• Äldre 26 Sep 17:50
    21610 visningar
    90 svar
    90
    21610

    barnvaktens korkade idéer...

    Strax ska jag och sambon bege oss iväg på en helgutflykt. Då ska älskade svärmor ha hand om vårat barn.

    Då Vill hon ha nyckeln hen till oss så hon kan åka och byta leksaker under helgen så inte vårat barn tröttnar på leksakerna hemma hos henne. Jag började ju självklart skratta när hon sa det och svarade "det behöver du absolut inte göra! Hen leker med det som finns! Tror inte hen blir uttråkad!"
    Hon spänner blicken och repetera samma mening igen.... Jag svarar återigen att det behövs inte åkas hem till oss och plocka med en massa leksaker! Låt hen leka med det som finns hemma hos henne. Hon har leksaker så det räcker gott och väl.

    Jag berättade detta för min sambo och han blev sur på mig och tycker hans mamma har fullständig rätt till att åka hem hit och ta med vilka leksaker hon vill.
    Jag ger min unge nästan allt hen vill ha och försöker att inte skämma bort hen utan man leker med det som finns och man får använda fantasin om det blir tråkigt!

    Så om en vecka ska jag ta fighten igen att återigen neka till detta urtöntiga förslag. Kanske jag skickar med en påse med lite leksaker men aldrig att jag vill ha folk hemma i mitt hus speciellt inte om det inte är jag som bett om det!

    Guuuuud denna kvinnan och hennes konstiga idéer jämt och ständigt !

    Någon mer än jag som blir överkörd av barnvakten?

    Jag vet jag låter skitbitter men vafan.... Då är jag väl det då!

  • Svar på tråden barnvaktens korkade idéer...
  • Äldre 27 Sep 10:06
    #41

    Varför bråka om detta? Din make bor ju också i ditt hem antar jag och han tycker ju att det är okej? Ja svärmor låter ängslig och nervös, låt henne då få känna sig kompetent istället för att skratta ut henne?

    Enklaste lösningen är förstås att du ger henne nyckeln, tar med ett gäng favoritleksaker, och understryker att du tror att det blir mkt onödigt att åka och hämta mer. Låt henne sedan göra som hon vill.

    I min värld låter det ganska stört att du är bekväm med att låta svärmor ta hand om ditt barn hela helgen, men inte med att hon går in i ditt hem... 

  • Äldre 27 Sep 10:06
    #42

    Varför bråka om detta? Din make bor ju också i ditt hem antar jag och han tycker ju att det är okej? Ja svärmor låter ängslig och nervös, låt henne då få känna sig kompetent istället för att skratta ut henne?

    Enklaste lösningen är förstås att du ger henne nyckeln, tar med ett gäng favoritleksaker, och understryker att du tror att det blir mkt onödigt att åka och hämta mer. Låt henne sedan göra som hon vill.

    I min värld låter det ganska stört att du är bekväm med att låta svärmor ta hand om ditt barn hela helgen, men inte med att hon går in i ditt hem... 

  • Äldre 27 Sep 10:16
    #43
    gbgumman skrev 2015-09-27 03:57:33 följande:
    När mormor eller farmor ska vara barnvakter till barn jag satt till världen är ALLTID på deras villkor. De får bestämma allt var de ska va, vad som ska ätas och vad som ska göras. De är fina som vill hjälpa till och då får jag anpassa mig efter dem.
    Är du dum på riktigt?

    Varför ska dom få bestämma allt för?

    Så du tycker dom ska bestämma vad barnen ska äta, ett av våra barn är mjölkallergiker men då dom är barnvakt tycker du att dom ska ge han massor med mat som innehåller mjölkprotein alltså...

    Nä du en barnvakt ska respektera våra villkor men dom ska ge barnet/barnen lite extra lyx kanske..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 27 Sep 12:00
    #44
    pollydolly skrev 2015-09-26 18:16:10 följande:

    Då har du kommit överens med dina föräldrar och svärföräldrar om det, vilket är jättebra! :)

    Vad jag har för tankar kring vad barnvakten ska göra henna hos oss är ju inte så relevant. Utan tråden handlar mer om hur man ställer sig till en fråga från barnvakten som vägrar acceptera svaret denne personen får.

    I detta fall lämna ut nyckel, vilket jag inte vill. Ska jag göra det ändå fast att jag inte vill?

    Jag behöver hjälp att hantera situationen och inte ge med mig! Varför är inte mitt nej accepterat? Varför kan det inte bara få vara så? ....


    Men säg då till barnvakten att nej jag vill inte lämna ut nyckel var snäll och acceptera det.

    Jag får utgå från att du har en anledning till varför. Alt säg åt din man att säga till sin mamma. Och så kan du om du vill och orkar packa en rygga med extra leksaker om det nu oroar barnvakten.
  • Äldre 27 Sep 12:06
    #45
    Frontline skrev 2015-09-27 10:16:01 följande:

    Är du dum på riktigt?

    Varför ska dom få bestämma allt för?

    Så du tycker dom ska bestämma vad barnen ska äta, ett av våra barn är mjölkallergiker men då dom är barnvakt tycker du att dom ska ge han massor med mat som innehåller mjölkprotein alltså...

    Nä du en barnvakt ska respektera våra villkor men dom ska ge barnet/barnen lite extra lyx kanske..


    Givetvis får man som förälder informera om allergier och dyl. Var väl lite att ta i?

    Men kanske man släpper på lite saker och låter barnvakten göra det lite enkelt?

    De få gånger vi haft barnvakt brukar vi se till att det finns mat vår kille gillar hemma och att det räcker till barnvakten också. Så slipper de laga massa mat och sådant.
  • Äldre 27 Sep 12:31
    #46

    Jag kan förstå dig till viss del, du har dina egna unika perspektiv på en sån här situation, precis som alla andra. Att många och därbland jag med glädje skulle ge hemnyckeln till svärmor om hon fick för sig att passa våra barn här inte hit. Vi är alla olika. Jag tycker du försöker förklara för henne igen att din dotter kan leka med det som finns. Men kompromissa och skicka med en bunt grejer.

  • Äldre 27 Sep 12:42
    #47

    Jag tycker att det är ett privilegium att man får umgås med min dotter så att vara "barnvakt" som farmor är inget som ska vara överdrivet tacksam om!

    Vill du inte lämna ifrån nycklar är det bara att påtala det men självklart ta reda på om hon känner sig otillräcklig Att underhålla barnet en helg helg, det är möjligt att det är där problemen grundar sig.

  • Äldre 27 Sep 13:05
    #48

    Hej TS. Och fan vad jag känner igen mig i allt du skriver! Känns som att ingen bryr sig om jag säger nej, mina åsikter eller har sån stor respekt för mig.. Fastän jag är poppis och alla i min närhet älskar mig osv. Vad fasen beror allt på?! Känns som om det är jag som sitter och skriver allt du skriver..

  • Äldre 27 Sep 13:08
    #49

    Heh... under alla år som jag var hos farmor och farfar på exempelvis lov så hade jag ett gäng klossar, lite ritgrejer och något pussel att leka med och inte blev jag uttråkad för det. Jag hittade massa andra leksaker istället(typ inredningen ).

    Du känner ju dina barn bäst och er oenighet är nog en skitgrej egentligen. Du kör på som du tycker är bäst och har hon åsikter om det så är det hennes problem.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tobbe0­1
    Äldre 27 Sep 13:08
    #50
    +1

    Jag skulle aldrig kalla barnens farmor för "barnvakten". Nedlåtande och arrogant.

Svar på tråden barnvaktens korkade idéer...