• Äldre 26 Sep 17:50
    21609 visningar
    90 svar
    90
    21609

    barnvaktens korkade idéer...

    Strax ska jag och sambon bege oss iväg på en helgutflykt. Då ska älskade svärmor ha hand om vårat barn.

    Då Vill hon ha nyckeln hen till oss så hon kan åka och byta leksaker under helgen så inte vårat barn tröttnar på leksakerna hemma hos henne. Jag började ju självklart skratta när hon sa det och svarade "det behöver du absolut inte göra! Hen leker med det som finns! Tror inte hen blir uttråkad!"
    Hon spänner blicken och repetera samma mening igen.... Jag svarar återigen att det behövs inte åkas hem till oss och plocka med en massa leksaker! Låt hen leka med det som finns hemma hos henne. Hon har leksaker så det räcker gott och väl.

    Jag berättade detta för min sambo och han blev sur på mig och tycker hans mamma har fullständig rätt till att åka hem hit och ta med vilka leksaker hon vill.
    Jag ger min unge nästan allt hen vill ha och försöker att inte skämma bort hen utan man leker med det som finns och man får använda fantasin om det blir tråkigt!

    Så om en vecka ska jag ta fighten igen att återigen neka till detta urtöntiga förslag. Kanske jag skickar med en påse med lite leksaker men aldrig att jag vill ha folk hemma i mitt hus speciellt inte om det inte är jag som bett om det!

    Guuuuud denna kvinnan och hennes konstiga idéer jämt och ständigt !

    Någon mer än jag som blir överkörd av barnvakten?

    Jag vet jag låter skitbitter men vafan.... Då är jag väl det då!

  • Svar på tråden barnvaktens korkade idéer...
  • Äldre 26 Sep 19:30
    #21
    +1

    Överkörd av barnvakten? Var glad att din svärmor ställer upp och passar din hen , nej shit såg ju att du skrivit hon sedan . Ett litet tips , ska du köra med hen så håll det hela tråden.
    Och ja du låter bitter och jävligt otacksam


    Goodness me
  • Äldre 26 Sep 19:31
    #22
    Natulcien skrev 2015-09-26 19:25:42 följande:

    Kan hon inte ta hand om ert barn hemma hos er då, så har barnet tillgång till alla sina saker och ni behöver inte ha någon dispyt om att hämta fler?


    TS skriver ju att hon aldrig vill ha folk i sitt hus så det verkar ju inte bara handla om leksakerna, annars hade ju det varit ett bra förslag.
    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 26 Sep 19:39
    #23
    pollydolly skrev 2015-09-26 19:15:36 följande:
    Nej det har inget med att göra för vad jag är orolig för utan snarare för jag tycker det är en urlöjlig grej att ha nyckel till - att hämta leksaker.
    Du tycker det är en löjlig grej, men barnvakten känner att det behövs för att hon skall kunna ta hand om barnet på bästa sätt.
    Du vill fostra ditt barn till att kunna leka med vad som finns, och annars ha tråkigt tills man kommer på något. Det är en bra tanke, men samtidigt skall ju barnvakten känna sig bekväm och har inte samma band till barnet som du. Som barnvakt är det inte lika lätt att tänka "låt henne ha tråkigt ett tag, det är nyttigt".
    Får svärmor betalt? Annars är hon ju snäll och ställer upp, och då borde ni vilja göra det så lätt som möjligt för henne. När vi har mormor och morfar som barnvakt är de hemma hos oss så att de har tillgång till alla barnets saker. Jag tycker det verkar som om du vill säga nej bara för att du tycker svärmor har en fjantig idé, men för svärmor är det inte löjligt, och det är hon som ställer upp för er.
  • Äldre 26 Sep 19:48
    #24
    taquine skrev 2015-09-26 19:30:25 följande:

    Överkörd av barnvakten? Var glad att din svärmor ställer upp och passar din hen


    Det var min första tanke med, TS låter otacksam. Jag kommer nog aldrig förstå att man kan vara så principfast så att det skapar problem när det gäller något så oskyldigt som leksaker, det viktigaste är väl att barnet blir väl omhändertaget i trygga händer och inte att svärmor gör exakt lika i allt. Det är liksom inte hela världen om ett barn leker med fler leksaker än det normalt får hemma av någon anledning eller äter en extra kaka, föräldrar som resonerar så tror jag förstör för sig själva rätt mycket. Jag tror dock inte att det bara handlar om leksaker här eller ens något om det men det kan ju bara TS svara på.
    Avskyr CIO-metoder
  • Äldre 26 Sep 20:14
    #25
    Penida skrev 2015-09-26 19:31:15 följande:
    TS skriver ju att hon aldrig vill ha folk i sitt hus så det verkar ju inte bara handla om leksakerna, annars hade ju det varit ett bra förslag.
    Ojdå, jag missade visst det. Ja, vill hon inte ha andra människor än sin egen familj i huset så funkar ju mitt förslag dåligt. Tråkigt bara om den principen ligger kvar när barnet skaffar kompisar och vill bjuda hem dem.
  • Äldre 26 Sep 20:21
    #26
    pollydolly skrev 2015-09-26 19:15:36 följande:
    Nej det har inget med att göra för vad jag är orolig för utan snarare för jag tycker det är en urlöjlig grej att ha nyckel till - att hämta leksaker.
    Tja, jag kan väl tycka att om man har en sån tur att man har släkt som vill barnvakta en hel helg, då biter man ihop och ler när det gäller såna saker. Annars kanske den lyxen försvinner illa kvickt. Skillnad om svärmor visat sig helt gränslös och typ bytt gardiner när ni varit borta.
  • Ego Lovers
    Äldre 26 Sep 20:35
    #27

    Klarar sig inte barnet på de leksakerna som svärmor har får ni väl ta med er leksaker. Ta med två stora blå Ikea kassar med leksaker och säg lite fint att ni tog med massor så svärmor slipper ut och ränna när hon har viktigare saker för sig, att passa barnbarnet.

    Låter mer att hon vill ha fri tillgång att kunna genomsöka ert hem

  • Äldre 26 Sep 22:16
    #28

    Fråga henne vad den egentliga anledningen är till att hon vill ha nyckel till ert hem, då detta med leksaker bara är en dålig bortförklaring ...

  • Äldre 26 Sep 23:43
    #29

    Tycker också det låter som en dålig bortförklaring att hämta leksaker för att ha tillgång till erat hem.

    När jag var liten så var jag oerhört mycket hos min farmor i perioder och jag tog inte ens med mig leksaker hemifrån på eget bevåg förutom någon docka någon gång som hon ville sy kläder åt, annars så hade hon lite bilar och ett bil garage samt cowboys och lite lego samt kritor som hennes söner haft när dem var små (1958-1974)... det dög ypperligt och hon skulle aldrig komma på tanken att åka till mina föräldrar och hämta saker, vi löste allt på plats och jag var jäkligt självständig och full med fantasi.

    Så nej varför ska hon ha eran nyckel? Svärmors städa eller?

  • Äldre 27 Sep 03:48
    #30
    Penida skrev 2015-09-26 19:22:39 följande:

    Jag undrar vad du tror ska hända om du ger henne en nyckel? Handlar det bara om att du inte vill ha människor (som står er nära och tar hand om ert barn) i ert hem när ni är borta eller bottnar det i något mer?
    Jag hade tyckt att det hade varit en onödig sak att tjafsa om med din man och svärmor och göra en stor sak av som mest verkar förstöra men ja, alla är vi ju olika. Här har mina föräldrar som oftast barnvaktar en nyckel till vårt hus alltid och ibland sitter nån vän till oss barnvakt, då är de ofta hemma hos oss till och med.
    Jag hade mest troligt varit din man i det här så jag kan inte ge några direkta råd men jag hoppas ni får en fin helg trots att du upplever detta som ett problem.


    vampyria2 skrev 2015-09-26 19:26:41 följande:
    Hm fast i sånt fall känns det löjligt att starta ett tjafs om det hela, om hon nu tycker att det är en bra ide så varför inte? hon kanske tycker att det skulle vara en rolig sak att göra för att fördriva tiden lite eller så eller om de upptäcker att de skulle behöva något, man ska välja sina strider och det här känns i sånt fall mer som att du vill ha något att bråka om faktiskt,
    Det blir inget tjafs om TS's nej respekteras.
    Frågan om detta ska behöva tjafsas om sa väl i så fall ställas till svärmodern om hon inte kan acceptera att TS säger nej.

Svar på tråden barnvaktens korkade idéer...