000-tals om året som anländer över gränsen - då tar resurserna slut och samhället måste börja spara på andra områden.
    Man får hoppas att inte POTUS senaste nyck - telefonsamtalet med Erdogan innebär nya flyktingkatastrofer samt att IS återuppstår som en reell maktfaktor i Syrien.

    I så fall kanske IS byter namn på det återuppståndna Kalifatet och kallar det Trumpofatet i stället, som en gest av tacksamhet.
  • Lena19­79
    Sun 13 Oct 2019 16:39
    +1
    nihka skrev 2019-10-12 15:49:35 följande:
    Imponerande källhänvisningsteknik hörru!

    Jag tycker, tror och tänker och kolla här är beviset:

    www.hitta.se

    www.google.se

    Jag har överhuvudtaget inte sagt något om källhänvisning och jag har absolut inte försökt imponera vare sig på dig eller någon annan.
    Som vanligt försöker du bara smutskasta och förminska mig och det jag skriver bara för att jag inte delar din åsikt och det som du låtsas skulle vara någon sanning. 
    Du är väl själv inget vidare föredöme när det gäller källhänvisning, men ändå låtsas du alltid vara så där tvärsäker att din åsikt alltid är den rätta.

    Jag har studerat ämnet. Flera andra har studerat ämnet och har delgivit mig resultatet av sina studier. På det baserar jag min uppfattning.
    Jag förbehåller mig samma rätt som du att få ha en egen uppfattning och att få förmedla den.

    Det är bara pinsamt att du hela tiden håller på att försöka tyste mig och andra som har en annan åsikt än du!

    Det är helt fritt för dig och andra att göra motsvarande studier som vi har gjort. Det är offentliga uppgifter tillgängliga för dig och alla!
    Om du inte har lust att göra det, om du inte har lust att ta reda på fakta, men ändå låtsas vara så tvärsäker, så får det stå för dig och jag kommer inte ta till de åtgärder som du gör för att försöka tysta den som har en annan åsikt.
  • Lena19­79
    Sun 13 Oct 2019 16:47
    +1
    KillBill skrev 2019-10-12 16:02:07 följande:
    Tack! Jag har inte räknat samman de olika posterna  som är kopplade till offentliga biträden men vid en första anblick ser det inte ut som någon lavinartad ökning för advokatbyråer, jurister, tolkar, etc,

    Lena 1979 verkar alltså ha fel.
    Det citerade utgör ju bara en liten del av de samlade skenande juridiska kostnaderna som följer med den misslyckade integrationspolitiken.
    Det citerade utgör ju möjligen bara ett enda litet kapitel av en hel bok, ja nästan av ett helt bibliotek, när det gäller de samlade advokatkostnaderna och juridiska kostnaderna.
    Detta vet ni nog mycket väl och den som länkade har givetvis valt ut en mycket liten del av alla samlade kostnader bara för att den fann just denna lilla del som lämplig att visa.

    Om ni inbillar er att detta ger en helhetsbild så får ni gärna ha den åsikten, leva i den villfarelsen, och fortsätta ljuga, förneka och tiga om helheten.
    Ni är fria att ha er åsikt men jag och andra är absolut inte skyldig att dela er åsikt,
    särskilt inte eftersom ni troligen medvetet väljer att ge en felaktig bild?
  • Lena19­79
    Sun 13 Oct 2019 16:52
    +1
    nihka skrev 2019-10-12 17:05:49 följande:
    Väldigt mycket av rådgivningen till asylsökande sköts av intresseorganisationer och ideellt. Bl a har Röda korset och Svenska kyrkan.

    För den som har uppehållstillstånd gäller ju samma som för alla andra.
    Nej, den största delen sker genom det offentliga och betalas med skattemedel. Men rätt är att också intresse- och ideella organisationer gör en god, bra och betydande insats, dock kan det absolut inte betecknas som väldigt mycket när man ställer det i relation till det skattefinansierade.
    Tvärtom så är det den skattefinansierade delen som utgör "väldigt mycket".

    Även detta är självfallet något som du känner till, men du verkar hellre välja att medvetet att vilseleda?
  • Sun 13 Oct 2019 16:53
    Lena1979 skrev 2019-10-13 16:47:54 följande:

    Det citerade utgör ju bara en liten del av de samlade skenande juridiska kostnaderna som följer med den misslyckade integrationspolitiken.

    Det citerade utgör ju möjligen bara ett enda litet kapitel av en hel bok, ja nästan av ett helt bibliotek, när det gäller de samlade advokatkostnaderna och juridiska kostnaderna.

    Detta vet ni nog mycket väl och den som länkade har givetvis valt ut en mycket liten del av alla samlade kostnader bara för att den fann just denna lilla del som lämplig att visa.

    Om ni inbillar er att detta ger en helhetsbild så får ni gärna ha den åsikten, leva i den villfarelsen, och fortsätta ljuga, förneka och tiga om helheten.

    Ni är fria att ha er åsikt men jag och andra är absolut inte skyldig att dela er åsikt,

    särskilt inte eftersom ni troligen medvetet väljer att ge en felaktig bild?


    Men visa då att det skett en lavinartad ökning av kostnaderna. Som det är nu verkar det ju inte bättre än att du sitter och killgissar.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Lena19­79
    Sun 13 Oct 2019 16:57
    Flash Gordon skrev 2019-10-13 08:21:15 följande:
    Det är möjligt i Sverige för här har man varit naiva, som statsministern brukar säga. Man tro alal om gott. Inte kan det väl finnas intresse av att fuska bara för att det finns gratis pengar att hämta? Nej nej ...

    Organiserat tiggeri är en rätta-i-pizzan. Det finns ingen smugglingsindustri som lockar folk att resa till Sverige med texter om förmåner att hämta i Sverige. Det ljugs inte om åldrar när man frågar. Alla är helt ärliga när de kommer identitetslösa från ... ja från vardå?

    *från det land som smugglarna har sagt åt dem att de skall komma från?*

    Lägg till det en överdimensionerad bidragsapparat där det inte ens går att kontrollera, utdelande myndigheter emellan och en hel industri av jurister, hvb-hem, organisationer osv som har migrationen som sitt levebröd.

    Det här gick förstås att finansiera när det var en rännil av migranter som tog sig hit men när det hadnlar om 100000-tals om året som anländer över gränsen - då tar resurserna slut och samhället måste börja spara på andra områden.

    Skattebetalarnas kosntader för tolkar är uppe i miljardklassen per år:
    http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/begransa-ratten-till-skattebetald-tolk/

    Polisens kostnad gick från cirka 60 till nära 150 miljoner mellan 2010 och 2018. Enligt Domstolsverket steg kostnaderna för domstolstolkar i brottsmål från 13,7 till 30,2 miljoner mellan 2014 och 2017. Tolkkostnaden för kommuner och regioner är enligt utredningen uppe i 1,1 miljarder kronor om året. 
    Tack!
    (som någon annan i tråden uttryckte det ...)
  • Lena19­79
    Sun 13 Oct 2019 17:02
    Lena1979 skrev 2019-10-13 16:57:32 följande:
    Tack!
    (som någon annan i tråden uttryckte det ...)
    "Vi har inge nya problem i Sverige.
    Tolkkostnader i miljardklassen har vi ju alltid haft i Sverige! 
    Om inte annat så har vi haft några andra kostnader som var lika förfärliga, eller så ska tolkkostnader inte räknas pga av det ena eller det andra, eller så fanns det några andra förfärliga problem i Ungern eller någon annan stans,
    och allt är ändå högerns fel,
    så det så"
  • Lena19­79
    Sun 13 Oct 2019 17:13
    +1
    KillBill skrev 2019-10-13 16:53:41 följande:
    Men visa då att det skett en lavinartad ökning av kostnaderna. Som det är nu verkar det ju inte bättre än att du sitter och killgissar.
    Du är fri att ha din egen åsikt. Om du väljer att kalla det jag skriver för att jag killgissar så är du fri att tycka det.
    Jag är övertygad att du också vet, eller att du åtminstone håller det för troligt, att jag i huvudsak har rätt. Detta alldeles oavsett vilka ny påhitt och ny uttryck som du kommer med.

    Jag väljer medvetet att inte börja redovisa de studier jag och andra har gjort, väljer att inte ge källhänvisning, för jag vet att det bara leder till en oseriös debatt med dig och en eller annan här. Jag har sett alldeles för mycket av ert falska och tillgjorda sätt att debattera.
    Jag har verkligen inte vare sig tid eller lust att diskutera alla detaljer med er i all oändlighet!

    Du och ni är helt fria att såga allt jag skriver och att ha en annan åsikt.
    Likväl som jag och alla andra är fria att ha en annan åsikt än du och ni.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?