• Familjeliv

    Så får du ditt barn att äta bättre

    Så får du ditt barn att äta bättre
    Vill ditt barn inte äta? Du är inte ensam – en studie från USA visar att varannan förälder uppfattar sina barn som så kallade picky eaters. Vi har pratat med Kajsa Lamm Laurin, logopeden och författaren till boken ”När ditt barn inte äter”, om hur du dukar för glada måltider.

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden Så får du ditt barn att äta bättre
  • betty78

    Hej. Jag undrar lite hur jag gör med en 4-åring som bara vill äta lasagne på burk? Problemet har pågått i ca 1,5 år, snart 2. Han vägrar verkligen smaka på nåt annat. Till för ett litet tag sedan ville han dessutom matas och då hände det att jag i förvirringen råkade stoppa lillebrors mat i munnen på honom och det som händer då är att han får panik. Han räcker ut tungan och kan varken svälja eller spotta. Han blir helt hysterisk nästan okontaktbar. Läst så mycket och vissa säger att man måste prata med barnet och säga att de måste smaka. Någon annan säger att man ska låta dem äta det som de vill ha för nyfikenheten tar över o tillslut vill de smaka på familjens mat. Jag har testad båda sakerna och även annat men det fungerar verkligen inte. Han äter verkligen inget annat än sin lasagne. Nu har han börjat på förskola och där blev det jätte dumt när de skulle äta och han ville inte gå dit mer, bara om han slapp äta. Så nu går han tre timmar i hopp om att det ska lösas efter hand. Vi har kontaktat Bvc och ska få träffa en dietist men inte fått det ännu tyvärr.

    Så har du något bra tips på vad jag ska göra med denne lille man?

  • Trippelmamma76

    Din son har en allvarlig ätproblematik och jag är förvånad över att detta inte gjorts något åt för länge sedan? Det räcker inte med en dietist utan han behöver utredas av barnläkarteam.

Svar på tråden Så får du ditt barn att äta bättre