• Äldre 26 Sep 17:50
    21668 visningar
    90 svar
    90
    21668

    barnvaktens korkade idéer...

    Strax ska jag och sambon bege oss iväg på en helgutflykt. Då ska älskade svärmor ha hand om vårat barn.

    Då Vill hon ha nyckeln hen till oss så hon kan åka och byta leksaker under helgen så inte vårat barn tröttnar på leksakerna hemma hos henne. Jag började ju självklart skratta när hon sa det och svarade "det behöver du absolut inte göra! Hen leker med det som finns! Tror inte hen blir uttråkad!"
    Hon spänner blicken och repetera samma mening igen.... Jag svarar återigen att det behövs inte åkas hem till oss och plocka med en massa leksaker! Låt hen leka med det som finns hemma hos henne. Hon har leksaker så det räcker gott och väl.

    Jag berättade detta för min sambo och han blev sur på mig och tycker hans mamma har fullständig rätt till att åka hem hit och ta med vilka leksaker hon vill.
    Jag ger min unge nästan allt hen vill ha och försöker att inte skämma bort hen utan man leker med det som finns och man får använda fantasin om det blir tråkigt!

    Så om en vecka ska jag ta fighten igen att återigen neka till detta urtöntiga förslag. Kanske jag skickar med en påse med lite leksaker men aldrig att jag vill ha folk hemma i mitt hus speciellt inte om det inte är jag som bett om det!

    Guuuuud denna kvinnan och hennes konstiga idéer jämt och ständigt !

    Någon mer än jag som blir överkörd av barnvakten?

    Jag vet jag låter skitbitter men vafan.... Då är jag väl det då!

  • Svar på tråden barnvaktens korkade idéer...
  • Äldre 27 Sep 03:50
    #31
    Sous skrev 2015-09-26 20:21:32 följande:
    Tja, jag kan väl tycka att om man har en sån tur att man har släkt som vill barnvakta en hel helg, då biter man ihop och ler när det gäller såna saker. Annars kanske den lyxen försvinner illa kvickt. Skillnad om svärmor visat sig helt gränslös och typ bytt gardiner när ni varit borta.
    Precis som om detta är något man måste "bjuda" svärmor på för att visa tacksamhet....nä, det där köper jag inte.
  • gbgumm­an
    Äldre 27 Sep 03:57
    #32
    +1

    När mormor eller farmor ska vara barnvakter till barn jag satt till världen är ALLTID på deras villkor. De får bestämma allt var de ska va, vad som ska ätas och vad som ska göras. De är fina som vill hjälpa till och då får jag anpassa mig efter dem.

  • Äldre 27 Sep 05:47
    #33

    Men låt henne ha nyckeln. Hon ser det väl som en rolig utflykt som de kan göra tillsammans. Eller kanske känner en genuin oro att ert barn inte har tillräckligt roligt hemma hos henne en hel helg med vara de saker som hon har hemma. Jag tycker det är du som är löjlig här, inte svärmor.

  • Äldre 27 Sep 05:59
    #34
    +1

    Men är det här verkligen något att starta en konflikt över med både svärmor och make?
    Det är ju en petitess, och om du inte litar på din svärmor att gå in i ert hus när ni inte är hemma, hur vågar du då lita på henne att ta hand om ert barn.
    Nej, ts, välj dina fighter,det här är inte en värd att tas. 

  • tobbe0­1
    Äldre 27 Sep 07:06
    #35
    taquine skrev 2015-09-26 19:30:25 följande:

    Överkörd av barnvakten? Var glad att din svärmor ställer upp och passar din hen , nej shit såg ju att du skrivit hon sedan . Ett litet tips , ska du köra med hen så håll det hela tråden.
    Och ja du låter bitter och jävligt otacksam


  • Äldre 27 Sep 07:51
    #36
    Tom Araya skrev 2015-09-27 03:50:55 följande:
    Precis som om detta är något man måste "bjuda" svärmor på för att visa tacksamhet....nä, det där köper jag inte.
    Det gör man ju som man vill, men att vara barnvakt är ju en tjänst någon gör mig och då får det ju vara på den personens villkor, litegrann. Om jag lånar någons bil och de vill ha den tvättad efteråt så gör jag ju det, eller låter bli att låna bilen, även om jag tycker att den ser ren ut. Om jag vill ha barnvakt och barnvakten vill vara hos oss/hos sig, så får de bestämma det. För det är de som gör oss en tjänst.

    I det här fallet vill svärmor ha nyckel för att kunna hämta/byta saker till barnet under helgen, hon kanske är osäker på att kunna roa/lugna barnet och vill ha det som en säkerhet?

    Det är klart det får finnas gränser för vad man ställer upp på (ex om svärmor går igenom ens skåp och lådor eller har visat sig extremt konstig på annat sätt) men ts påstår ju att hon inte har någon anledning att misstänka detta.
  • Ego Lovers
    Äldre 27 Sep 07:57
    #37
    Sous skrev 2015-09-27 07:51:11 följande:
    Det gör man ju som man vill, men att vara barnvakt är ju en tjänst någon gör mig och då får det ju vara på den personens villkor, litegrann. Om jag lånar någons bil och de vill ha den tvättad efteråt så gör jag ju det, eller låter bli att låna bilen, även om jag tycker att den ser ren ut. Om jag vill ha barnvakt och barnvakten vill vara hos oss/hos sig, så får de bestämma det. För det är de som gör oss en tjänst.

    I det här fallet vill svärmor ha nyckel för att kunna hämta/byta saker till barnet under helgen, hon kanske är osäker på att kunna roa/lugna barnet och vill ha det som en säkerhet?

    Det är klart det får finnas gränser för vad man ställer upp på (ex om svärmor går igenom ens skåp och lådor eller har visat sig extremt konstig på annat sätt) men ts påstår ju att hon inte har någon anledning att misstänka detta.
    De kan ta med sig en massa leksaker så slipper svärmor det besväret utan kan koncentrera sig på barnet. Jag hade fyllt två stora blå Ikea påsar med leksaker och skulle inte det räcka är det något fel.
  • gbgumm­an
    Äldre 27 Sep 08:02
    #38
    Tom Araya skrev 2015-09-27 03:50:55 följande:
    Precis som om detta är något man måste "bjuda" svärmor på för att visa tacksamhet....nä, det där köper jag inte.
    När barnens mormor eller farmor är barnvakt visar jag tacksamhet ja. Det är ju självklart. De krävde inte att jag skulle skaffa barn och de har ett liv utan barnbarn. Nu älskar de sina barnbarn och är glada att ha hand om dom men det är ingen självklarhet att de har tid och lust. Tex min farmor sa rakt ut till min mamma att hon inte tänkte sitta barnvakt annat än i nödfall och min mormor bodde inte i Finland. Så min mamma hade ingen barnvakt förutom min faster ibland. Självklart ska man va tacksam när någon hjälper en även om den som gör tjänsten inte har något emot det.
  • nernu
    Äldre 27 Sep 08:36
    #39

    Om det inte finns någon historia av att svärmor brukaar gå runt och stjäla grejer i ert hus så är du väldigt otrevlig. Inte för att du inte vill ge henne nyckeln för det kanske kan kännas obekvämt för somliga eller för att du vill uppfostra ditt barn på ett visst så de leksaker som finns får räcka. Men att kalla svärmors idéer för korkade och vilja dra igång en konflikt över en skitsak. Varför är du sån för? Det är väl jätteonödigt?

  • Äldre 27 Sep 09:50
    #40
    Bibbidi skrev 2015-09-26 18:25:15 följande:
    Men din man vill ju lämna ut nyckeln? Varför är din åsikt mer värd än hans? 
    Den som inte vill ha in en person i sitt hem har rätten att säga nej även om någon annan med bestämmanderätt om hemmet säger ja.
Svar på tråden barnvaktens korkade idéer...