• Äldre 17 Sep 06:44
    20736 visningar
    37 svar
    37
    20736

    vår bebis har en för bred nackspalt, någon med erfarenhet?

    Hej!! Är gravid i v 13 och igår gjorde vi kub testet. Skulle inte alla göra detta från början men hade bokat in ett tidigt ul förra veckan bara för att få se vårat pyre och då upptäckte barnmorskan att nackspalten va för bred (3,5 mm)... Igår gjorde vi alltså ett nytt ul och innan har jag tagit prover. Vi hamna inom högrisk med siffrorna 1 av 18 på down syndrom och 1 av 299 på de andra två, trisomi 18 och 13.... Vi blev ju helt ställda då vi som sagt inte tänkt göra något kub test. Jag är 25 år och vi har en frisk dotter sen innan på snart två år.
    Nu är vi ju dock i denna situationen och inom några dagar ska vi gå vidare med moderkaksprov. Är såklart oroliga för risken för missfall som det för med sig men vi vill ju veta om vår bebis är frisk eller inte.

    Nu till min fråga finns det någon här som har fått friska barn trots bred nackspalt eller har det inneburit down syndrom eller hjärtfel för någon av er?

  • Svar på tråden vår bebis har en för bred nackspalt, någon med erfarenhet?
  • Äldre 17 Sep 07:13
    #1

    Visst ökar risken när kvinnan är äldre men även unga kan få barn med down. Saken är faktiskt den att dom flesta barn som föds med Downs idag förds av unga mammor eftersom dom ofta inte väljer kub och FVP. Hoppas dock att det inte är några "fel" på bebisen. Ni får helt enkelt vänta på svaret på FVP. Och klart det kan vara en frisk bebis där inne. Ta inte ut något i förskott nu. Även fast jag förstår att det är svårt och att ni är väldigt oroliga just nu.

  • Äldre 17 Sep 07:40
    #2

    Hej!
    Jag har den erfarenheten. Men den slutade tyvärr med abort. Vår lilla tjej hade trisomi 18. Vi hoppades att moderkaksprovet skulle visa hjärtfel och inte trisomi. Men någonstans inom oss så insåg vi att detta barn inte skulle födas friskt oavsett resultat.
    Så jag håller tummarna för att ni inte får gå igenom samma sak som oss. 
    Kram

  • Äldre 17 Sep 07:46
    #3

    Visst är en på 18 högt, men det är ju fortfarande mycket större chans att babyn är frisk än inte, eller hur? Du får tänka så tills du vet tycker jag. 17 av 18 hade ju varit fantastiska chanser om det gällde ett lotteri tex... Håller tummarna för er!

  • Äldre 17 Sep 07:55
    #4
    mialoten skrev 2015-09-17 07:40:42 följande:

    Hej!
    Jag har den erfarenheten. Men den slutade tyvärr med abort. Vår lilla tjej hade trisomi 18. Vi hoppades att moderkaksprovet skulle visa hjärtfel och inte trisomi. Men någonstans inom oss så insåg vi att detta barn inte skulle födas friskt oavsett resultat.
    Så jag håller tummarna för att ni inte får gå igenom samma sak som oss. 
    Kram


    Va tråkigt att det slutade så olyckligt för er :( hemskt ledsen!! Får jag fråga om det va proverna eller nackspalten som gjorde att ni gick vidare? Eller slog det ut på båda två?
    Ja vi håller tummarna! Tack!
  • Äldre 17 Sep 07:59
    #5
    Trippelmamma76 skrev 2015-09-17 07:46:46 följande:

    Visst är en på 18 högt, men det är ju fortfarande mycket större chans att babyn är frisk än inte, eller hur? Du får tänka så tills du vet tycker jag. 17 av 18 hade ju varit fantastiska chanser om det gällde ett lotteri tex... Håller tummarna för er!


    Aboslut är det större chans att det är friskt än sjukt! Så försöker jag tänka med :) däremot kan jag inte låta bli att undra om bebisen isåfall (om den inte har något kromosomfel) istället kommer att vara hjärtsjuk... Men det är ju isåfall förhoppningsvis behandlingsbart! Det är många tankar som snurrar. Väntar telefonsamtal från sjukhuset där jag ska få en tid snarast, hoppas dom ringer snart!
  • Äldre 17 Sep 15:08
    #6

    Hej!
    Det är klart du får fråga. Ultraljudet visade en för bred nackspalt. Samt att proverna visade höjd risk också.
    Så vi fick en tid för moderkaksprov ganska så omgående. 
    Svaret tog ca 1½ vecka. Och bekräftade vad vi trodde men vi trodde inte det skulle vara så allvarligt. //Mia

  • Äldre 17 Sep 20:29
    #7
    mialoten skrev 2015-09-17 15:08:45 följande:

    Hej!
    Det är klart du får fråga. Ultraljudet visade en för bred nackspalt. Samt att proverna visade höjd risk också.
    Så vi fick en tid för moderkaksprov ganska så omgående. 
    Svaret tog ca 1½ vecka. Och bekräftade vad vi trodde men vi trodde inte det skulle vara så allvarligt. //Mia


    Tack för svar! Fy vilket chockbesked det måste varit för er! Gjorde det ont att ta provet? för oss va proverna bra i alla fall. Dom skulle ringa från sjukhuset idag men det gjorde dom aldrig... Försökte ringa själv men såklart är det telefontid endast mellan visst klockslag.. Min barnmorska ringde dock och ville höra hur vi mådde och hur det gått, hon skulle ringa oss igen i morgon och isåfall ringa till sjukhuset och ligga på dom om dom inte hört av sig tills dess!
  • Äldre 24 Sep 09:10
    #8

    Hur har det gått??

  • Äldre 26 Sep 12:36
    #9
    Malin 845 skrev 2015-09-24 09:10:18 följande:

    Hur har det gått??


    På måndag ska det tas moderkaksprov, vilket tar några dagar att få svar på...
    I måndags fick jag en störtblödning.. Aldrig varit med om något liknande!! Inte ens min tvåårings blöjor räckte... Åkte akut till gyn och trodde ju såklart att nu är det över :( till allas stora förvisning slog hjärtat där inne och den lilla spralla som aldrig förr! Dom vet inte varför jag blödde. Höll på i några timmar och sen har det inte varit något. Är extra nervös inför måndagen då såklart... Kommer det att vara vid liv då? Håller alla tummar att detta bara är ett bråkigt litet barn och att att allt annat kommer att vara bra!
  • Äldre 30 Sep 14:56
    #10

    Blev inget i måndags då dom ringde och sa att läkaren va sjuk, istället framflyttat tills på torsdag (i morgon). Har varit långa dagar att vänta men snart är vi där!!

Svar på tråden vår bebis har en för bred nackspalt, någon med erfarenhet?