• Äldre 9 Oct 18:47
    4606 visningar
    6 svar
    6
    4606

    Konstant smärta i arm, svimningskänslor, svettningar en vecka efter venöst blodprov, normalt?

    Jag tog ett venöst blodprov för 8 dagar sedan och det var en sjuksköterska student som utförde det. (resultatet av blodprovet var för övrigt blankt, så det har inget med symptomen att göra)

    Jag märkte inget direkt särskilt under själva provet, gjorde bara lite ont. 

    Förra fredagen började det göra konstant ont i armen, vilket fortsatte i lördags och i söndags, och jag blev då också kallsvettig med illamående ett par gånger.

    Det man kan se i armvecket är att något det är en rund blå/röd cirkel på ca 1.5 cm, så något har "gått sönder" under själva provet. Ibland försvinner ju ett stick märke på några dagar och ibland tar några veckor. Jag har haft blåmärken förut i några veckor, men har då aldrig haft konstant ont, och denna typ av ständig värk.

    Det är en ilande/domnande värk/känsla (lite som när en blodtrycksmanschett kramar om armen) som känns i armen, främst från armvecket och nedåt samtidigt som jag känner sig lite illamående som att armen kallsvettas. Det känns ungefär som när ett blodprov går fel och man när de tar blod får en isande smärta i armen och handen, men lindrigare.

    Smärtan förstärks då jag använder armen eller när pulsen höjs, känns lite som det dunkar i armvecket.

    Jag har under perioden också känt mig svimfärdig från och till, känslan som man får om man ställer sig upp snabbt efter att ha legat ned, bara det att det varar i flera timmar. 

    ---
    Såvitt jag kan bedöma själv finns inga SYNLIGA tecken på infektion eller annat alarmerande.

    Här en bild också: http://i57.tinypic.com/epk8ci.jpg (jag tror dock inte det finns något konstigt att se förutom att det blivit ett blåmärke)

    Hur som helst, det har nu idag gått 8 dagar sedan blodprovet och jag har fortfarande samma intensitet på symptom som dagen efter provet, borde det inte ha gott över eller åtminstone blivit bättre vid det här laget?
    ---
    Jag har inte haft feber i huvudtaget under perioden.

    Kan jag ha råkat ut för en infektion eller dylikt som inte syns visuellt?
    om det inte finns något synligt alarmerande i armvecket (svullnad etc) och man inte har haft feber, är det då OMÖJLIGT att det kan röra sig om en infektion? jag bryr mig inte smärtan som sådan, så länge jag vet att den är ofarlig och inte kan utvecklas till något värre.
    Bör jag söka vård? Om jag bör söka vård, vad bör jag få uppkollat?

    Någon mening att ta typ snabbsänka för att utesluta att något pågår?

    Tack!
  • Svar på tråden Konstant smärta i arm, svimningskänslor, svettningar en vecka efter venöst blodprov, normalt?
  • Äldre 9 Oct 19:09
    #1

    Jag har väldigt svårt att tro att ditt mående beror på ett blodprov.....

  • Äldre 9 Oct 19:14
    #2
    Tines skrev 2015-10-09 19:09:43 följande:

    Jag har väldigt svårt att tro att ditt mående beror på ett blodprov.....


    Du menar att jag får kronisk smärta i armen av en slump helt plötslig då eller?

    Har aldrig haft några problem efter blodprov förut, så jag är väldigt förvånad. De första dagarna trodde jag ju ändå att det skulle vara snabbt övergående...
  • Kine
    Äldre 9 Oct 19:27
    #3

    Smärtan i armen är förmodligen för att studenten träffande en nerv vid provtagningen. Vilket inte är varken ovanligt eller farligt.

    Att du känner dig svimfärdig etc kan beror på att du blivit av med blod, fått lågt blodvärde eller helt enkelt fått influensa.

    Men varför kontaktade du inte vårdinstansen där du tog provet direkt när du kände första symtomen?

  • Äldre 9 Oct 19:39
    #4
    Kine skrev 2015-10-09 19:27:08 följande:

    Smärtan i armen är förmodligen för att studenten träffande en nerv vid provtagningen. Vilket inte är varken ovanligt eller farligt.

    Att du känner dig svimfärdig etc kan beror på att du blivit av med blod, fått lågt blodvärde eller helt enkelt fått influensa.

    Men varför kontaktade du inte vårdinstansen där du tog provet direkt när du kände första symtomen?


    Angående varför jag inte kontaktat dem som tog provet:

    Jag trodde väl inte att det skulle hålla i sig en länge tid. Blåmärket har ju blivit mindre och mindre, men har mer ont nu än i början tom. Därför jag är orolig att problemet ligger mer invärtes än det ytliga såret.

    Om det skulle vara så att en nerv som träffats, måste man då få fruktansvärt ont under själva blodprovet? (när nerven träffas)
  • Kine
    Äldre 9 Oct 19:41
    #5
    Deslauriers skrev 2015-10-09 19:39:52 följande:

    Angående varför jag inte kontaktat dem som tog provet:

    Jag trodde väl inte att det skulle hålla i sig en länge tid. Blåmärket har ju blivit mindre och mindre, men har mer ont nu än i början tom. Därför jag är orolig att problemet ligger mer invärtes än det ytliga såret.

    Om det skulle vara så att en nerv som träffats, måste man då få fruktansvärt ont under själva blodprovet? (när nerven träffas)


    Nej, man behöver inte ha under under själva provet. Det kan komma i efterhand.
  • Mon 25 Sep 2023 23:22
    #6
    Det här är ett gammalt inlägg, men försvann symtomen för den som startade tråden och hur snabbt? Jag är i samma situation själv.
Svar på tråden Konstant smärta i arm, svimningskänslor, svettningar en vecka efter venöst blodprov, normalt?