• Lars E
    Äldre 4 Sep 09:19
    808137 visningar
    4946 svar
    -1 +1
    4946
    808137

    Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?

    EU upplever sin värsta flyktingkris sedan krigen i Balkan och till Sverige och Tyskland har nästan alla kompasen inställd på. Men finns det en gräns och var går den isf? Att övriga EU inte ställer upp solidariskt hur mycket Melker och Löfven så önskar gör inte situationen lättare heller precis. Så hur solidarisk känner du dig när kostnaderna skenar och vår välfärd hotas?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?
  • auster
    Fri 18 Oct 2019 00:12
    +2

    Vi bör ta emot noll asylmigranter och stänga tillhörande anhöriginvandring. Däremot ska vi välkomna invandring av högkvalificerad arbetskraft. Sverige har i årtionden gjort tvärtom vilket skapt enorma problem och kostnader. 

  • Fri 18 Oct 2019 07:54
    -1
    auster skrev 2019-10-18 00:12:53 följande:

    Vi bör ta emot noll asylmigranter och stänga tillhörande anhöriginvandring. Däremot ska vi välkomna invandring av högkvalificerad arbetskraft. Sverige har i årtionden gjort tvärtom vilket skapt enorma problem och kostnader. 


    SDs Det är SDs kompisar i M och KD som har stiftat det lagar som bidragit till att okvalificerad arbetskraft från länder utanför EU utnyttjas i Sverige av skrupelfria arbetsgivare. Arbetstagare som kan tjäna så lite som 20 kr per timme men som inte vågar berätta detta för någon av rädsla att bli genast bli utvisad. 


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Fri 18 Oct 2019 14:47
    +1
    KillBill skrev 2019-10-18 07:54:00 följande:

    SDs Det är SDs kompisar i M och KD som har stiftat det lagar som bidragit till att okvalificerad arbetskraft från länder utanför EU utnyttjas i Sverige av skrupelfria arbetsgivare. Arbetstagare som kan tjäna så lite som 20 kr per timme men som inte vågar berätta detta för någon av rädsla att bli genast bli utvisad. 


    Och mot det problemet behöver vi ett gediget kontrollsystem.

    Tror du att svenska skrupelfria arbetsgivare förvandlas till ett ickeproblem av att stänga svensk arbetsmarknad för okvalificerad arbetskraft? Man kan bara komma åt dessa arbetsgivare genom att avslöja dem och tanken på att samma arbetsgivare skulle sköta allting snyggt och prydligt om den okvalificerade arbetskraften bara kommer från länder inom EU:s gränser...

    ...väcker skratt.

    Du får gärna ge belägg för att en skrupelfri arbetsgivare förvandlas till en rättvis och vettig sådan... om han bara kan anställa folk inom EU:s gränser.

    Har du inte sådana belägg så pratar vi fortfarande om problematiska arbetsgivare - som ställer till med problem för såväl individer, ekonomin och arbetsmarknaden.

    Snart kommer det väl ett socialdemokratiskt förslag om utegångsförbud för kvinnor som ett slag mot våldtäktsmän, nämligen precis samma sak - att lösa problem genom att begränsa offrens möjligheter.
    Skriver i E-Prime.
  • Fri 18 Oct 2019 15:12
    Digestive skrev 2019-10-18 14:47:42 följande:

    Och mot det problemet behöver vi ett gediget kontrollsystem.

    Tror du att svenska skrupelfria arbetsgivare förvandlas till ett ickeproblem av att stänga svensk arbetsmarknad för okvalificerad arbetskraft? Man kan bara komma åt dessa arbetsgivare genom att avslöja dem och tanken på att samma arbetsgivare skulle sköta allting snyggt och prydligt om den okvalificerade arbetskraften bara kommer från länder inom EU:s gränser...

    ...väcker skratt.

    Du får gärna ge belägg för att en skrupelfri arbetsgivare förvandlas till en rättvis och vettig sådan... om han bara kan anställa folk inom EU:s gränser.

    Har du inte sådana belägg så pratar vi fortfarande om problematiska arbetsgivare - som ställer till med problem för såväl individer, ekonomin och arbetsmarknaden.

    Snart kommer det väl ett socialdemokratiskt förslag om utegångsförbud för kvinnor som ett slag mot våldtäktsmän, nämligen precis samma sak - att lösa problem genom att begränsa offrens möjligheter.


    Hmm.... ett kontrollsystem i en anarkistiskt eller libertariantsamhälle...

  • Lena19­79
    Fri 18 Oct 2019 15:13
    KillBill skrev 2019-10-17 21:45:13 följande:

    Du har fel


    De flesta svenskar anser att svenska löner ska gälla på svensk arbetsmarknad och förstår att alternativet skulle snedvrida konkurrensen till nackdel för  svenska företag och anställda.  Svenska myndigheter ska också ställa arbetsrättsliga villkor i offentliga upphandlingar som är i nivå med centralt kollektivavtal. Detta sker i alla större offentliga upphandlingar.


     


    Personligen använder jag inte tjänster om jag känner till att de är omgärdade av dåliga arbetsvillkor.


     


    Nej, det finns ingenting som tyder på att jag generellt skulle ha fel.

    T ex har jag 100% rätt i att det alltid är kunden/konsumenten, inte löngivaren/arbetsgivaren, som betalar löntagarnas löner.

    Svenska konsumenter och kunder kanske tycker och påstår vissa saker om man frågar dem, men sedan handlar de på ett helt annat sätt.
    Detta gäller också vid offentligt upphandling.

    Eller är du den enda i denna världen som helt missat t ex hur mycket Kina-importen har ökat under senare åt?
    Låtsas du vara den enda som inte hört talas om att skolor och kommuner importerar t ex färdiga pannkakor tillverkade i Polen? Du är den enda här som inte har sett att det i din matvarubutik finns importerat kött från t ex Brasilien?

    Det finns många exempel på utländska byggbolag och liknande som vunnit offentliga upphandlingar och som sedan utför byggnationerna med hjälp av inhyrd personal tillhandahållna från bemanningsföretag belägna i de mest osvenska länder.
    Nej du har fundamentalt fel.
    Alla byggen som utförs efter offentlig upphandling utförs absolut inte av Svenska företag eller företag som erbjuder alla anställda arbetsrättsliga villkor i enlighet med Svenska kollektivavtal.
    Många offentliga upphandlingar har vunnits av företag som har lämnat betydligt billigare anbud än vad något av de Svenska företagen har kunnat göra.

    Personligen använder jag inte tjänster om jag känner till att de är omgärdade av dåliga arbetsvillkor.
    På det uttalandet tror jag inte ett smack.
    Möjligen har du en liten tanke och möjligen försöker du ta en viss hänsyn,
    heder till dig i så fall,
    men aldrig att jag skulle gå på att du inte någon enda gång väljer köpa en vara eller en tjänst som är betydligt billigare. 
  • Fri 18 Oct 2019 16:46
    Padirac skrev 2019-10-18 15:12:23 följande:

    Hmm.... ett kontrollsystem i en anarkistiskt eller libertariantsamhälle...


    Du får nog läsa på om bådadera ideologier och inte blanda ihop ord med varandra.

    Givetvis finns det behov an kontroller även i en anarkistisk (observera ideologin, inte ordet för ett kaotisk tillstånd) stat liksom i en liberal sådan.

    Något säger mig att du håller marxistisk ideologi högt för att du inte vet någonting annat.
    Skriver i E-Prime.
  • Fri 18 Oct 2019 19:20
    Digestive skrev 2019-10-18 16:46:34 följande:
    Du får nog läsa på om bådadera ideologier och inte blanda ihop ord med varandra.

    Givetvis finns det behov an kontroller även i en anarkistisk (observera ideologin, inte ordet för ett kaotisk tillstånd) stat liksom i en liberal sådan.

    Något säger mig att du håller marxistisk ideologi högt för att du inte vet någonting annat.
    så nu har jag blivit marxist också Solig

    Det är faktisk det Sdsvansen och skrikhögern brukar anklaga meningsmotståndare för att vara. Nazister brukar dessutom anklaga de demokratiska och socialliberala uppfattningarna för kulturmarxism.

    appropå fientlighet alltså - du vet vad jag menar Solig
  • Fri 18 Oct 2019 19:23
    Digestive skrev 2019-10-18 16:46:34 följande:
    Du får nog läsa på om bådadera ideologier och inte blanda ihop ord med varandra.

    Givetvis finns det behov an kontroller även i en anarkistisk (observera ideologin, inte ordet för ett kaotisk tillstånd) stat liksom i en liberal sådan.

    Något säger mig att du håller marxistisk ideologi högt för att du inte vet någonting annat.
    Foliehatten som tar in signalerna verkar ha en distortion som stör mottagardelen.
    Själv uppskattar jag anläggningar med mindre ön 0,005% THD istället för foliebaserade anläggningar med förvrängande presets.
  • Kverul­ant67
    Fri 18 Oct 2019 20:17
    Padirac skrev 2019-10-18 19:23:24 följande:
    Foliehatten som tar in signalerna verkar ha en distortion som stör mottagardelen.
    Själv uppskattar jag anläggningar med mindre ön 0,005% THD istället för foliebaserade anläggningar med förvrängande presets.
    Om man nu som du försvarar vissa saker och argumenterar som en person väldigt långt ut på vänsterkanten så får du väl förstå att folk börjar kalla dej just marxist....
  • Fri 18 Oct 2019 20:45
    Kverulant67 skrev 2019-10-18 20:17:21 följande:
    Om man nu som du försvarar vissa saker och argumenterar som en person väldigt långt ut på vänsterkanten så får du väl förstå att folk börjar kalla dej just marxist....
    Det var inte första gången min konstanta kritik mot SD kallas marxism.. synfältet verkar lite enögt långt där ute på högerflanken.
Svar på tråden Hur många flyktingar bör/klarar vi av att ta emot?