• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    807628 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    807628

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • Mon 14 Oct 2019 12:23
    Lena1979 skrev 2019-10-14 11:58:56 följande:
    Företagens bokslut är offentlig handling och finns t ex på hitta.se!

    Om du googlar och kollar runt lite på deras branschorganisationer och många andra helt öppna uppgifter så finner du inom 5 minuter att det finns belägg.
    Om du studerar det lite djupare, så som jag och några av mina vänner har gjort, så finner du ganska enkelt rätt så "fantastiska" uppgifter över senaste tidens ekonomiska utveckling.

    Det borde vara möjligt även för dig förstå varför jag inte vill skrika ut namn och att exakt ange exempel på de advokatbyråer och juristfirmor som avses?

    Men om du inte har lust att sätta dig in i frågan så är det helt ok även att du väljer ha en annan åsikt än jag.

    Nu är du ute och cyklar.


    De flesta byråer hanterar en mängd olika typer av ärenden såväl offentliga som privata och arbetet som ombud till flyktingar utgör bara en mindre del av dessa byråers omsättning. Det går inte att dra någon säkra slutsatser kring omsättning som kan kopplas till invandring av företagens bokslut. Ska du förstå om samhällets kostnader för ombud till invandrare har ökat så ska du söka informationen hos dem som står för finansieringen exempelvis staten.

    Gör om och gör rätt. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mon 14 Oct 2019 13:46
    Flash Gordon skrev 2019-10-14 10:44:36 följande:
    Du gör misstaget att tro att deras resonemang handlar om solidaritet med de behövande när det i själva verket handlar om poserande för deras egos skull.
    Jovisst. Det är därför personer här skriver under anonyma nick.

    Well done Sherlock!
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mon 14 Oct 2019 14:08
    +1
    Flash Gordon skrev 2019-10-12 00:25:29 följande:
    Gud, giv oss styrka!

    "Ensamkommande barn" kan kvittera ut efterlevandepension från föräldrar som påstås ha dött i hemlandet, utan att i praktiken ens behöva bevisa något dödsfall. Man bara fyller i en blankett och lovar på heder och samvete

    Gratis pengar för alla som bara tar sig hit och söker. Det handlar om hundratals miljoner i utbetalade pensioner under de senaste åren.

    Rebecca Uwell och Jan Ericson avslöjar:

    uvell.se/2019/10/11/dod-eller-inte-dod/

    www.ericsoniubbhult.se/ 

    "Det finns två stora problem med hanteringen av efterlevandepension till utrikes födda ungdomar: 

    1. För det första att det är så lättvindigt att kvittera ut efterlevandepension utan att någon som helst kontroll görs av om dödsfall verkligen inträffat. En svensk medborgare skulle aldrig få ut efterlevandepension utan att styrka dödsfallet. 

    2. För det andra att en ung människa kan åka till Sverige och mer eller mindre direkt få utbetalt efterlevandepension för påstått avlidna föräldrar i hemlandet. Det är, alldeles oavsett möjligheten till kontroll, givetvis fullständigt orimligt. Detta har självklart aldrig varit syftet med vårt svenska system med efterlevandepensioner. Ensamkommande barn eller ungdomar från Somalia eller Afghanistan är inte beroende av föräldrarna i hemlandet för sin försörjning, utan försörjs redan av de svenska skattebetalarna. Det betyder rimligen att det också är helt oskäligt att betala ut efterlevandepension utöver alla andra ersättningar."
    Tino Sanandaji kommenterar saken:

    https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10156809651573231

    Intressant gräv av Rebecca Uvell och Jan Ericson (M) om efterlevnadspension, dvs. ersättning när anhöriga avlider. 

    Senast tio år handlar det om 15 miljarder kr som betalats ut till invandrare, varav en miljard till barn. Det mesta är fullt normalt, men det kontroversiella är att ensamkommande som kommer & uppger att deras föräldrar dött i hemlandet får efterlevnadspension, retroaktivt och utan beviskrav! 

    I Sverige krävs i regel dödsintyg, men för ensamkommande räcker att intyga ”på heder och samvete” att föräldrar är döda sen tidigare, utan att ens behöva styrka sin egen identitet. Vanligtvis får man 70.000 kr i handen och 3.000 kr per månad framöver, där man räknas som barn till tjugo års ålder.

    Vi får väl se om gammel-media vill ta up saken för diskusion om nu Ericson lyfter frågan i riksdagen.


  • Lena19­79
    Mon 14 Oct 2019 14:33
    +1
    KillBill skrev 2019-10-14 12:23:16 följande:

    Nu är du ute och cyklar.


    De flesta byråer hanterar en mängd olika typer av ärenden såväl offentliga som privata och arbetet som ombud till flyktingar utgör bara en mindre del av dessa byråers omsättning. Det går inte att dra någon säkra slutsatser kring omsättning som kan kopplas till invandring av företagens bokslut. Ska du förstå om samhällets kostnader för ombud till invandrare har ökat så ska du söka informationen hos dem som står för finansieringen exempelvis staten.

    Gör om och gör rätt. 


    Jag har aldrig trott annat än att det är din åsikt att jag är ute och cyklar. Precis lika självklart som jag anser att du är helt ute och cyklar när du har tagit som din livsuppgift att dölja och förneka problemen och kostnaderna.
    Du är ute och cyklar men du har rätt till din åsikt, jag liksom andra har rätt till min åsikt och rätt att inte dela din åsikt att det ska förnekas och döljas.
  • Mon 14 Oct 2019 17:11
    Lena1979 skrev 2019-10-14 14:33:22 följande:
    Jag har aldrig trott annat än att det är din åsikt att jag är ute och cyklar. Precis lika självklart som jag anser att du är helt ute och cyklar när du har tagit som din livsuppgift att dölja och förneka problemen och kostnaderna.
    Du är ute och cyklar men du har rätt till din åsikt, jag liksom andra har rätt till min åsikt och rätt att inte dela din åsikt att det ska förnekas och döljas.
    Det handlar som sagt var inte om åsikter och det är tydligt att du vill flytta fokus från all typ av fakta. De som är intresserade av vad som är sant kan läsa vidare här och kommer då att upptäcka att det du har påstått är felaktigt. 

    https://www.regeringen.se/4abf24/contentassets/d13d35490a9f470a87b885188587b5ae/utgiftsomrade-8-migration.pdf
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mon 14 Oct 2019 18:48

    arbetet.se/2019/10/14/papperslosa-syr-gardiner-till-kommuner-och-myndigheter/

    Papperslösa syr gardiner till kommuner och myndigheter

    I en svart textilfabrik i Malmö syr papperslösa daglönare upp gardiner för 30 kronor i timmen. Gardiner som sedan säljs till svenska kommuner och myndigheter.

  • Mon 14 Oct 2019 20:54
    +1
    K Markatta skrev 2019-10-14 18:48:53 följande:
    arbetet.se/2019/10/14/papperslosa-syr-gardine.../

    Papperslösa syr gardiner till kommuner och myndigheter

    I en svart textilfabrik i Malmö syr papperslösa daglönare upp gardiner för 30 kronor i timmen. Gardiner som sedan säljs till svenska kommuner och myndigheter.
    En naturlig utveckling när man tar in tiotusentals, hundratusentals, obildade migranter utan hopp om utbildning och utveckling.

    Det blir inte rymdingenjörer och hjärtkirurger av dem. Det blir svartarbetare för 30:- timmen.

    Perfekta att ha i trädgården hemma förvisso men tveksamt om det ger så mycket för samhället i stort.

    Löfven tyckte en gång i tiden att de skulle göra sitt dagsverke i "den gröna näringen" genom att rensa sly i diken.

    *vi har varit naiva*
  • Mon 14 Oct 2019 21:09
    -1
    K Markatta skrev 2019-10-14 18:48:53 följande:

    arbetet.se/2019/10/14/papperslosa-syr-gardiner-till-kommuner-och-myndigheter/

    Papperslösa syr gardiner till kommuner och myndigheter

    I en svart textilfabrik i Malmö syr papperslösa daglönare upp gardiner för 30 kronor i timmen. Gardiner som sedan säljs till svenska kommuner och myndigheter.


    Bra artikel! Grundproblemet är att svensk höger med M och KD i spetsen gjort det möjligt för arbetsgivare att på laglig väg ta in de människor som beskrivs i reportaget. Det skulle vara bra om högern kröp till korset och gick med på att förändra regelverket som gör att skrupelfria arbetsgivare utnyttjar fattig arbetskraft. 

     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mon 14 Oct 2019 21:15
    -1
    Flash Gordon skrev 2019-10-14 20:54:36 följande:
    En naturlig utveckling när man tar in tiotusentals, hundratusentals, obildade migranter utan hopp om utbildning och utveckling.

    Det blir inte rymdingenjörer och hjärtkirurger av dem. Det blir svartarbetare för 30:- timmen.

    Perfekta att ha i trädgården hemma förvisso men tveksamt om det ger så mycket för samhället i stort.

    Löfven tyckte en gång i tiden att de skulle göra sitt dagsverke i "den gröna näringen" genom att rensa sly i diken.

    *vi har varit naiva*

    Att vi i Sverige har problem med att fattiga människor utnyttjas och får jobba för 30 kronor i timmen är en effekt av den liberaliserade arbetskraftsinvandringspolitik som infördes av Alliansen med Moderaterna spetsen år 2008/2009.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mon 14 Oct 2019 21:27
    KillBill skrev 2019-10-14 21:09:11 följande:

    Bra artikel! Grundproblemet är att svensk höger med M och KD i spetsen gjort det möjligt för arbetsgivare att på laglig väg ta in de människor som beskrivs i reportaget. Det skulle vara bra om högern kröp till korset och gick med på att förändra regelverket som gör att skrupelfria arbetsgivare utnyttjar fattig arbetskraft.  


    Två väsensskilda fenomen: >>Ordet papperslös används för att beteckna människor som befinner sig i Sverige utan tillstånd.<<

    www.migrationsinfo.se/migration/sverige/papperslosa/

    En aning svårt att ta in så kallade >>papperslösa<< i Sverige På något lagligt vis...

    ...liksom svårt att beskylla M och KD för situationen i reportaget.
    Skriver i E-Prime.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?